استخدام نیروهای جدید ، تعدیل نیروهای قدیمی و نیروهایی که دیگر کارآیی لازم را برای سازمان ندارند از جمله پروسه هایی است که دائماً در یک کسب و کار ممکن است تکرار شود.

هر چند این کار چندان برای کارفرمایان تجربه جالبی نیست ولی برای افزایش بهره وری سازمان و کارآیی کارکنان ناچار باید هر از گاهی این کار را انجام داد. به همین دلیل مهم است بدانیم در جلساتی که برای مصاحبه متقاضیان برگزار می کنیم چه سوالاتی باید از آنها بپرسیم تا بتوانیم توانمندیهای آنها را به درستی تشخیص دهیم.

در این مقاله قصد داریم در خصوص اینکه چه سوالاتی مناسب این جلسات هستند و قدرت تشخیص و تصمیم گیری شما را افزایش می دهند صحبت کنیم.

یک) زمان بندی درست

از آنجایی که شما به عنوان هر کسب و کاری درگیر برخی از زمان بندیها می باشید و فعالیتهای خود را در زمان بندی مطابق با برنامه باید پیش ببرید. به همین دلیل برای شما بسیار مهم است که کارهایتان در اسرع وقت و به شکل مناسب انجام شود.

می توانید برای اینکه متوجه شوید آیا فردی که برای مصاحبه استخدامی آمده است به این زمان بندیها می تواند پای بند باشد و وظایف محوله را در اسرع وقت تحویل بدهد یا فردی است که مشغول رفتارهای وسواسی و جزئی نگری است و نمی تواند کارها را در اسرع وقت تحویل دهد؟

از نظر مشاوره بازاریابی این موضوع بسیار مهم است ، زیرا آنها باید بتوانند عملکرد مناسب داشته باشند و در عین حال تکالیف مربوط به فعالیتهایشان را به موقع تحویل دهند.

می توانید سوالتان را برای این بخش به این شکل بپرسید که شما ترجیح می دهید کارها را در مدت زمان بیشتر ولی با کیفیت بالاتر انجام بدهید یا یک کار معمولی و مناسب ولی در زمان تعیین شده تحویل دهید ؟

اگر فردی که برای مصاحبه مراجعه کرده است این طور بیان کند که او کارها را ترجیح می دهد در زمان بیشتر و با کیفیت بالاتر انجام دهد نشان دهنده شخصیت وسواسی آن فرد است و می تواند روند کاری شما را کند کرده یا به درستی نتواند با بخشهای مختلف همکاری کند. بنابراین شما با یک سوال راحت توانستید ویژگی مهمی که می تواند کارهای شما را به شدت تحت تأثیر قرار دهد را تشخیص دهید.

دو) درسهایی که از تجارب گذشته گرفته است

یکی دیگر از موضوعاتی که باید در جلسات مصاحبه مورد بررسی قرار دهید این است که آیا این افراد در گذشته اشتباهی را مرتکب شده اند یا نه ؟ آیا تجربه و درسی از آن اشتباه توانسته اند بگیرند یا نه ؟

اگر با فردی مواجه شدید که او هر گونه ارتکاب اشتباهی را انکار می کرد می توانید به این نتیجه برسید که این فرد قطعاً یا قدرت تشخیصی کمی دارد یا اشتباهات خود را متوجه نشده است یا با شما صداقت ندارد ؛

بنابراین استخدام چنین فردی در مجموعه می تواند شما را به دردسر بیاندازد ؛ اما اگر با فردی مواجه شدید که به یک یا دو مورد از اشتباهات خود اشاره کرد و در عین حال به آموخته های خود از این تجارب نیز اشاره می کند خواهید دانست که این فرد می تواند یکی از کارکنان مناسبی باشد که به دنبالش هستید.

چرا که از تجارب قبلی خود درسهایی را برای اینکه در آینده کمتر دچار اشتباه شود گرفته است و در عین حال شجاعت این را دارد که اشتباهات گذشته خود را بیان کند.

سه) تحمل روزهای سخت

در هر کسب و کاری روزهای سخت نیز وجود دارد. ممکن است در حوزه های مختلف شما دچار گرفتاری و دردسر شوید. اینکه چگونه بتوانید بهره وری خود را در این شرایط حفظ کنید بسیار مهم است. همچنین تحمل و مدیریت روزهای سخت نیز بسیار مهم است. بهتر است کارکنانی را برای استخدام انتخاب کنید که بتوانند در روزهای سخت در کنار شما باشند.

در بخش اول از این موضوع ، به این مسئله پرداختیم که چه سوالاتی در جلسات مصاحبه استخدام نیروهای جدید باید پرسیده شود تا بتوانیم نیروهای مناسبی که می توانند در شرکت یا سازمان ما به خوبی کار کنند تشخیص دهیم و استخدام کنیم.

