نخستین تعلیمات و یادگیری‌ها در فضا و محدوده‌ی منزل و در خانواده ایجاد و صورت می‌پذیرد.

نظیر تعلیم و فراگیری طرز صحیح صحبت کردن ، مهارت‌های اجتماعی لازم و رعایت قوانین و در مجموع تعلیم و فراگیری نحوه صحیح تفکر و تامل را می‌بایست از روزهای اولیه خردسالی در ضمیر فرزندان خود نهادینه نمایید تا با نمو و تکامل ذهنی و جسمی وی این موارد پراهمیت هم رشد یابند و پس از آن دیگر تعلیمات و درس‌های زندگی را آغاز نمود. گفتنی است که تعلیم بچه‌ها در این رده‌ی سنی تنها به گونه‌ی ضمنی و تلویحی و اغلب به وسیله‌ی برانگیختن همه ی حواس پنجگانه‌ی کودک می‌بایست انجام گیرد ، زیرا بچه‌ها مشابه افراد بزرگسال مهارت بایسته به منظور دقت و توجه در محیط تعلیمی رسمی را کسب نکرده‌اند و تاب و توان و سازگاری با محیط تعلیمی و کلاس درس برای آنان مشکل و ملالت بار می‌باشد.

بنابراین توصیه می‌شود تعلیم‌ها و فراگیری‌ها را در حین بازی و تفریح به آنان بیاموزید تا در آنان رغبت و اشتیاق به وجود آورد. تعلیم و پرورش کودکان در این دوره‌ی سنی فراوان مشکل و پراهمیت می‌باشد ، چرا که اساس و پایه‌ی  تعلیم را در دوره‌های بعدی  پایه گذاری می‌نماید و می‌بایست به صورت ویژه و علمی و درست انجام گیرد.

  • آموزش مهارت‌ها و ارزش‌های اجتماعی

توانایی و تبحر و هوشمندی در زندگی همواره یادآوری و متذکر شدن مسائل به بچه‌ها نیست. چرا که کودکان تعبیر و تفسیری را که ما از هر یک از رفتارها و کارها داریم نخواهند داشت. بنابراین می‌بایست لز طریق عملی و با آزمودن چیزها را یاد بگیرند چرا که هر اندازه ما برای آنان به طور کلامی و زبانی مسائل را تشریح کنیم آنان به ادراک و استنباط صحیحی دست نمی‌یابند ،  بدین سبب می‌بایست  به صورت آزمودن و عملی مهارت‌ها را فرا گیرند.

هرگز کودکان را با الزام و اکراه مجبور به اجرا و اعمال اموری که تمایلی به آن ندارند نسازید. همواره در تعلیم و فراگیری کودکان از شیوه و راهکار ترغیب و انگیزه دهی استفاده کنید. هرگز به منظور اجرا ننمودن و یا اشتباه انجام دادن مهارت‌های اجتماعی حس خجالت و سرافکندگی و خطا را به کودکان منتقل نسازید و از عبارات ناامیدکننده و منفی بپرهیزید. سعی کنید با تمرین این مهارت‌ها به تدریج رفتارهای آنان را جهت دهی و هدایت نمایید.

  • آموزش مطالب علمی

والدین می‌بایست خود موضوعات و مباحث جذاب و مفید گوناگون را فراگیرند و این موضوعات و مباحث را در زمان‌ها و اوقات گوناگون به بچه‌ها بیاموزند. این عمل موجب می‌گردد تا میزان اطلاعات بچه‌ها افزایش یابد و در میان دوستان و دیگر کودکان به خودشان ببالند و اعتماد به نفسشان افزایش یابد. آگاهی از این موضوعات و مباحث موجب می‌گردد تا بچه‌ها بر روی این مسائل بیاندیشند و موضوعات گوناگونی جهت تفکر و تامل داشته باشند. به علاوه سطح نبوغ ، مهارت و تمایلات آنان برای شما معلوم و آشکار می‌گردد.

