چهار روش تاثیر گذار در رشد فکری کودکان که هر پدر و مادری باید بداند را در این مقاله آموزشی به والدین مسئول آموزش می دهیم.

زمانی که شما فرزند خود را تغذیه می کنید، به او محبت می کنید، با او راه می روید یا با فرزند خود صحبت می کنید، به جز یادگیری یک سری تردستی های کلیدی و روابط مغزی فرزند خود را هم بهبود می بخشید که این کار باعث می شود تا فکر فرزندتان رشد کند و زندگی کردن را یاد بگیرد.

در ادامه این مقاله چهار روش تاثیر گذار درباره رشد فکری کودکانتان به شما توضیح داده شده است با ما همراه باشید.

۱) نکاتی برای رشد فکری کودکان :

زمانی که کودک شما  به دنیا می آید. مغز او این آمادگی را دارد که در حین یادگیری برقراری ارتباط کند و در موقعیت های مختلف تجربه به دست آورد. این روابط در ذهن و مغز کودک از زمان تولد شروع می شود و تا بزرگ سالی هم ادامه دارد.

رشد فکری یا مغزی، کودک در بازه زمانی بسیار کوتاه رخ می دهد به طوری که  این تغییرات نسبتا زیاد هستند، و آثارطولانی مدتی بر روی ذهن و مغز کودک دارد. آنچه که در تکثیر شدن عقل و فکر کودک تاثیر می گذارد غیر قابل شمارش است.

و در نهایت رشد فکری کودکان توانایی هایی هستند مانند: تماشا کردن ، حاضر بودن ، به یاد آوردن ، حل مشکلات و همچنین  یادگیری زبان. این توانایی ها با بالا رفتن سن کودک تغییر می کند و زیاد می شود و  میزان این تغییر با توجه به تجربیات خاص متفاوت است.

۲) آیا تنها با بازی می شود فکر کودک را رشد داد؟

بازی یکی از اصلی ترین دلایلی است که در رشد فکری کودک بسیار تاثیر گذار است.

بازی با هم سن و سالان خود، پدر و مادر, اسباب بازی، اطرافیان، در طبیعت و با حیوانات هر کدام در شرایط خاص خود بسیار مهم هست و تفکر کودک را تشکیل می دهد. این بازی ها هر چقدر ساده تر باشد و خود کودک این بازی ها را انتخاب کند، مطمئنا تأثیر گذاری بهتری خواهد داشت.

هنگامی که کودک شما شروع به بازی کردن می کند اصلا نباید او را به بازی دیگری سوق داد بلکه باید بازی انتخاب شده را هدایت کرد و همراه او شد. بازی کردن کار اضافی یا بی دلیل نیست، همچنین کودک نیاز به درک دنیای پیرامونش به وسیله بازی کردن دارد.

بازی دنیای کودکی را احیا می کند. هنگام بازی کردن کودک می تواند آزادانه نظر دهد و حلال مشکلاتش باشد، پر مفهوم ترین و تاثیر گذار ترین راه برای آموزش بازی است و همچنین کودک هنگام بازی کردن به طور دائمی در حال تفکر هست و راه های تازه ایی پیدا می کند، برنامه ریزی و تجربه کسب می کند، پرورش فکری و عاطفی دارد، مهارت های جسمی و اجتماعی به دست می آورد.

رشد فکری کودکان

رشد فکری کودکان

تعریف داستان های ملموس درباره ی زندگی انسان ها مخصوصا کودکان، خواندن کتاب داستان و… نیز باعث افزایش رشد فکری کودکان می شود.

۳) برای رشد فکری کودکان هرچی میتونی با کودکت صحبت کن!

زبان، طبیعی ترین راه برای برقراری ارتباط و صحبت کردن با کودک حتی قبل از تولد نوزاد بسیار تاثیر مثبتی در رشد فکری کودک شما دارد.

همچنین توصیه می شود تا جایی که می توانید برای کودکانتان لالایی بخوانید، وقتی شما والد عزیز در حال انجام کار خاص یا روتین روزمره خود هستید، مثلا هنگام عوض کردن لباس فرزندتان یا زمانی که او را به حمام می برید، برایش بگویید که چه کاری انجام می دهید.

۴) برای رشد فکری کودکان در کارهای روزمره کودکان خود را شریک کنید!

بهتر است آگاه باشید: که کودکان شما از کمک کردن بسیار لذت می برند و در نهایت این موضوع احساس مسئولیت پذیری  و اعتماد به نفس در آنها را زیاد می کند.

از کودکان خود در کارها و امورخانواده کمک بگیرید، نظر آنها را بپرسید سپس استعداد کودکانتان را در کارهای گروهی افزایش دهید این امر باعث تقویت ظرفیت وپذیرش فکر می شود.

اگر کودک شما نمی تواند جارو بکشد، باز هم کارهای متفاوتی وجود دارد که بتوانید به او بسپارید و از انجام آن کارهای ساده لذت خواهد برد.

هنگامی که خطر و ضرری کودک شما را تهدید نکند، بهتر است به او اجازه کارهای ناچیز را بدهید تا انجام دهد. مثلا وقتی اتومبیل خود را می شورید، اسفنج و سطل را در اختیارکودک خود قرار دهید، یا وقتی که در حال شستشوی میوه هستید، از کودک خود بخواهید یک گوجه را برایتان بشورد. و در پایان هرگز تعریف کردن را فراموش نکنید زیرا تعریف کردن و تشکر از تلاش کودک به این معنا است که کار بسیار مفیدی را انجام داده.

رشد فکری کودکان

رشد فکری کودکان

اگر می خواهید درباره این مطلب بیشتر بدانید می توانید در سایت هوش نیک آن را مطالعه کنید.

و همچنین اگر از خواندن این مقاله لذت بردید می توانید لینک زیر به دوستان خود ارسال کنید.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته ۴ روش تاثیر گذار در رشد فکری کودکان که هر پدر و مادری باید بداند اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.