کارآفرینی اجتماعی به نوعی کارآفرینی اطلاق می شود که در آن افراد یا گروه هایی با یک ایده خلاقانه برای راه اندازی یک کسب و کار که بتوانند به بهبود اوضاع اجتماعی کمک کنند و در عین حال بتوانند درآمدزایی داشته باشند ، کارآفرینی اجتماعی گفته می شود. کارآفرینی اجتماعی با دیگر کارآفرینی ها تفاوتهای عمده ای دارد که موجب شده است حتی در سنجیدن موفقیت این دسته از مشاغل از معیارهای متفاوتی استفاده کنند.

برای مثال ، معمولاً میزان موفقیت در کارآفرینی های اجتماعی بر این اساس سنجیده می شود که این مشاغل چه تغییر مثبتی را توانسته اند در جامعه ایجاد کنند. در واقع اولین هدف این مشاغل ، خدمت رسانی به جامعه است و درآمدزایی را هدف بعدی این مشاغل می دانند. این نوع کارآفرینی را یکی از جدیدترین روشهای کارآفرینی می دانند ، چرا که قدمت ظهور آن به بیش از ۱۰ سال نمی رسد. از سالهای گذشته به ویژه از زمانی که اینترنت گسترش پیدا کرد ، افراد به فکر این بوده اند تا مشاغل خلاقانه و جدیدی راه اندازی کنند که هم بتوانند یک نیاز اجتماعی را برطرف کنند و هم بتوانند درآمدی را برای خود کسب کنند. بسیاری از شرکتها و برندهای بزرگ در دنیا هستند که بخشی از درآمدهای خود را برای اهداف اجتماعی و بشردوستانه اختصاص داده اند ؛ یا برخی از آنها ایده ها و مشاغل جدیدی را فقط برای اینکه درآمد حاصل از آن را صرف امور خیریه و بشر دوستانه کنند ایجاد می کنند. از جمله ایده هایی که می توانیم برای کارآفرینی اجتماعی استفاده کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

یک) تفاوتهای جنسیتی

در همه جای دنیا معمولاً تفاوتها یا تبعیض های جنسیتی را شاهد هستیم. یکی از ایده های خلاقانه برای کارآفرینی اجتماعی این است که می توانیم مشاغل یا فرصتهایی را به وجود آوریم که به زنها یا گروهایی که جامعه فرصتهای کمتری را برای آنها فراهم کرده است به عنوان گروه هدفی که قصد داریم خدمات یا فرصتهای بیشتری را با ایجاد یک کارآفرینی مناسب برای آنها داشته باشیم در نظر بگیریم.

دو) بیماریهای صعب العلاج

بیماریهای صعب العلاج از جمله مسائلی است که کل جامعه و افراد را درگیر می کند و هزینه های زیادی را بر جامعه متحمل می کند. به همین دلیل بیماریهای صعب العلاج از جمله زمینه هایی هستند که بسیاری از برندهای بزرگ دنیا معمولاً سعی می کنند کارآفرینی های اجتماعی یا با اختصاص بخشی از درآمدهای خود به آنها کمک کنند.

سه) توجه به مسائل کودکان

کودکان جزء آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند و به همین دلیل باید توجه بیشتری به آنها شود. برخی از برندهای بزرگ رسالتها یا هدفهایی را برای خدمت رسانی به کودکان انتخاب کرده اند و بخشی از درآمدهای خود را برای این اهداف صرف می کنند. همچنین برخی دیگر نیز مشاغلی را که می توانند کمک بیشتری به کودکان کنند گسترش داده اند. همچنین ممکن است برخی از برندها به آن دسته از کودکان که به نوعی بیشتر از دیگران در معرض آسیب و خطر هستند توجه کنند و درآمدهای خود را برای حفاظت یا خدمات به این دسته از کودکان اختصاص دهند.

این سه ایده ، از ایده های پر طرفدار برای کارآفرینی های اجتماعی محسوب می شوند. اگر نگاهی عمیق به اطراف و جامعه خود بیاندازیم شاهد خواهیم بود که اطرافمان پر از مسائل اجتماعی است که می توانیم هر کدام از آنها را برای ایده های خلاقانه در راه اندازی کسب و کارهای جدید و اجتماعی استفاده کنیم. بهتر است به ظرفیتها و توانایی های خود توجه کرده ، آنها را تجزیه و تحلیل کنید و نتیجه گیری کنید که کدامیک از مسائل اجتماعی می تواند سوژه مناسب برای کارآفرینی اجتماعی شما باشند.

نظر شما

The post معرفی چند زمینه پر طرفدار برای کارآفرینی اجتماعی appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.