در خلال این تعالیم شما متوجه می‌شوید که فرزندتان چه مباحث و علومی را سریع‌تر می‌آموزد و شما قادرید بر روی این استعدادها و مهارت‌ها تمرکز نمایید. چگونگی پیدایش ابر و ایجاد باران ، نحوه عملکرد بدن ، اشکال و رسم‌های هندسی و موضوعاتی از این قبیل را با گفتاری روان و آسان برای فرزندان خود تشریح نمایید. سی دی‌ها و برنامه‌ها و بازی‌ها و کتاب‌های آموزشی را برای فرزندان خود مهیا سازید و به یاری این ابزارهای آموزشی موضوعات و مباحث گوناگون را به آنان بیاموزید. البته همه‌ی این ابزارها را به صورت مستقیم در دسترس فرزندان خود نگذارید و بعضی مواقع درخواست کنید تا خودشان درباره‌ی موضوعات گوناگون تحقیق و دیدگاه‌های خود را بیان کنند ، درباره‌ی آن‌ها بیاندیشند و تفکراتشان را اظهار و بازگو نمایند.

  • آموزش نقاشی

از سنین دو سالگی والدین قادرند تعلیم و فراگیری رنگ‌ها و ترسیم اشکال ساده را به بچه‌ها شروع نمایند ، چرا که سبب می‌شود بچه‌ها از نظر ذهنی و فیزیکی تکامل یابند ، عضلات دست و قوه بصری‌شان قدرتمند و بهبود یابد. در حقیقت نقاشی شروعی برای نوشتن می‌باشد ، پس ضروریست بچه‌ها را به ترسیم نقاشی ترغیب کنید. مناسب‌ترین سن آغاز تعلیم و فراگیری نقاشی با قصد و نیت پیدایش تفکر خلاقانه در بچه‌ها و نه صرفاً نقاشی کشیدن در اتمام ۴ سالگی می‌باشد. والدین قادرند از موزیک ، اجرای نمایش ، داستان بهره بگیرند و جو و محیطی را ایجاد نمایند تا فرزندان خود را با زبان تصویر عادت دهند. بدین منظور قادرید قسمت و سطحی از دیوار را کاغذکاری کنید و به کودک توضیح دهید که تنها اجازه دارد در آن جا نقاشی بکشد.

  • آموزش زبان دوم

بچه‌ها از آغاز نوزادی از حس شنیداری قوی برخوردارند که به آنان این توانایی را خواهد داد صداهای گوناگون را از یکدیگر بازشناسند. در صورتی که از آغاز به دنیا آمدن بچه‌ها با دو زبان با آنان حرف بزنید آن‌ها مهارت و تسلط و فهم هر دو زبان را کسب خواهند کرد. اما این دسته از بچه‌ها در صحبت کردن تاخیر خواهند داشت چرا که با حجم گسترده‌ای از واژه‌ها روبه‌رو می‌شوند که می‌بایست آن‌ها را تجزیه و تحلیل نماید ، بدین سبب حرف زدنشان با تاخیر آغاز خواهد شد و بعضی مواقع واژه‌های هر دو زبان را با یکدیگر ترکیب می‌کنند.

اما پس از طی زمانی و با وجود ادامه دادن این موضوع برای آن‌ها معمول و طبیعی می‌شود. فراموش نکنید که به هیچ وجه به منظور یا گرفتن و صحبت کردن یک زبان دیگر نبایست به بچه‌ها سخت گرفت چرا که امکان دارد در صحبت کردن گرفتار مشکل شوند. توصیه می‌شود فراگیری زبان دوم را بعد از یادگیری زبان مادری و تکمیل محدوده‌ی کلمات و واژه‌های زبان اول شروع نمایید ، چرا که بچه‌ها غالباً در سنین ۳ تا ۵ سالگی این توانایی را کسب می‌کنند.

  • آموزش موسیقی

بر طبق تحقیقات صورت گرفته فهم و گیرایی موزیک و صدا در زمان جنینی شروع می‌گردد. ولی درک و استنباط نشانه‌های آواها و صداها و عکس العمل متاثر از آن هنگامی است که بچه‌ها می‌توانند به آنالیز و تشخیص اصوات بپردازند. اغلب متخصصان به دنبال پژوهش‌های محققان مناسب‌ترین دوره‌ی تعلیم و فراگیری ساز و موزیک را سنین ۲ تا ۸ سالگی عنوان می‌نمایند ، مسلماً آن هم به شیوه‌ی ضمنی و تلویحی.