در بخش بالا برخی از مواردی که باید هنگام پرسش و پاسخ در جلسات پرسیده شده و مد نظر قرار گیرد را مطرح کردیم. در ادامه این مقاله نیز قصد داریم به سایر موارد اشاره کنیم. بنابراین با ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

چهار) چه تجاربی را تمایل ندارید داشته باشید ؟

یکی دیگر از سوالاتی که بهتر است پرسیده شود این است که افراد متقاضی استخدام در شرکت شما تمایل ندارند چه چیزی را در محیط کار تجربه کنند. پرسیدن این سوال از چندین جنبه برای شما مفید است.

اول اینکه متوجه می شوید فردی که متقاضی شده و الان در جلسه مصاحبه حضور پیدا کرده است در چه زمینه ای تجربه خوب و تخصص کافی را دارد ؛ زیرا افراد معمولاً در پاسخ این سوال چنین پاسخ می دهند که چیزی که در حد توان آنها نیست یا قبلاً تجربه نکرده اند یا تخصص کافی ندارند دوست ندارند انجام دهند. این سوال می تواند اطلاعات بسیار مفید و خوبی برای شما فراهم کند.

از نظر مشاوره بازاریابی  می توانید دقیقاً متوجه شوید که آنها در چه زمینه ای علاقه و تخصص دارند و در چه زمینه هایی تمایلی به همکاری با شما ندارند. همچنین در صورتی که تصمیم به استخدام این افراد گرفتید دقیقاً می دانید که باید از سپردن چه نوع کارهایی به آنها اجتناب کنید تا انگیزه همکاری با شما را از دست ندهند.

از طرفی زمانی که شما مطابق با علاقه ، تجربه و تخصص نیروها با آنها برخورد می کنید و وظایف را به آنها محول می کنید علاقه ، انگیزه و رغبت بیشتری برای همکاری و ادامه کار با شما پیدا می کنند.

پنج) کار سخت چه نوع کاری است ؟

یکی دیگر از سوالات بسیار مفید این است که از افراد سوال کنید که آنها چه نوع کاری را کار سخت می دانند؟ ممکن است هر نوع وضعیتی برای کسب و کار شما در آینده پیش بیاید. ممکن است روزهای سختی در پیش داشته باشید که لازم باشد از نیروهای خود بیش از سایر مواقع کار بکشید یا روزهایی که نیاز به همکاری همه جانبه آنها دارید.

اگر تصور یا پیش بینی می کنید که در آینده چنین روزهایی در پیش داشته باشید حتماً در این جلسات سوال کنید که آنها تا چه حد برای کار سخت آماده هستند یا اصولاً به چه شرایطی را شرایط سخت می نامند.

پاسخ این سوال علاوه بر اینکه به شما کمک می کند تا بدانید که نیروی مورد نظر شما تا چه حد برای روزهای سخت آماده است بلکه می توانید تشخیص دهید که آیا نیروی شما حاضر به همکاری تحت هر شرایطی با شماست یا وفاداری نسبت به سازمان تا چه حد برایش مهم ست.

شش) نحوه برقراری ارتباط با همکاران و مدیران

قطعاً یکی از مهمترین مسائل در محیط کاری ، نحوه برقراری ارتباط و کیفیت آن با سایر همکاران و مدیران است. بهتر است از فردی که برای مصاحبه مراجعه کرده است سوال کنید که در محیط های کاری قبلی چه نوع ارتباطی با همکاران داشته است و کیفیت ارتباط خود با مدیران و همکاران خود را توصیف کند.

اهمیت این سوال از این بابت است که چیزی که موجب دوام فعالیت شرکت یا سازمان شما می شود کیفیت ارتباط میان کارکنان و هیأت مدیران است. در فضایی که ارتباطها صمیمانه ، دوستانه و مبتنی بر وظیفه است شما می توانید تأثیر بسیار مطلوبی روی کارکنان و سپس مخاطبان و مشتریان خود داشته باشید.

همچنین دست یابی به اهداف در این شرایط برای شما بسیار ممکن خواهد بود. بنابراین حتماً توصیه می کنیم از جمله سوالاتی که از متقاضیان می پرسید این باشد که در گذشته چه نوع ارتباطی با همکاران و هیأت رئیسه و مدیران خود داشته اند و به طور کلی نحوه برقراری ارتباط آنها به چه شکل است.


موضوع مرتبط :

چگونه باید کارکنان بی کیفیت و فاقد عملکرد مناسب را تشخیص دهیم ؟

راهکارهای جذب نیروی تازه نفس و با استعداد

روشهای ارزشیابی نیروهای انسانی

بازاریاب – نیروی فروش

ترفندهای حفظ کارکنان حرفه ای

آیا می توان در شرایط مالی نامناسب اقدام به استخدام کارکنان حرفه ای کرد ؟

آیا کارکنان کارآمد و شایسته خود را به راحتی از دست می دهید ؟!

نظر شما

The post اگر قصد استخدام نیروی جدید را دارید حتماً با این مقاله همراه شوید ! appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.