اگر نمی دانید که تفکر تحلیلی چیست و چگونه مهارت های تفکر تحلیلی را می توان توسعه داد این مقاله را بخوانید.

مقدمه تفکر تحلیلی

بسیاری از ما می توانیم تصمیمات بدی بگیریم. اما برخی از افراد در گرفتن تصمیمات بهتر که آنها را به موفقیت نزدیکتر می کرد مهارت بیشتری داشتند.

این افراد تحت کنترل احساسات، امیال یا شهود نیستند. در عوض، آنها از توانایی های تفکر تحلیلی خود برای مقابله با چالش ها، صرف نظر از فوریت یا پیچیدگی، استفاده می کنند.

تفکر تحلیلی جزء مهمی از تفکر بصری است که به فرد توانایی حل سریع و موثر مسائل را می دهد. این شامل یک رویکرد روشمند و گام به گام به تفکر است که اجازه می دهد تا مسائل پیچیده را با روش استنباط به اجزای منفرد و قابل مدیریت تفکیک کنید.

یعنی مهارت های تحلیلی قادر به حل مسائل ساده و پیچیده است. فردی با ذهنیت تحلیلی می تواند موقعیت را به سرعت تجزیه و تحلیل کند، به طور انتقادی در مورد مسائل پیچیده فکر کند، به طور موثر تحقیق کند، تصمیم بگیرد و به راه حل برسد.

در واقع دانستن مهارت های تحلیلی به شما در کشف استعدادیابی می تواند کمک کننده باشد.

تفکر تحلیلی چیست؟

تفکر تحلیلی به معنای بررسی اطلاعات، جمع آوری حقایق و بررسی اینکه آیا گزاره به طور منطقی در تعیین رابطه علت و معلولی دنبال می شود یا خیر. بنابراین تفکر تحلیلی توانایی مقابله با مشکلات پیچیده با ارزیابی اطلاعاتی است که جمع آوری و سازماندهی می کنید.

همچنین سیستم تفکر تحلیلی به شما در پردازش اطلاعات، ایجاد ارتباط، تصمیم گیری و تولید ایده های جدید کمک می کند.

وقتی می خواهید مشکلی را حل کنید ، سوالی بپرسید یا اطلاعاتی را سازماندهی کنید، از این مهارت های تفکر استفاده می کنید. همه ما مهارت های تفکر داریم، اما همه ما از آنها به طور موثر استفاده نمی کنیم.

خوبی این است که ما می توانیم توانایی تفکر خود را به کار ببریم تا بتوانیم مهارت های تفکر خود را بهبود ببخشیم. می توان گفت که تفکر تحلیلی عمدتاً با هدف بررسی اطلاعات است.

برای درک بهتر، می‌توان چند مرحله را در سیستم تفکر تحلیلی به شرح زیر فهرست کرد:

  • شناسایی موضوع و مشکل
  • تفکیک موضوع یا مشکل به بخش های کوچکتر و قابل مدیریت تر
  • اطلاعات مربوطه را از منابع قابل اعتماد جمع آوری کنید
  • ارزیابی روابط علت و معلولی
  • توسعه راه حل ها یا پیشبرد درک
  • تست راه حل ها یا ایده های جدید بر اساس آموخته ها
  • مرور کنید که چه راه حل هایی مؤثر بوده اند یا دانش جدید خود را ارزیابی کنید

بیشتر بدانید: ۶ مهارت تفکر کودکان را پرورش دهیم

استدلال یکی از عناصر اصلی تفکر تحلیلی است. این یک ویژگی مطلوب در داوطلبان شغل است. بنابراین، در مصاحبه شغلی اغلب از داوطلبان خواسته می شود که توانایی های تحلیلی خود را ارزیابی کنند.

مهارت های تفکر تحلیلی چیست؟

شرکت ها به دنبال کارمندانی هستند که مهارت تحقیق در مورد یک مشکل و یافتن راه حل ایده آل را به موقع و کارآمد داشته باشند. به همین دلیل است که مهارت های تحلیلی اغلب به آگهی های شغلی تقریباً در هر صنعت اضافه می شود

مهارت های مورد نیاز برای حل مسائل به عنوان مهارت های تحلیلی شناخته می شود. شما هنگام تشخیص الگوها، طوفان فکری، مشاهده، تفسیر داده ها، ادغام اطلاعات جدید، نظریه پردازی و تصمیم گیری بر اساس عوامل و گزینه های متعدد موجود، از مهارت های تحلیلی استفاده می کنید.