  • آموزش ورزشی

یکی از گرایش‌های ورزشی خوب و فراخور برای کودکان قبل از مدرسه ورزش ژیمناستیک می‌باشد تا توانایی‌ها  و همسویی‌های جسمی و حرکتی در بچه‌ها افزایش یابد. پدران و مادران قادرند از سنین ۴ سالگی کودکان خود را در این رشته نام نویسی نمایند. مسلماً در این دوره‌ی سنی می شود بچه‌ها را با ورزش شنا آشنا نمود.

  • آموزش تفکر و خلاقیت

در عوض آنکه بر روی اطلاعات بچه‌ها تاکید نمایید و آنان را به سبب بخاطر سپردن اطلاعات ترغیب نمایید ، به تفکرات و نظرات آنان احترام نهید. مسلماً آگاهی و اطلاعات و دانش نیز بااهمیت هستند اما نبایست پیوسته به آن مشغول شد و بر آن تاکید کرد. به کودکان فرصت دهید تا گاهی با مسائل و دشواری‌های رخ داده مواجهه شوند و تلاش نمایند با خلاقیت و نوآوری و نویابی‌های خود راهکارها و پاسخ‌های مناسبی را بدین منظور بیابند. به فرزندانتان این حق و فرصت را بدهید تا با عقاید و دیدگاه‌های شما ، حرف‌های سایرین ، مطالب و محتوای کتاب‌ها مخالفت نمایند و برهان و علت و نظرات خویش را بیان نمایند. برای آنان توضیح دهید که نبایست هر صحبت و مطلبی را فوراً قبول نمایند ، بالعکس می‌بایست بر روی آن تامل و تفکر نمایند و اگر صحیح و منطقی بود آن را قبول نمایند.

  • آموزش و ترغیب کودک به مطالعه

بچه‌هایی که به خواندن کتاب خو و انس گرفته‌اند و مطالعه زیادی دارند گستره‌ی اطلاعات ، سطح دانش و تامل و تفکر خود را همواره افزایش می‌دهند. از این رو می‌بایست بچه‌ها را به طرف مطالعه کتاب‌های مختلف ترغیب نمایید تا کتاب خواندن یکی از کارهای  هر روزه‌ی آنان شود. از همان آغاز طفولیت برای بچه‌ها قصه و داستان بخوانید. کتاب‌هایی را برای بچه‌ها سن پایین خریداری نمایید که تعداد برگه‌های اندکی دارند و در آن‌ها تصاویر رنگی شاد و جذابی قرار گرفته است.

در هر رده‌ی سنی با توجه به سن بچه‌ها کتاب‌هایی را برای آنان خریداری نمایید که در نظرشان جذاب و جالب باشد. والدین می‌بایست مطالعه کردن را یک عمل مهم و اساسی در نظر کودکان جلوه دهند و اوقاتی را به آن منظور و تعیین نمایید. یکی از موثرترین شیوه‌های سوق دادن کودکان به سمت مطالعه و کتابخوانی این است که شما به عنوان والدین برای آنان الگو باشید و خودتان نیز پیوسته کتاب بخوانید تا کودکان نیز از همان خردسالی با کتاب و کتابخوانی آشنا  و به آن علاقمند شوند.


موضوعات مرتبط :

کودکان نابغه چگونه داشته باشیم؟

روش های کشف استعداد در کودکان و بزرگسالان

تست IQ چگونه است؟ تست هوش IQ را چگونه انجام دهیم؟

تست هوش وکسلر چگونه است؟ تست وکسلر چه مزایا و معایبی دارد؟

تست هوش ریون برای سنین مختلف | نحوه انجام تست هوش ریون و امتیازدهی ریون

راهکارها و روش های تقویت هوش کودک در سالهای مختلف

موسسه خلاقیت و استعدادیابی تخصصی

راهکارها و روشهایی جهت تقویت حافظه کودکان دبستانی

هوش کودک

تست هوش کودک

استعدادیابی کودک

نخستین تعلیمات و یادگیری‌ها در فضا و محدوده‌ی منزل و در خانواده ایجاد و صورت می‌پذیرد.

