غذاها و مواد خوراکی مصرفی روزانه تاثیر به سزایی در حفظ و بهبود حافظه و هوش افراد دارند. در صورتی که حافظه خود و یا فرزندتان ضعیف شده است ، تغذیه و مواد خوراکی روزانه وی را اصلاح نمایید و تغییر دهید و خوراک های مقوی و مفیدی را برای تقویت حافظه در برنامه غذایی آنان جای دهید.

اولین ماده غذایی موثر برای افزایش حافظه : گیاهان سبزرنگ

گیاهان سبزرنگی نظیر کلم بروکلی ، اسفناج ، کرفس و … نقش فراوانی در کارکرد مغزی انسان ها دارند. در مطالعات و بررسی های صورت گرفته شده آشکار گردید که غیر از فاکتورهایی مانند سواد ، سن و سابقه خانوادگی ؛ اشخاصی که به میزان دوچندانی از این دسته سبزیجات در برنامه غذایی خود استفاده نموده اند ، به میزان اندک تری گرفتار عارضه های مغزی و مشکلات حافظه می شوند.

دومین ماده غذایی موثر برای افزایش حافظه : ماهی

ماهی های چرب نظیر سالمون ، ساردین ، قزل آلا ، تن و خال مخالی حاوی امگا ۳ بسیاری هستند و جای دادن آن ها در برنامه غذایی و استفاده از آن ها سبب می گردد اشخاص در سال های آتی با افزایش سن با درصد پایین تری از معضلات و بیماری های شناختی و ذهنی مواجه شوند. افزون بر این استفاده از ماهی های سرشار از امگا ۳ سبب افزایش قدرت تحلیل و ادراک ذهنی و افزایش راندمان حافظه افراد می شود. تعدادی از مطالعات نشان داده اند که استفاده از گروه غذایی ماهی ها و یا مواد دوکوزاهگزانوئیک مانند دانه های روغنی همچون تخم کتان ، گردو ، بادام ، کنجد و … که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ می باشند رابطه ی مستقیم و مثبتی با افزایش میزان فعالیت های ذهنی و کارکرد مغزی افراد خواهد داشت.

افزون بر روغن ها ، ویتامین های گروه ب هم در این مسئله نقش دارند که غلات کامل ، جگر و جوانه گندم از فرآورده ها و خوراکی های فراهم کننده آن ها به شمار می آیند.

مورد دیگر برای تقویت حافظه ماده ای به اسم لیستین می باشد که مواد خوراکی نظیر زرده تخم مرغ ، آرد جوی دوسر ، عدس ، جگر گوساله ، شیر ، جوانه گندم ، بادام از مواد تامین کننده ی آن به شمار می آیند. لیستین تاثیر به سزایی در رابط های عصبی دارد و با ساخت ماده ی استیل کولین سبب بالا بردن توانایی حافظه در افراد می شود. پژوهش ها نمایان ساخته اند که استفاده از مواد غذایی حاوی لیستین در دوران بارداری ، سبب بالا رفتن و تقویت هوش جنین و نوزادان می گردد ، چرا که این ماده در ساخت سلول های مغزی تاثیر به سزایی خواهد داشت.

سومین ماده غذایی موثر برای افزایش حافظه : مغز و آجیل

مغزها حاوی مواد معدنی انرژی زا ، منیزیم و آنتی اکسیدان می باشند. مواد مغذی موجود در این خوراکی ها قادر است سبب افزایش و تقویت کارکرد حافظه و بالا رفتن قدرت یادگیری در اشخاص گردد. مطالعات صورت گرفته نمایان ساخته اند معالجه با منیزیم سبب نوسازی و ترمیم کارایی مغزهای صدمه دیده می گردد.

چهارمین ماده غذایی موثر برای افزایش حافظه : شکلات سیاه

تحقیقات زیادی آشکار کرده است که توانایی های توان بخشی مغز نظیر بهبود کارایی شناختی ، پایین آمدن درصد دچار شدن به بیماری آلزایمر و افزایش راندمان مغزی در شکلات سیاه نهفته است. این خوراکی حاوی آنتی اکسیدان می باشد و بدین جهت قادر است در سلامت مغز سودمند باشد به ویژه شکلات های تیره و تلخ که از درصد پایینی از شیرینی برخوردارند.

پنجمین ماده غذایی موثر برای افزایش حافظه : پودرهای گیاهی و ادویه

پودرهای گیاهی نظیر ریحان و رزماری در ریشه خود موادی دارند که همانند داروهای زوال عقل عمل می نمایند و مغز را در برابر این اختلالات مغزی مصون می دارند. ادویه هایی نظیر زردچوبه دارای ماده ی قوی و مفیدی به اسم کورکومین می باشد که مطالعات صورت گرفته مشخص ساخته است کورکومین از شایبه ی شناختی پیشگیری می نماید و در افزایش قدرت یادگیری و کارایی حافظه تاثیر موثر و فراوانی خواهد داشت.

ششمین ماده غذایی موثر برای افزایش حافظه : میوه ها

میوه ای نظیر انار حاوی آنتی اکسیدان فراوانی می باشد و می تواند هوش و حافظه و تمرکز ذهنی کودکان را بهبود و افزایش دهد. انگور در بردارنده ی فسفات فراوانی می باشد که قوت مغز و ارتباطات عصبی می باشد و حافظه و هوش افراد را افزایش می دهد ، به علاوه به سبب دارا بودن منگنز در خود یکی از مواد مغذی خوراکی جهت رشد کودکان به شمار می آید. آب نارگیل برای مداوای کسالت و ضعف ذهنی و مغزی خوراکی فراوان موثری می باشد و با ترکیب شدن با عسل سبب نوسازی سلوهای مغزی و از کند ذهنی در افراد جلوگیری می نماید.


موضوعات مرتبط :

کودکان نابغه چگونه داشته باشیم؟

تست IQ چگونه است؟ تست هوش IQ را چگونه انجام دهیم؟

روش های کشف استعداد در کودکان و بزرگسالان

کودک باهوش | ویژگی های کودک باهوش | تربیت کودک باهوش

تقویت هوش کودک | راهکارها و روش های تقویت هوش کودک در سالهای مختلف

تغذیه کودک در سنین مختلف و الگوی غذایی صحیح کودک و آلرژی تغذیه کودکان

متخصص تغذیه کودکان خوب و بهترین فوق تخصص تغذیه کودکان خوب در تهران

بهترین روانشناس کودک در تهران | معرفی شده مرکز هوش نیک

روش های پرورش خلاقیت در کودکان و آموزش خلاقیت به کودکان