بازاریابی تجاری به یکی از روشهای بازاریابی که در آن دو بنگاه تجاری با یکدیگر معامله می کنند گفته می شود. به عنوان مثال فروش محصولات تولید شده به عمده فروشها یک نوع بازاریابی تجاری است.

در این میان ، سوالی که مطرح است این است که چه افرادی به بازاریابی تجاری می پردازند. معمولاً تولید کننده هایی که محصولات مصرفی را به بازار عرضه می کنند از سود بیشتری برخوردار می شوند. اما قابل چشم پوشی و انکار نیست که کل افرادی که در این سیستم قرار دارند تا کالای تولید شده را به دست مشتریان برسانند از این بازاریابی سودهای زیادی به دست می آورند. این بازاریابی به ویژه در محصولات مصرفی و فروشگاهی بیشتر اهمیت دارد. (انواع شبکه توزیع محصولات صنعتی و مصرفی) زیرا کالاهای تولید شده در مدت زمان کمی به فروش می رسد. بنابراین ، به جز اینکه باید بازاریابی سریع و درستی انجام شود تا محصولات قبل از فاسد شدن یا خراب شدن به دست مشتریان برسند بلکه در صورت پیدا شدن مشتریان یا پیدا کردن بازار مناسب برای فروش آنها ، سود بسیار زیادی نصیب تولید کنندگان و بازاریابهای تجاری آنها می شود.

شرکتهای بزرگتر و شناخته شده تر معمولاً از طریق افراد متخصص خود در حوزه بازاریابی تجاری از این نوع بازاریابی سود می برند. اما در صورتی که یک شرکت کوچکتر نیز از سایر شرکتهایی که در زمینه بازاریابی تجاری تخصص دارند استفاده کند می تواند با انتخاب یک راهبرد مناسب به سود قابل توجهی دست پیدا کند. البته لازم به ذکر است که این شرکتها باید سرمایه زیادی نیز صرف تبلیغات و معرفی خود به بازار کنند تا بتوانند نظر شرکتهای بازاریابی و  مشتریان را به خود جلب کنند. کالاهایی که در زندگی روزمره مردم مصرف می شود مانند کالاهای فروشگاهی به طور مستمر با مشتریان و بخشهای فروش خود در ارتباط هستند. در حالی که شرکتهای عمده فروشی از این مزیت برخوردار نیستند. بنابراین در صورتی که بازاریابی تجاری شرکتی توسط خودشان انجام شود به دلیل اینکه قسمتهای مهم و استراتژیکی که در ادامه به ذکر آنها می پردازیم داراست می تواند به سود و موفقیت بیشتری دست پیدا کند.

یک) تحقیقات بازار

هر شرکتی می تواند با کمک بخش تحقیقات بازار خود به اطلاعات مفیدی در خصوص اینکه در کدام مکان های جغرافیایی یا چه گروه سنی یا چه نوع سلیقه و توان اقتصادی می تواند بیشترین مشتریان را داشته باشد به شرکتها کمک کنند. دانستن این مطالب مهم به شرکتها و تولید کنندگان کمک می کند تا با تولید بهترین محصول بتوانند بازاریابی تجاری مناسبی داشته باشند.

دو) ارتباط با مشتریان

برقراری ارتباط مناسب و نزدیک با مشتریان از جمله اصول مهم و اولیه برای موفقیت در هر کسب و کاری است. از آنجایی که یک شرکت تولید کننده می تواند مستقیماً با مشتریان خود ارتباط داشته باشد پس این امتیاز را دارد که اطلاعاتی را به صورت مستقیم از مشتریان خود به دست آورد. این اطلاعات می تواند در برنامه ریزی های آینده همچون تغییر یا اصلاح محصول نقش بسیار مهمی داشته باشد. در ثانی ارتباط مستقیم با مشتریان به آنها کمک می کند تا روابط مناسب و دائمی با مشتریان خود شکل دهند. همین ارتباط به آنها کمک می کند تا بهتر بتوانند بازاریابی کنند ، چرا که سلیقه و تمایلات مشتریان را به صورت مستقیم و بدون هیچ واسطه ای کشف می کنند. در حالی که شرکتهای واسطه از این امتیاز برخوردار نیستند.

سه) راهبردهای بازاریابی

همچنین شرکتهای تولید کننده می توانند از طریق انتخاب راهبردهای بازاریابی مناسب به بازاریابی تجاری نیز بپردازند. برای ترسیم یک راهبرد مناسب بازاریابی به ارتباط دائمی با مشتریان و تحقیقات بازار نیاز است که این شرکتها از هر دوی این امتیازها و موقعیت ها برخوردار  هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره بازاریابی به این صفحه مراجعه نمایید.

 

نظر شما

The post عملیاتی کردن بازاریابی تجاری به عهده چه افرادی است ؟ appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.