نظیر تعلیم و فراگیری طرز صحیح صحبت کردن ، مهارت‌های اجتماعی لازم و رعایت قوانین و در مجموع تعلیم و فراگیری نحوه صحیح تفکر و تامل را می‌بایست از روزهای اولیه خردسالی در ضمیر فرزندان خود نهادینه نمایید تا با نمو و تکامل ذهنی و جسمی وی این موارد پراهمیت هم رشد یابند و پس از آن دیگر تعلیمات و درس‌های زندگی را آغاز نمود. گفتنی است که تعلیم بچه‌ها در این رده‌ی سنی تنها به گونه‌ی ضمنی و تلویحی و اغلب به وسیله‌ی برانگیختن همه ی حواس پنجگانه‌ی کودک می‌بایست انجام گیرد ، زیرا بچه‌ها مشابه افراد بزرگسال مهارت بایسته به منظور دقت و توجه در محیط تعلیمی رسمی را کسب نکرده‌اند و تاب و توان و سازگاری با محیط تعلیمی و کلاس درس برای آنان مشکل و ملالت بار می‌باشد.

بنابراین توصیه می‌شود تعلیم‌ها و فراگیری‌ها را در حین بازی و تفریح به آنان بیاموزید تا در آنان رغبت و اشتیاق به وجود آورد. تعلیم و پرورش کودکان در این دوره‌ی سنی فراوان مشکل و پراهمیت می‌باشد ، چرا که اساس و پایه‌ی  تعلیم را در دوره‌های بعدی  پایه گذاری می‌نماید و می‌بایست به صورت ویژه و علمی و درست انجام گیرد.

  • آموزش مهارت‌ها و ارزش‌های اجتماعی

توانایی و تبحر و هوشمندی در زندگی همواره یادآوری و متذکر شدن مسائل به بچه‌ها نیست. چرا که کودکان تعبیر و تفسیری را که ما از هر یک از رفتارها و کارها داریم نخواهند داشت. بنابراین می‌بایست لز طریق عملی و با آزمودن چیزها را یاد بگیرند چرا که هر اندازه ما برای آنان به طور کلامی و زبانی مسائل را تشریح کنیم آنان به ادراک و استنباط صحیحی دست نمی‌یابند ،  بدین سبب می‌بایست  به صورت آزمودن و عملی مهارت‌ها را فرا گیرند.

هرگز کودکان را با الزام و اکراه مجبور به اجرا و اعمال اموری که تمایلی به آن ندارند نسازید. همواره در تعلیم و فراگیری کودکان از شیوه و راهکار ترغیب و انگیزه دهی استفاده کنید. هرگز به منظور اجرا ننمودن و یا اشتباه انجام دادن مهارت‌های اجتماعی حس خجالت و سرافکندگی و خطا را به کودکان منتقل نسازید و از عبارات ناامیدکننده و منفی بپرهیزید. سعی کنید با تمرین این مهارت‌ها به تدریج رفتارهای آنان را جهت دهی و هدایت نمایید.

  • آموزش مطالب علمی

والدین می‌بایست خود موضوعات و مباحث جذاب و مفید گوناگون را فراگیرند و این موضوعات و مباحث را در زمان‌ها و اوقات گوناگون به بچه‌ها بیاموزند. این عمل موجب می‌گردد تا میزان اطلاعات بچه‌ها افزایش یابد و در میان دوستان و دیگر کودکان به خودشان ببالند و اعتماد به نفسشان افزایش یابد. آگاهی از این موضوعات و مباحث موجب می‌گردد تا بچه‌ها بر روی این مسائل بیاندیشند و موضوعات گوناگونی جهت تفکر و تامل داشته باشند. به علاوه سطح نبوغ ، مهارت و تمایلات آنان برای شما معلوم و آشکار می‌گردد.

