امروزه فروش آنلاین به یکی از پرکاربردترین روشهای فروش تبدیل شده است.

به همین دلیل بسیاری از نام های تجاری یا برندها احساس خطر می کنند چرا که طیف وسیعی از مشتریان خود را از طریق از دست می دهند. راه اندازی یک فروشگاه یا داشتن یک کسب و کار ، دیگر یک رویا یا عملی ناشدنی نیست. به همین دلیل است که بسیاری از افراد تصمیم گرفته اند در این حوزه وارد شوند و روز به روز تعداد فروشگاه های آنلاین بیشتر می شود.

آمارها نیز نشان می دهد درآمد خرده فروشهای آنلاین به رقم های باور نکردنی رسیده است. همین نشان می دهد فروش اینترنتی تا چه رواج پیدا کرده و افرادی که به این فعالیتها مشغول هستند تا چه حد درآمد دارند.

با همه مزایایی که گفته شد ، برگشت محصولاتی که به صورت آنلاین خریداری شده است نیز بالاست. شاید برای شما تعجب برانگیز باشد که محصولات خریداری شده برگشت می خورد. باید به شما بگوییم که در فروشهای اینترنتی معمولاً امکان برگشت محصولات نیز وجود دارد که تقریباً به یک مشکل و تهدید جدی برای برخی از فروشگاه های اینترنتی تبدیل شده است. می توانیم دلیل برگشت محصولات را به چند عامل نسبت بدهیم.

۱) سیاست امکان برگشت محصول برای مشتریان

در ایران هنوز شرکتها یا برندهایی وجود ندارند که به مشتریان این امکان را فراهم کنند که مشتریان پس از خرید محصول اگر از آن راضی نبودند بتوانند آن را برگشت بدهند.

اما در بسیاری از کشورهای پیشرفته اکثر برندها و شرکتها ، این امکان را فراهم کرده اند که مشتریان بتوانند در صورت عدم رضایت از محصول به ویژه محصولاتی که به صورت اینترنتی خریداری کرده اند آن را برگشت بدهند. بنابراین در این کشورها همانطور که میزان فروش محصولات اینترنتی بالاست ، میزان برگشت محصولات نیز بالاست.

۲) آسیب محصولات در مسیر ارسال

یک احتمال دیگر نیز وجود دارد و این است که هنگام جابه جایی محصولات در فروشهای اینترنتی به آنها آسیب وارد شود و محصولات به صورت شکسته یا آسیب دیده به دست مشتریان برسند.

این دو عامل که در بالا ذکر شد معمولاً از عمده ترین علتهای برگشت محصول می باشند. به همین دلیل بسیاری از شرکتها و برندها که فروشهای اینترنتی دارند مدام به دنبال روشهایی هستند که بتوانند برگشت محصولات را کاهش دهند. در ادامه به ارائه راهکارهایی می پردازیم که به شما کمک می کنند تا میزان برگشت محصولات فروخته شده کمتر شود.

یک) انتخاب راهکار برای برگشت محصولات

یکی از موضوعاتی که قبل از هر چیزی باید مد نظر قرار دهید این است که یک راهکار و سیاست ویژه ای را برای برگشت محصولات در نظر بگیرید. اگر بخواهید هر محصول فروخته شده را پس از بازگشت قبول کنید قطعاً کسب و کار شما نیز دچار مشکلاتی می شود و هزینه های هنگفتی نیز روی دستتان خواهد ماند.

 بر اساس آموزش بازاریابی ، بنابراین بهترین روش این است که سیاست یا استراتژیهای خاص خود را داشته باشید که می توانید قوانین یا شرایط بازگشت را به خوبی توضیح داده و اطلاع رسانی کنید تا مشتریان بدانند که تحت چه شرایطی آن را می توانند بازگردانند.

دو) بیان جزئیات در سایت

شما سایتهایی را برای فروش اینترنتی و ارتباط با مشتریان طراحی می کنید. پس بهتر است در سایت خود دقیقاً به شرح شرایط بازگشت محصول بپردازید و جزئیات آن را با دقت توضیح دهید. اگر این کار را انجام دهید مشتریان دقیقاً می دانند که از چه امکاناتی برخوردار هستند و در چه شرایطی می توانند محصولات را بازگردانند.

سه) تعیین مسیرهای بازگشت

یکی از امکاناتی که باید فراهم کنید این است که مسیرهای بازگشت ، روشهای مختلف بازگشت را برای آنها به خوبی توضیح دهید. همچنین نکته مهم این است که تا جایی که امکان دارد این روشها را آسان طراحی کنید.

چهار) خدمات پس از ارجاع

بر اساس نظر مشاور بازاریابی ، لازم است برای محصولاتی که برگشت می خورند یک سیاستی در پیش بگیرید. به عنوان مثال باید در نظر بگیرید که محصولات را قبول کنید و هزینه را به مشتریان بازگردانید یا یک نمونه سالم از محصول را برای آنها ارسال کنید.

مواردی که در بالا گفته شد به شما کمک می کند تا سیاست مناسبی برای محصولات بازگشتی در نظر بگیرید که کار شما به خوبی پیش رود.