مجلات دیجیتال ، به مجلات الکترونیکی گفته می شود که برای انتشار بر روی سایتهای اینترنتی طراحی می شوند.

بسیاری از مجلات ، سعی می کنند یک نسخه دیجیتالی نیز برای بارگذاری در صفحات اینترنتی طراحی کنند. این مجلات را به راحتی می توان از اینترنت دانلود کرد یا اینکه به صورت آنلاین مطالعه نمود. معمولاً بسیاری از این مجلات حق اشتراک دارند و شما می توانید با حق اشتراکی که ماهیانه یا سالیانه پرداخت می کنید آن را دانلود کرده و مطالعه کنید. بسیاری از ناشران ، امروزه تمایل دارند مجلات و نشریات خود را به صورت دیجیتال طراحی کنند. این علاقه به دلایل مختلف وجود دارد. مثلاً:

یک) فضای بیشتر

مسلماً فضای اینترنت یک فضای نامحدود است و شما می توانید از قابلیتهای آن برای هدفهای مختلف خود استفاده کنید. شما محدودیت برگه یا کیفیت برگه و محدودیت انتشار و غیره ندارید. بنابراین ، همه اینها موجب می شود تا به راحتی بتوانید نشریه و مجله خود را منتشر کنید و مخاطبان زیادی داشته باشید.

دو) قابلیت آرشیو

آرشیو بندی مجلات دیجیتال خیلی راحت تر و امن تر از آرشیو مجلات چاپ شده است. با امکاناتی که حافظه های تقریباً نا محدود اینترنت و کامپیوترهای امروزی دارند می توانید به راحتی ، مجلات چندین هزار سال را به شکل مرتب آرشیو و دسته بندی کنید و در صورت نیاز نیز دسترسی به آنها بسیار راحت تر است و با سرعت بالایی اتفاق می افتد.

سه) امکان دریافت واکنش مخاطبان

در سایتهایی که طراحی می کنید بخشهایی وجود دارند که مخاطبان شما می توانند در آنها برای شما پیغام بگذارند. همچنین برخی از سایتها قابلیت این را دارند که مخاطبان برای آنها کامنت بگذارند و همه مخاطبان می توانند کامنت ها و پیام سایر مخاطبان را نیز مشاهده کنند. این قابلیت ها موجب می شود که شما به نقاط قوت و ضعف خود بهتر پی ببرید و موارد مورد علاقه مخاطبان را به راحتی کشف کرده و برای بهبود کار خود تلاش کنید.

چهار) کاهش هزینه ها

هزینه های چاپ مجلات در نسخه آنلاین و الکترونیکی آنها به کلی حذف می شود. هر چند طراحی زیبا و جذاب با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته برای طراحی یک مجله مطلوب لازم است ولی باز هم به اندازه چاپ فیزیکی آنها هزینه ندارد و شما می توانید به راحتی این هزینه را صرف بهبود طراحی مجله و سایت خود کنید.

با توجه به مزایایی که این نشریات و مجلات دارند به شما پیشنهاد می شود برای طراحی بهتر این مجلات از اصول زیر پیروی کنید.

۱)موضوعات متنوع

سعی کنید در مجله خود موضوعات متنوعی را بگنجانید. مخاطبان شما مربوط به دسته های مختلفی از افراد هستند که هر کدام از آنها به موضوع خاصی علاقه دارد. برای اینکه از هر طیفی با سلیقه ها و علاقه مندی های مختلف بتوانید مخاطبانی داشته باشید سعی کنید از موضوعات مختلف استفاده کنید.

۲) دسته بندی مطالب

دسته بندی مطالب به شکل موضوعات کلی و موضوعات جزئی در زیر عنوان آنها می تواند شکل بهتری به مجله شما بدهد و مخاطبان نیز به راحتی به موضوعات دسترسی داشته باشند پس حتماً سعی کنید این دسته بندی را رعایت کنید.

۳) موضوعات صفحه اصلی

صفحه اصلی مجله شما اولین محرک بصری است که مخاطبان می بینند. پس مطالب و خبرهای مهم را در آن قرار دهید.

۴) ارتباط با ناشر مجله

در سایت خود بخشی را برای ارتباط مخاطبان با ناشر یا نویسنده مجله اختصاص دهید. مردم علاقه دارند نقطه نظرها و عقیده های خود را در برخی از موضوعات با شما در میان بگذارند. یا اگر شما مطلبی را در مجله درج کرده اید که آنها اطلاعات بیشتر یا تجربه بهتری دارند می توانند در اختیار شما قرار دهند.

جهت طراحی کاتالوگ به این صفحه مراجعه نمایید.