هوش حرکتی ، بخشی از توانایی هوشی افراد است که به تسلط افراد در فعالیتهای حرکتی گفته می شود.

شاید برای برخی از افراد درک این مطلب که میزان تسلط افراد در فعالیتهای حرکتی مختلف نشان دهنده بخشی از توانایی های هوشی آنهاست بسیار سخت باشد. زیرا در میان مردم هوش و توانایی های هوشی اغلب به معنای حل مسائل ریاضی و موفقیت در المپیادهای مختلف علمی شناخته شده است. این غلط ترین و مخرب ترین تعریفی است که می توان از هوش ارائه داد.

چرا که ما در این تعریف از هوش تمامی بخشهای مختلف آن را نادیده گرفته و فقط یک بخش از توانایی هوشی را به شدت پر رنگ جلوه داده ایم. در این مقاله قصد داریم به یکی دیگر از توانایی های هوشی به نام هوش حرکتی بپردازیم. افرادی که فعالیتهای حرکتی قوی تر و مسلط تری نسبت به سایرین دارند از هوش حرکتی بالایی برخوردار هستند.

از جمله این حرکتها می توان به این موارد اشاره کرد: همچون افرادی که در زمینه های ورزشی موفق تر هستند  ،  افرادی که در برخی از فعالیتهای هنری که به حرکتهای ظریف و یا سریع نیازمند است بهتر از دیگران عمل می کنند ؛ همچنین توانایی های حرکتی مانند رانندگی ، تایپ کردن متن ها در کامپیوتر ، بازی لی لی کردن برای بچه ها ، بازیهای حرکتی مختلف از راه رفتن ، حفظ تعادل در مسیرهای سخت تا بازیهای سرعتی و حرکتی که از جمله توانایی های حرکتی یک انسان هستند.

معمولاً در افرادی که از نظر هوشی در محدوده کم هوش یا با هوشبهر پائین تر از متوسط قرار دارند فعالیتهای حرکتی مسلط را به صورت کم رنگ تر و ضعیف تری در آنها مشاهده می کنید. اغلب به عنوان افرادی دست و پا چلفتی که مدام با اشیاء برخورد می کنند یا توانایی حفظ تعادل خود را ندارند یا در دویدن و سایر حرکتهای درشت و ریز بسیار ضعیف هستند آنها را می شناسیم. این افراد نیاز به تمرینات کاردرمانی فشرده دارند تا حرکتهای ساده خود را مسلط شوند و ممکن است هرگز در زندگیشان نتوانند فعالیتهای حرکتی را با تسلط کافی انجام دهند. اما در مقابل افرادی که از هوشبهر بهتری برخوردار هستند و هوش حرکتی مناسبی نیز دارند با کمترین تمرین می توانند با سرعت به یک حرکت و فعالیت جنبشی مسلط شوند.

بنابراین ، نقش هوش در توانایی های حرکتی به خوبی قابل تشخیص و مشهود است. برای اینکه بتوانید توانایی فرزند خود در هوش حرکتی را تشخیص دهید بهتر است به ملاکهای زیر توجه کنید:

یک) علاقه به فعالیتهای حرکتی و لمس اشیاء

کودکانی که هوش حرکتی آنها بالاست ، علاقه بسیار زیادی به فعالیتهای حرکتی و جنبشی دارند. آنها  دوست دارند در بیشتر اوقات خود مشغول فعالیتهای ورزشی یا حرکتی باشند. از طرفی آنها معمولاً هر چیزی را که مشاهده کنند حتماً آن را لمس می کنند. می توانیم به جرأت بگوییم که این کودکان هوش بالایی در لمس اشیاء دارند. آنها با قدرت لامسه خود حتی از سنین بسیار پائین می توانند اشیاء و ویژگیهای آن را تشخیص دهند.

همچنین در توانایی های حرکتی که متناسب با سن خود به آن مرحله رسیده اند معمولاً تسلط خوبی نشان می دهند. به عنوان مثال ، زمانی که شروع به راه رفتن می کنند معمولاً شاهد این هستیم که در اوایل شروع به حرکت کمتر از هم سن و سالهای خودشان زمین می خورند و پس از مدتی بدون اینکه زمین بخورند به خوبی می توانند در راه رفتن مسلط باشند.

دو) استفاده از زبان بدنی برای بیان احساسات

کودکانی که برای بیان احساسات مختلف خود از غم و شادی تا ترس و تعجب را معمولاً با حرکات سر و دست و بدن خود نشان می دهند معمولاً از هوش حرکتی و جنبشی بالایی برخودار هستند. آنها راه درست تأثیر گذاشتن بر دیگران را می دانند و علاوه بر اینکه از کلمات برای بیان منظور و هدف خود استفاده می کنند بلکه با زبان بدنی مناسب می توانند مفهوم مد نظر خود را به خوبی منتقل کنند.

سه) مهارت در پانتومیم

اگر قرار باشد تعدادی از افراد بزرگسال یا کودکان با یکدیگر بازی پانتومیم داشته باشند ، معمولاً این افراد هم در تشخیص منظور طرف مقابل و هم در اجرای حرکتی که قرار است با آن منظور خود را نشان دهند ، تعداد موفقیتهای بیشتری دارند و معمولاً سرعت قابل قبولی نیز در این کار دارند.

بنابراین ملاکهایی وجود دارد که شما به خوبی می توانید هوش حرکتی و جنبشی فرزندان خود و افرادی که در اطراف شما هستند را به درستی تشخیص دهید.


موارد مرتبط :

انواع هوش

سنجش هوش کودکان پیش دبستانی

هوش حرکتی – جسمی چیست

هوش موسیقیایی کودکان

هوش کلامی یا هوش زبانی کودکان

هوش ریاضی- منطقی کودکان چیست و چگونه تقویت می شود

تست هوش کودک

تقویت هوش کودک

 

نوشته هوش حرکتی و ملاکهای تشخیص آن در کودکان و بزرگسالان اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.