عصر جدید برای سلامت روان در محل کار

با شروع بحران کووید-۱۹، پیش‌بینی ها برای اقتصاد جهان واقعاً تاریک به نظر می‌رسد و  با توجه به اینکه  این بیماری همه‌گیر همچنان به طور قابل توجهی بر بازارهای کار تأثیر می‌گذارد، سازمان بین‌المللی کار (ILO)  در گزارشی راجع به «بازیابی نامطمئن» در سال ۲۰۲۲ هشدار می دهد.

انتظار می رود که بیکاری جهانی حداقل تا سال ۲۰۲۳ بالاتر از سطح قبل از کووید-۱۹ باقی بماند و این گزارش همچنین نشان می دهد که تأثیر کلی بر اشتغال می تواند به طور قابل توجهی بیشتر باشد زیرا بسیاری از افراد بازار کار را در طول این همه گیری ترک کرده اند. پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۲، نرخ مشارکت نیروی کار جهانی ۱٫۲ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ یا معادل ۵۲ میلیون شغل تمام وقت باقی بماند. این کاهش رتبه منعکس کننده تأثیری است که بیماری همه گیر بر دنیای کار و عدم اطمینان پیش روی کارفرمایان و کارگران در آینده نزدیک داشته است.

اقدام مشترک

یکی از مهم‌ترین موارد در میان تمام اختلالات این است که همه‌گیری به افزایش آگاهی در مورد اهمیت سلامت روان در محل کار کمک کرده است. برای رسیدگی به این موضوع، دستورالعمل‌ها و استانداردهای جدیدی تدوین شده است تا به کارفرمایان کمک کند تا بدون توجه به اینکه کار در محل یا آنلاین در خانه انجام می‌شود، محیط مناسبی را برای ایمنی جسمی و روانی کارگران خود ایجاد کنند. با همسویی با شعار سازمان بین المللی کار “بیایید با هم عمل کنیم”، سازمان ایزو  در همکاری با کارشناسان در سراسر جهان برای شناسایی، توسعه و اجرای استانداردهایی برای افزایش و حفظ ایمنی در محل کار پیشرو بوده است.

ISO 45003، با قابلیت صدور گواهینامه ایزو یک استاندارد جهانی است که راهنمایی هایی عملی در زمینه مدیریت سلامت روانی در محیط کار ارائه می دهد و تازه ترین استاندارد با قابلیت صدور گواهینامه ایزو از سری استاندارد های بهداشت و ایمنی شغلی (OH&S)  است. هدف اصلی آن تعریف مخاطرات روانی اجتماعی و توسعه یک چارچوب مدیریتی است که آنها را به عنوان چالش های اصلی برای سلامت، ایمنی و رفاه در محل کار می شناسد.

سازمان ها نقش مهمی در حذف مخاطرات روانی اجتماعی دارند.

مخاطرات روانی اجتماعی عواملی در طراحی یا مدیریت کار هستند که خطر استرس ناشی از کار را افزایش می دهند و می توانند منجر به آسیب روانی یا جسمی شوند. این عوامل ممکن است شامل سازماندهی کار، عوامل اجتماعی مانند ساعات کاری بیش از حد، رهبری ضعیف یا قلدری، و همچنین جنبه های فیزیکی محیط کار، تجهیزات و قرار گرفتن در معرض وظایف خطرناک باشد. چنین عواملی می توانند در همه سازمان ها و در همه بخش ها حضور داشته باشند. پیاده سازی و صدور گواهینامه ایزوISO45003      می تواند در شناسایی و مقابله با این عوامل نقش به سزایی داشته باشد.

قابل دسترس برای همه

بحران COVID-19 شیوه زندگی و کار مردم را تغییر داده است. تغییرات شدید در محل کار، ساعات کاری، محل کار و کاهش جلسات فیزیکی، پیامدهای طولانی مدتی بر سلامت روانی و سلامتی افراد داشته است.

بنابراین حمایت از سلامت روان در سازمان ها هرگز به این فوریت نبوده است. بنا به گفته ی پروفسور پیتر کلی ISO45003 با قابلیت صدور گواهینامه ایزو،  دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه نظارت دقیق‌تر بر سلامت روان کارگران ارائه می‌کند، در حالی که آنها را در برنامه‌ریزی برای یک محل کار امن‌تر و کمک به آن‌ها در مشارکت در روند گزارش‌دهی در مورد آن، شامل می‌شود.

سازمان جهانی ایزو برای کمک به سازمان‌ها در پیمایش پیچیدگی‌های حقوقی، کارکنان و روابط عمومی در طول و پس از همه‌گیری ویروس کرونا،   ISO45003 با قابلیت صدور گواهینامه ایزو را رایگان در دسترس قرار داده است.

آینده سلامت روان در محیط کار نیازمند تغییر فرهنگ با شفقت بیشتر، درک و روش های کار پایدار است. ما قبلاً این مسیر را به لطف COVID-19 آغاز کرده ایم، بیایید از این لحظه استفاده کنیم تا دوران جدیدی را برای سلامت روان در محل کار باز کنیم.