در خلال این تعالیم شما متوجه می‌شوید که فرزندتان چه مباحث و علومی را سریع‌تر می‌آموزد و شما قادرید بر روی این استعدادها و مهارت‌ها تمرکز نمایید. چگونگی پیدایش ابر و ایجاد باران ، نحوه عملکرد بدن ، اشکال و رسم‌های هندسی و موضوعاتی از این قبیل را با گفتاری روان و آسان برای فرزندان خود تشریح نمایید. سی دی‌ها و برنامه‌ها و بازی‌ها و کتاب‌های آموزشی را برای فرزندان خود مهیا سازید و به یاری این ابزارهای آموزشی موضوعات و مباحث گوناگون را به آنان بیاموزید. البته همه‌ی این ابزارها را به صورت مستقیم در دسترس فرزندان خود نگذارید و بعضی مواقع درخواست کنید تا خودشان درباره‌ی موضوعات گوناگون تحقیق و دیدگاه‌های خود را بیان کنند ، درباره‌ی آن‌ها بیاندیشند و تفکراتشان را اظهار و بازگو نمایند.

  • آموزش نقاشی

از سنین دو سالگی والدین قادرند تعلیم و فراگیری رنگ‌ها و ترسیم اشکال ساده را به بچه‌ها شروع نمایند ، چرا که سبب می‌شود بچه‌ها از نظر ذهنی و فیزیکی تکامل یابند ، عضلات دست و قوه بصری‌شان قدرتمند و بهبود یابد. در حقیقت نقاشی شروعی برای نوشتن می‌باشد ، پس ضروریست بچه‌ها را به ترسیم نقاشی ترغیب کنید. مناسب‌ترین سن آغاز تعلیم و فراگیری نقاشی با قصد و نیت پیدایش تفکر خلاقانه در بچه‌ها و نه صرفاً نقاشی کشیدن در اتمام ۴ سالگی می‌باشد. والدین قادرند از موزیک ، اجرای نمایش ، داستان بهره بگیرند و جو و محیطی را ایجاد نمایند تا فرزندان خود را با زبان تصویر عادت دهند. بدین منظور قادرید قسمت و سطحی از دیوار را کاغذکاری کنید و به کودک توضیح دهید که تنها اجازه دارد در آن جا نقاشی بکشد.

  • آموزش زبان دوم

بچه‌ها از آغاز نوزادی از حس شنیداری قوی برخوردارند که به آنان این توانایی را خواهد داد صداهای گوناگون را از یکدیگر بازشناسند. در صورتی که از آغاز به دنیا آمدن بچه‌ها با دو زبان با آنان حرف بزنید آن‌ها مهارت و تسلط و فهم هر دو زبان را کسب خواهند کرد. اما این دسته از بچه‌ها در صحبت کردن تاخیر خواهند داشت چرا که با حجم گسترده‌ای از واژه‌ها روبه‌رو می‌شوند که می‌بایست آن‌ها را تجزیه و تحلیل نماید ، بدین سبب حرف زدنشان با تاخیر آغاز خواهد شد و بعضی مواقع واژه‌های هر دو زبان را با یکدیگر ترکیب می‌کنند.

اما پس از طی زمانی و با وجود ادامه دادن این موضوع برای آن‌ها معمول و طبیعی می‌شود. فراموش نکنید که به هیچ وجه به منظور یا گرفتن و صحبت کردن یک زبان دیگر نبایست به بچه‌ها سخت گرفت چرا که امکان دارد در صحبت کردن گرفتار مشکل شوند. توصیه می‌شود فراگیری زبان دوم را بعد از یادگیری زبان مادری و تکمیل محدوده‌ی کلمات و واژه‌های زبان اول شروع نمایید ، چرا که بچه‌ها غالباً در سنین ۳ تا ۵ سالگی این توانایی را کسب می‌کنند.

  • آموزش موسیقی

بر طبق تحقیقات صورت گرفته فهم و گیرایی موزیک و صدا در زمان جنینی شروع می‌گردد. ولی درک و استنباط نشانه‌های آواها و صداها و عکس العمل متاثر از آن هنگامی است که بچه‌ها می‌توانند به آنالیز و تشخیص اصوات بپردازند. اغلب متخصصان به دنبال پژوهش‌های محققان مناسب‌ترین دوره‌ی تعلیم و فراگیری ساز و موزیک را سنین ۲ تا ۸ سالگی عنوان می‌نمایند ، مسلماً آن هم به شیوه‌ی ضمنی و تلویحی.

