همه ما در زندگی از خدمات گوناگونی استفاده می کنیم. برخی از این خدمات به قدری با زندگی ما در هم تنیده که تا زمانی که خللی در آن ایجاد نشود وجود و اهمیت آنها را حس نمی کنیم.

از آنجایی که در شرکتهای خدماتی ، غیر قابل لمس بودن خدمات موجب می شود تا بسیاری از افراد نتوانند اهمیت آن را به خوبی درک کنند لازم است نحوه برقراری ارتباط با مشتریان را به نحوی مدیریت کنیم که به لزوم و اهمیت این خدمات پی ببرند و احساس نیاز کنند. برقراری ارتباط در هر کسب و کار و شرکتی از اهمیت بالایی برخوردار است ولی اهمیت آن در شرکتهای خدماتی و بازاریابی خدمات چندین برابر است.

همین مسئله موجب پیچیده تر شدن موضوع ارتباط با مشتریان در شرکتهای خدماتی می شود. از طریق ارتباط با مشتریان که بر عهده روابط عمومی شرکت یا سازمان است می توان تصویر مثبت و خوبی از شرکت یا سازمان  در ذهن افراد به وجود آورد. زیرا در تمامی شرکتها به ویژه در شرکتهای خدماتی اساس وجود این شرکتها مردم هستند.

مدیران روابط عمومی شرکتها نسبت به این حقیقت آگاهی دارند که برای موفقیت باید بخش ارتباط با مشتریان خود یا روابط عمومی را تقویت کنند. یکی از اصلی ترین اقداماتی که روابط عمومی شرکتهای خدماتی باید انجام دهند این است که اخبار مربوط به حوزه فعالیت خود و مربوط به شرکت ، عکسها و ویدئوهایی که تهیه شده را منتشر کنند. این مدیران وظیفه دارند تا گردهمایی ها و کنفرانس هایی را برگزار کنند ، همایش های خبری راه بیاندازند و اگر حس کنند که یک خبر یا اتفاقی افتاده که ارزش منتشر کردن دارد آن را انتشار دهند. (کلیات و قوانین طلایی در روابط عمومی)

بخش روابط عمومی در شرکتها و سازمانها فقط با مشتریان و مخاطبان در ارتباط نیست. بلکه این بخشها باید با رسانه های مختلف از نشریات گرفته تا رادیو و تلویزیون در ارتباط باشند. ارتباط با این بخشها می تواند به پویایی روابط عمومی کمک کرده و از قدرت و توان این رسانه ها نیز برای ارتباط با مخاطبان و مشتریان خود استفاده کند. به طور کلی می توان گفت ، روابط عمومی یکی از مهره های اصلی در شرکتهای خدماتی است. هر چقدر ارتباط با مشتریان صادقانه باشد بیشتر می توانیم در ارتباط با آنها موفق باشیم.

سعی کنید اخبار و اطلاعاتی که در اختیار مشتریان قرار می دهید ، خبرهای موثق و قابل اطمینانی باشند. صحت اخبار منتشره به مشتریان شما این اطمینان را می دهد که همواره می توانند به شما اعتماد کنند. البته این به این معنی نیست که شما همیشه باید اخبار فعالیتها و شرکت خود را در اختیار مشتریان قرار دهید تا صداقت خود را ثابت کنید. اما بهتر است اخباری که انتشار آنها برای شما پیامد منفی ندارد یا خبرهایی که مربوط به مشتریان است و لازم است در جریان قرار بگیرند گزارش دهید.

به عنوان مثال می توانید در صورتی که کارکنان شما در یک زمینه موفقیت کسب می کنند یا دچار مشکلی مانند بیماری می شوند یا صاحب فرزند شده اند در قسمت اخبار مربوط به شرکت خود منتشر کنید. همچنین می توانید اخبارهایی از این دست که مربوط به مشتریان شما هست نیز با اجازه آنها منتشر کنید. زیرا انتشار این خبرها نه تنها پیامد منفی برای شما ندارد بلکه میزان صمیمت شما با مشتریان و مخاطبانتان را نشان می دهد.

علاوه بر این اگر دوره های خاصی در شرکت شما وجود دارد مثل اینکه تصمیم گرفته اید تا مدتی یکی از خدمات یا فعالیتها خود را متوقف کنید یا فعالیت و خدمات جدیدی را شروع کرده اید باید به مشتریان خود اطلاع دهید. یکی از وظایف روابط عمومی این است که در همایش ها و نشست هایی که تشکیل می دهد از کارکنانی که فعالیتهای برجسته ای داشته اند یا تلاش و سعی زیادی برای موفقیت مجموعه کرده اند و همچنین تقدیر از مشتریانی که همواره با شما همراه بوده اند نیز تقدیر کنید.

رعایت کردن نکاتی که در بالا مطرح شد این فکر را در ذهن مخاطبان شما تداعی می کند که شما با هدف اینکه بهترین خدمات رسانی را به مشتریان داشته باشید وارد بازار شده اید و همین می تواند بزرگترین تبلیغ برای شرکت شما باشد.


موضوع مرتبط :

بازاریابی خدمات

بازاریابی صنعتی

همه چیز در مورد بازاریابی خدمات و نقش خدمات در بازاریابی

۴ اصل بازاریابی در مورد خدمات به مشتریان

نظر شما

The post اگر صاحب شرکتهای خدماتی یا در فکر راه اندازی آن هستید ، به این نکات توجه کنید! appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.