راه حل ها را می توان از طریق رویکردهای روشن و روشمند یا تکنیک های خلاقانه تر به دست آورد. هر دو راه حل مسئله نیازمند مهارت های تحلیلی است.

نمونه هایی از تفکر تحلیلی را می توان به شرح زیر برشمرد:

تفکر انتقادی

استدلال منطقی

راه حل گرا بودن

پژوهش

حدس زدن

حل مسائل پیچیده

داده کاوی

داده ها و تحلیل متریک

گزارش نویسی

در حال سازماندهی شدن

ارتباط قوی

تشخیص دادن

عیب یابی

خلاقیت

نظریه پردازی

طوفان فکری

برای تصمیم گیری

چگونه مهارت های تفکر تحلیلی را توسعه دهیم؟

چگونه مهارت های تفکر تحلیلی را توسعه دهیم؟

 

چگونه مهارت های تفکر تحلیلی را توسعه دهیم؟

شکی نیست که تصمیمات درست منجر به نتایج مثبت می شود. فرقی نمی کند که یک کسب و کار دارید یا فقط سعی می کنید از نردبان شرکت بالا بروید.

با آموزش مهارت های تحلیلی خود، خود را برای فرصت های رشد بیشتر قرار می دهید در حالی که از اقدامات ناچیز که پشیمان خواهید شد اجتناب می کنید.

بنابراین، اگر می خواهید مهارت های تحلیلی خود را توسعه و تقویت کنید، به جای درستی آمده اید!

در زیر بهترین راه‌ها برای تقویت مهارت‌های تحلیلی او برای حرفه‌اش و تمام جنبه‌های دیگر زندگی‌اش را فهرست کرده‌ایم:

  1. بیشتر بخوانید.

یک راه عالی برای شروع توسعه مهارت های تحلیلی، قدرت کلام نوشتاری است. در واقع، هر چه بیشتر خود را در معرض ایده های مختلف قرار دهید، توانایی های شناختی خود را بیشتر توسعه می دهید.

با این حال؛ هنگام خواندن یک کتاب، مجله یا مقاله، به طور کلی باید به داستان فکر کنید، هر شخصیت داستان را یادداشت کنید و سناریوهای احتمالی دیگر را در نظر بگیرید. این تفکر شما را تحریک می کند، شما را مجبور می کند منطق خود را آزمایش کنید و تخیل خود را گسترش دهید.

  1. اطراف خود را با شخصیت های مختلف احاطه کنید.

اگر در یک دایره کوچک معاشرت کنید، احتمالاً هر روز در مورد موضوعات مشابهی بحث خواهید کرد. در حالی که داشتن یک گروه صمیمی اشکالی ندارد، بسیار مهم است که اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که معمولاً با آنها معاشرت نمی کنید.

اینها افرادی هستند که قوه تخیل شما را تقویت می کنند و دیدگاه های متفاوتی به شما می دهند.

  1. هر روز چیز جدیدی بیاموزید.

پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان یا کالج، اکثر افراد با آزمایش خود و یادگیری چیزهای جدید منفعل می شوند. وقتی در حرفه خود راحت هستیم و می دانیم در چه چیزی خوب هستیم، تمایل داریم از یادگیری استراحت کنیم.

در واقع، وقتی وارد دنیای حرفه‌ای می‌شوید، تحصیل در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد، اما این بدان معنا نیست که باید از گسترش دانش خود دست بردارید.

در عوض، باید سعی کنید هر روز چیز جدیدی یاد بگیرید. این بسیار مهم است که به آزمایش خود و کسب مهارت های جدید ادامه دهید.

  1. در برنامه های گواهی شرکت کنید.

