لوگو به برند و علامت تجاری یک سازمان و یا شرکت اطلاق شده و بارها در شبکه‌های دیداری گوناگون ، همچون اصل ماهیت دهنده سازمان‌ها و یا شرکت‌ها به کار گرفته می‌شود. طرح لوگو بایستی منحصر به فرد و برخوردار از مضمون نمادین و نشان دهنده‌ی قدر و اعتبار یک مجموعه و کسب و کار تجاری می‌باشد.

لوگو طرحی واضح و صریح و برجسته در جهت نمایش یک کسب و کار ، محصول یا خدمات معینی می‌باشد که در جوار استعاره از پاره‌ای از مضامین ، مواقعی نیز مشخصه و ماهیت یک مجموعه یا فرآورده را نمایش می‌دهد. الزامی نمی‌باشد که یک لوگو و آرم چگونگی فعالیت که آن نشان تجاری ویژه اجرا می‌کند را شرح دهد. ولی توجه به این مساله مهم است که یک لوگو بتواند حکایت و شرح یک نشان تجاری و یا شرکت خاص را به نحوه مطلوب ارائه کند.

رسالت یک لوگو آن نیست که کالاها و خدمات نشان تجاری را به فروش بیانجامد. بسا که رسالت یک لوگو این است که اطمینان مشتریان  و مصرف کنندگان را به آن نشان تجاری جذب نماید تا آنان مشتاق و تحریک شده و از کالاها و فرآورده‌های شما بهره بگیرند. لوگوها می‌خواهند تا مبدل به نماد و وجه ظاهری نشان‌های تجاری شوند که مخاطبان و مشتریان آن‌ها را به کار می‌گیرند.

اصول طراحی لوگو

تصرف و تسلط بر ذهن و فکر مشتریان و بینندگان به وسیله‌ی طراحی لوگوی قابل توجه و فراموش نشدنی ، قادر است موجب ایجاد رابطه‌ی افراد با نشان تجاری شما شود و نام و شهرت کار و حرفه‌ی تجارت شما را به نام و ومعروف سازد. ماهیت‌ها به جهتی متمایل می‌شوند که زیاد واژه به واژه نباشد و اغلب در پی ایجاد رابطه‌ی گرم و نمایشی باشد. لوگوهای پیروز و برجسته بینندگان و مشتریان خویش را به یاری یک راه کوتاه فکری ساده حاضر و فراهم می‌کند تا به شتاب و سادگی متوجه شوند که این برند و علامت تجاری به چه فعالیت و حرفه‌ای وابسته است. استفاده از طرح‌های سخت و مبهم ، شناسایی را برای بیننده مشکل می‌کند و از پیروزی و عملکرد درست لوگو ممانعت می‌کند. مشابه هر طراحی که احتیاج به دسته‌ای از تکنیک‌ها و ظرافت‌های متنوعی دارد. طراحی لوگو هم احتیاج به تخصص ، معلومات و خلاقیت د این زمینه را می‌طلبد.

طرح مقدماتی یک احتیاج است: طراحی طرح مقدماتی یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های طراحی لوگوست. افرادی که با شتاب مبادرت به طراحی می‌کنند ، در واقع فقط نبوغ و نوآوری شما را محصور ساخته و وقت شما را هدر می‌دهد. هنگامی که استارت طرح مقدماتی را آغاز می‌کنید. در واقع نوآوری و استعداد خود را تقویت کرده‌اید و این مساله موجب خواهد شد تا افکار و اندیشه‌های متنوعی به ذهن و فکر شما متبادر شود. یک طراح حرفه‌ای و متخصص برای این بخش کار در مقایسه با سایر قسمت‌ها وقت بسیاری را خرج خواهد کرد.

طرح لوگو را به گونه‌‌ای خردمندانه ساده حفظ کنید: مناسب‌ترین و به جاترین شیوه به منظور عرضه تشریح طراحی لوگو آن است که لوگو را ساده طراحی کنید. چرا که لوگوی ساده به راحتی قابل شناسایی است. از زمان طراحی طرح مقدماتی تا زمان طراحی طرح پایانی پیوسته این مساله را مدنظر داشته باشید که فقط اجزایی الزامی را در طرح خود وارد ساخته و از اعتنا و توجه به مولفه‌های جزئی دوری کنید.

از طرح‌ها و مدل‌های نشان‌‌های محبوب القا بگیرید اما نسخه برداری و روگرفت نکنید: طراحی آرمی همانند نشان‌های محبوب و مشهور امکان دارد تحریک کننده باشد. ولی برای بینندگان و مشتریان این امر نبود نوآوری و ابتکار و مهارت مجموعه و یا کسب و کار مربوطه را نشان می‌دهد. آرم‌ها و نشان‌های مارک‌های محبوب و مشهور را ارزیابی نمایید که چه عناصر مثبت و منفی در آنان دیده شده است.

رنگ بندی سنجیده و اصولی: یافتن رنگ‌های پایه برای طرح خود ، یکی از مسائل دشوار برای نشان تجاری شما به شمار می‌آید. دقت به نکات زیر در این امر می‌تواند به شما کمک نماید:

  1. از رنگ بندی خیلی روشن که به زحمت رویت می‌شوند اجتناب کنید.
  2. از رنگ بندی مشعشع و درخشان بهره نگیرید ، چرا که این رنگ‌ها در ابعاد ریز قابل رویت نمی‌باشد.
  3. در آغاز طراحی ، آرم مورد نظر را به شکل سفید و سیاه طراحی نموده و آنگاه رنگ بندی درخور و مطلوب را گزینش نمایید.
  4. توجه کنید که هرکدام از رنگ‌ها مفهوم و حس و هیجان ویژه‌ای در خود دارند. از این رو با آگاهی از این مساله رنگ‌های هماهنگ و خوشایندی مطابق با حرفه و هویت کار خود انتخاب نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد  طراحی لوگو  به این صفحه مراجعه نمایید.