  • آموزش ورزشی

یکی از گرایش‌های ورزشی خوب و فراخور برای کودکان قبل از مدرسه ورزش ژیمناستیک می‌باشد تا توانایی‌ها  و همسویی‌های جسمی و حرکتی در بچه‌ها افزایش یابد. پدران و مادران قادرند از سنین ۴ سالگی کودکان خود را در این رشته نام نویسی نمایند. مسلماً در این دوره‌ی سنی می شود بچه‌ها را با ورزش شنا آشنا نمود.

  • آموزش تفکر و خلاقیت

در عوض آنکه بر روی اطلاعات بچه‌ها تاکید نمایید و آنان را به سبب بخاطر سپردن اطلاعات ترغیب نمایید ، به تفکرات و نظرات آنان احترام نهید. مسلماً آگاهی و اطلاعات و دانش نیز بااهمیت هستند اما نبایست پیوسته به آن مشغول شد و بر آن تاکید کرد. به کودکان فرصت دهید تا گاهی با مسائل و دشواری‌های رخ داده مواجهه شوند و تلاش نمایند با خلاقیت و نوآوری و نویابی‌های خود راهکارها و پاسخ‌های مناسبی را بدین منظور بیابند. به فرزندانتان این حق و فرصت را بدهید تا با عقاید و دیدگاه‌های شما ، حرف‌های سایرین ، مطالب و محتوای کتاب‌ها مخالفت نمایند و برهان و علت و نظرات خویش را بیان نمایند. برای آنان توضیح دهید که نبایست هر صحبت و مطلبی را فوراً قبول نمایند ، بالعکس می‌بایست بر روی آن تامل و تفکر نمایند و اگر صحیح و منطقی بود آن را قبول نمایند.

  • آموزش و ترغیب کودک به مطالعه

بچه‌هایی که به خواندن کتاب خو و انس گرفته‌اند و مطالعه زیادی دارند گستره‌ی اطلاعات ، سطح دانش و تامل و تفکر خود را همواره افزایش می‌دهند. از این رو می‌بایست بچه‌ها را به طرف مطالعه کتاب‌های مختلف ترغیب نمایید تا کتاب خواندن یکی از کارهای  هر روزه‌ی آنان شود. از همان آغاز طفولیت برای بچه‌ها قصه و داستان بخوانید. کتاب‌هایی را برای بچه‌ها سن پایین خریداری نمایید که تعداد برگه‌های اندکی دارند و در آن‌ها تصاویر رنگی شاد و جذابی قرار گرفته است.

در هر رده‌ی سنی با توجه به سن بچه‌ها کتاب‌هایی را برای آنان خریداری نمایید که در نظرشان جذاب و جالب باشد. والدین می‌بایست مطالعه کردن را یک عمل مهم و اساسی در نظر کودکان جلوه دهند و اوقاتی را به آن منظور و تعیین نمایید. یکی از موثرترین شیوه‌های سوق دادن کودکان به سمت مطالعه و کتابخوانی این است که شما به عنوان والدین برای آنان الگو باشید و خودتان نیز پیوسته کتاب بخوانید تا کودکان نیز از همان خردسالی با کتاب و کتابخوانی آشنا  و به آن علاقمند شوند.


موضوعات مرتبط :

کودکان نابغه چگونه داشته باشیم؟

روش های کشف استعداد در کودکان و بزرگسالان

تست IQ چگونه است؟ تست هوش IQ را چگونه انجام دهیم؟

تست هوش وکسلر چگونه است؟ تست وکسلر چه مزایا و معایبی دارد؟

تست هوش ریون برای سنین مختلف | نحوه انجام تست هوش ریون و امتیازدهی ریون

راهکارها و روش های تقویت هوش کودک در سالهای مختلف

موسسه خلاقیت و استعدادیابی تخصصی

راهکارها و روشهایی جهت تقویت حافظه کودکان دبستانی

هوش کودک

تست هوش کودک

استعدادیابی کودک