اگر برای ادامه تحصیل وقت دارید، شرکت در برنامه های گواهی آنلاین می تواند به شما در توسعه مهارت های تحلیلی کمک کند. سعی کنید در مورد موضوعاتی که خیلی با آنها آشنا نیستید یا در آنها مهارت ندارید آموزش ببینید.

 هدف در اینجا این است که دانش خود را گسترش دهید و خود را در مورد موضوعاتی که قبلاً با آنها تجربه ندارید به چالش بکشید.

  1. ناظر شوید.

هنگامی که مراقب باشید، بیشتر در اطراف خود توجه می کنید و این باعث رشد تفکر انتقادی می شود.

به جای کاهش سرعت و تمرکز روی جزئیات، معمولاً روی انجام سریع کارها تمرکز می کنیم. اما مهم است که برای تماشای رفتار دیگران وقت بگذارید.

انجام این کار حتی ممکن است به شما کمک کند تا راه های جدیدی برای مقابله با مشکلاتی که ممکن است با آن مواجه شوید پیدا کنید.

  1. سوال بپرس.

کنجکاوی ما را به سمت انگیزه، هوشمندی و خلاقیت بیشتر سوق می دهد. سؤالاتی که از خود می‌پرسیم، ما را تشویق می‌کنند که به دنبال راه‌های خروجی و روش‌های مختلف بگردیم، و ما را وادار می‌کنند تا آنچه را که قبلاً فکر کرده‌ایم مقایسه کنیم و به راه‌حلی منطقی برسیم.

بنابراین، دفعه بعد که به چیزی علاقه مند شدید از پرسیدن سوال نترسید. به هر حال، هر چه دانش بیشتری جمع آوری کنید، مهارت های تحلیلی شما بهتر خواهد بود.

اهمیت توانایی تفکر تحلیلی چیست؟

مهارت های تحلیلی مهم هستند زیرا شما را قادر می سازند تا راه حل هایی برای مشکلات رایج بیابید و در مورد قدم بعدی خود تصمیمات آگاهانه بگیرید.

درک مشکلات و تجزیه و تحلیل موقعیت برای راه حل های قابل اجرا یک مهارت کلیدی در هر موقعیتی در همه سطوح است.

دلایل زیادی برای توسعه، نشان دادن و استفاده از مهارت های تفکر انتقادی و تحلیلی وجود دارد، از جمله:

می‌توان از آن در سناریوهای مختلفی استفاده کرد

درک اصول اولیه هر مشکلی که بتوانید راه‌حل‌های قابل اجرا پیدا کنید، یک مهارت مهم در بسیاری از مشاغل است، و آن را به یک مهارت قابل انتقال تبدیل می‌کند که می‌توانید تقریباً در هر نقشی از آن استفاده کنید.

کمک به تصمیم گیری موثر

حل مشکلات از طریق تفکر تحلیلی شما را قادر می سازد در آینده تصمیمات بهتری بگیرید. می توانید تفکر تحلیلی گذشته را برای مشکلات جدید یا مشابه که می تواند کارایی تصمیم گیری را افزایش دهد، به کار ببرید.

حرفه خود را بسازید

 با بهبود مهارت های تحلیلی خود، می توانید در شغل خود بهتر شوید و به شرکت ها در رسیدن به اهداف خود کمک کنید. افزایش اثربخشی و کسب تجربه بیشتر از طریق تفکر تحلیلی می تواند به فرصت های رهبری بیشتر منجر شود.

نتیجه گیری تفکر تحلیلی

در این مقاله خواندید که چگونه می توانید به تقویت مهارت تفکر تحلیلی بپردازید عواملی نظیر : بیشتر خواندن ، احاطه اطراف خود با شخصیت های مختلف ، یادگیری یک چیز جدید به صورت روزانه ، شرکت در برنامه های گواهی ، ناظر شدن و سوال پرسیدن.


مقالات مرتبط

درباره ارتباط زبان ، تفکر و هوش چه می دانید ؟

تست هوش کودک

انواع تست هوش و هرآنچه که باید بدانید!

۵/۵ - (۶ امتیاز)

نوشته تفکر تحلیلی چیست؟ چگونه مهارت های تفکر تحلیلی را توسعه دهیم؟ اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.