تا کنون مقالات زیادی در خصوص عوامل موثر در برندسازی نوشته شده است. آیا این به این معنی است که ما هم اکنون تمامی عوامل و عناصر دخیل در برندسازی را می دانیم و اگراز این عناصر استفاده کنیم می توانیم برند قدرتمندی بسازیم ؟

خیر ، به هیچ عنوان نمی توانیم چنین ادعایی کنیم یا چنین انتظای از برندسازی داشته باشیم ؛ چرا که همیشه عواملی وجود دارند که می توانند به قدرتمند شدن یک برند کمک کنند ولی ما آنها را نمی شناسیم یا ممکن است حاصل یک اتفاق یا تصادف باشد. همچنین ممکن است عوامل قدرتمند شدن یک برندها با یکدیگر متفاوت باشد و نتوانیم با روشهای مشابهی به نتیجه مشابه برسیم.

بسیاری از کشورها و شرکتها هستند که ممکن است بزرگترین تولید کننده یک محصول خاصی باشند ولی هنوز به یک برند قدرتمند در زمینه فعالیت خود تبدیل نشده اند. این مثالها و شرکتها تأیید کننده این موضوع هستند که نمی توانیم عوامل موفقیت شرکتها را یکی بدانیم. اما به طور کلی اصول و قواعدی وجود دارد در ساختن یک برند قدرتمند نقش مهمی دارند و اگر این اصول و قواعد وجود نداشته باشد نمی توانیم انتظار داشته باشیم که برند خود را به یک برند قدرتمند تبدیل کنیم. در کنار این اصول و قواعد باید هر شرکت و برند بتواند راهکارها و عوامل ویژه ای که می توانند به او در این مسیر کمک کنند را کشف کند. این اصول و قواعد کلی به این شرح است :

یک) انجام مرحله به مرحله بازاریابی

یکی از ملزومات موفقیت در قدرتمند کردن یک برند این است که مراحل آن پشت سر هم اتفاق بیافتد و سعی شود پس از موفقیت در یک مرحله وارد مرحله دیگر شود. زیرا در این نوع از برندسازی ، موفقیت یک مرحله برای موفقیت مراحل دیگر بسیار مهم است.

دو) یکنواخت عمل نکنند

از دیگر عوامل موثر در قدرتمندی یک برند این است که در هر یک از مراحل آن سعی شود از ابزارها و روشهای مختلف استفاده شود. زیرا یکنواختی در استفاده از ابزارها ، می تواند به نو آوری و به روز بودن یا مفید بودن آن مرحله ، لطمه وارد کند.

سه) تبلیغات و آگاهی از محصول

یکی از مراحل مهم دیگر در قدرتمند ساختن یک برند ، استفاده صحیح از تبلیغات است. تبلیغات را می توان یکی از ابزارهای مهم در هر بازاریابی و برند سازی دانست. اما اینکه چگونه از این ابزار استفاده می شود می تواند عامل موفقیت یا عدم موفقیت باشد. بنابراین ، برندهایی که توانسته اند به برندهای قدرتمند تبدیل شوند قطعاً یکی از عوامل موثر در موفقیت آنها ، تبلیغات بوده است.

چهار) ترغیب مخاطبان به امتحان کردن محصول

قطعاً تبلیغات نمی تواند هر آنچه را که شما تمایل دارید مشتریان از محصول شما دریافت کنند به آنها نشان دهد. پس بهتر است در این مرحله از مخاطبان خود بخواهید تا محصول شما را امتحان کنند. ترغیب کردن مشتریان برای امتحان کردن محصول می تواند اثر برندسازی شما را قوی تر کند. چرا که این کار نشان می دهد شما نسبت به محصولی که تولید کرده اید اطمینان کافی دارید و از طرفی تمایل دارید یک چیز جدید و منحصر به فردی به آنها نشان دهید.

پنج) متعهد بودن

تعهد نسبت به مشتریان می تواند هر برندی را به یک برند قدرتمند تبدیل کند. پس از طی کردن مراحل بالا ، تعهد شما نسبت به محصولی که تولید کرده اید و خدماتی که به مشتریان ارائه می دهید یکی از رمزهای اصلی موفقیت شماست. در این مرحله باید سعی کنید خدمات شما مستمر باشد و مشتریانتان رضایت کافی از ارائه خدمات داشته باشند.

۵ عامل اصلی که در بالا اشاره شد از دلایل اصلی ایجاد شتاب حرکتی در برند هستند یا به بیان دیگر آن را به یک برند قدرتمند تبدیل می کنند. هر چند هر برندی ممکن است تحت شرایط ویژه ای که مختص خودش است بتواند به موفقیت و قدرت برسد ولی رعایت کردن عوامل بالا اصول اولیه ای است که برای قدرتمند شدن یک برند لازم و ضروری است.


موضوعات مرتبط :

روش های بازاریابی محتوایی جهت برندسازی

تفاوت برندسازی دیجیتالی با سنتی

نظر شما