هوش به میزان بالایی از طریق ارث به افراد می رسد ؛ اما در این میان عوامل محیطی هستند که تعیین می کنند بهره هوشی افراد به چه شکل بروز پیدا کند.

چه بسا افرادی هستند که با بهره های هوشی بالا به دنیا می آیند ولی هرگز فرصت بروز آن را پیدا نمی کنند و همیشه در حد یک انسان معمولی و چه بسا با بهره هوشی کم زندگی می کنند. از طرفی افراد زیادی هم هستند که با بهره هوشی متوسط و در حد اغلب افراد جامعه دارند ولی به موفقیتهای بسیار زیادی دست پیدا کرده و دستاوردهای بسیاری را کسب می کنند.

علت این دستاوردها محیط مناسبی است که فرصت بروز و شکوفا شدن تمامی ظرفیت به ارث رسیده را به آنها داده است. بنابراین ، با مثالهای بالا به خوبی می توانیم به نقش و اهمیت محیط در بروز توانایی های هوشی افراد پی ببریم. از میان عوامل مختلف محیطی ، عوامل روانشناختی که در محیط اطراف افراد است نقش بیشتری خواهد داشت. به دلیل اهمیت این عوامل در این مقاله به معرفی و بررسی آنها خواهیم پرداخت. عوامل گفته شده را می توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم.

یک) فرصت شکست و افزایش تحمل کودکان

متأسفانه توجه بیش از حد برخی از خانواده ها و افزایش تک فرزندی در میان بسیاری از خانواده ها ، موجب شده است والدین تمامی تلاش خود را به کار ببرند تا هوش کودکان هرگز احساس شکست را تجربه نکنند.

آنها چنین تصور می کنند که تجربه شکست برای فرزند آنها تجربه تلخی است و اگر نتوانند از پس خواسته های یک فرزند بر آیند خودشان را افراد بی مسئولیت یا نالایقی تصور می کنند. در حالی که تجربه شکست یکی از تجارب مربوط به انسان است و تا زمانی که انسانها چنین تجربه ای را در زندگی خود نداشته باشند نمی توانند گامهای بزرگتر و رو به رشدی را داشته باشند. پس اجازه بدهید کودک شما برخی از اوقات شکست را تجربه کند و سعی کند از تجاربی که کسب کرده در سایر فعالیتهای خود استفاده کند.

این تجارب نه تنها او را از تکرار اشتباهات گذشته باز می دارد بلکه در صورتی که به درستی هدایت شود می تواند انگیزه تلاش او را چند برابر افزایش دهد. همچنین تجربه شکست موجب می شود قدرت صبر افراد در برابر حوادث مختلف افزایش پیدا کند و همین آغاز گر تلاشهای خستگی ناپذیر افراد برای کسب موفقیت خواهد بود. پس با تجربه شکست ، نه تنها عوامل شکست را کشف خواهیم کرد بلکه تلاشمان را بیشتر خواهیم کرد تا موفقیت بیشتری کسب کنیم.

سعی کنید به جای حمایتهای بی مورد ، به کودکان خود تحمل و صبر را آموزش دهید.

دو) افزایش خودباوری در کودکان

یکی از عواملی که موجب می شود انسانها دست به کارهای خلاقانه و جدید بزنند ، احساس خودباوری و اعتماد به خود است. اگر این احساس را از انسانها بگیریم هرگز شاهد دستاوردهای خلاقانه نخواهیم بود. پس سعی کنید با افزایش اعتماد به نفس و خودباوری کودکانتان آنها را در مسیر کشف چیزهای جدید قرار دهید. اگر آنها به خود و توانایهایشان ایمان داشته باشند جرأت تجربه های جدید را پیدا خواهند کرد.

سه) مقایسه کردن ممنوع

آن چیزی که مانع بروز خلاقیت و توانایی های ذهنی انسانها به ویژه کودکان می شود مقایسه کردن است. مقایسه کردن کودکان با یکدیگر موجب القای عدم کفایت و پائین بودن توانایی در آنها می شود. به همین دلیل مانعی بزرگ در برابر عملکردهای ذهنی آنها خواهد بود.  

چهار) حذف بازیهای رقابتی

سعی کنید تا جایی که امکان دارد بازیهای رقابتی با سایر کودکان یا بزرگترها را کنار بگذارید و بازیهایی که جنبه سرگرمی ، تحرک بدنی و ذهنی و دسته جمعی دارند را جایگزین کنید.

 

تست هوش کودک

 

نوشته عوامل روانشناختی تأثیر گذار در کاهش عملکرد هوشی کودکان اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.