تمامی کسب و کارهای موفق در زمینه فروش ، علاوه بر اینکه مشتریان فعلی خود را حفظ می کنند بلکه سعی دارند مشتریان جدیدی را نیز به جمع مشتریان خود اضافه کنند.

حفظ مشتریان فعلی و اضافه کردن مشتریان جدید کار آسانی نیست و لازم است برنامه های حساب شده و دقیق در این زمینه وجود داشته باشد تا بتواند شما را در راه رسیدن به این هدف کمک کند. غالباً برای اینکه بتوانید مشتریان خود را حفظ کرده یا مشتریان جدید را جذب کنید باید خدمات ویژه ای را در هر مرحله برای مشتریان خود در نظر بگیرید. وجود خدمات و تنوع در نوع خدماتی که ارائه می دهید در حفظ مشتریانتان نقش بسیار مهمی دارد. در این مقاله به انواع خدماتی که برای مشتریان باید در نظر بگیرید می پردازیم.

یک) خدمات قبل از فروش

برخی از خدمات خود را باید قبل از اینکه اقدام به فروش کنید به مشتریان خود ارائه دهید. به عنوان مثال ، اشانتیونهایی که تولید کنندگان یا فروشندگان در خدمت مشتریان قرار می دهند تا با محصول آنها آشنا شوند بسیار مفید است و جزء این دسته از خدمات به حساب می آید. می توانید در یک فضای کاملاً آماده شده از قبل ، محصولات خود را برای استفاده مشتریان ارائه دهید. آنها می توانند از نزدیک محصول شما را ببینند و با آن کار کنند تا بهتر بتوانند تصمیم بگیرند که محصول شما برای آنها مناسب است یا نه ؟

در بسیاری از موارد که با فروشنده هایی مواجه می شوید که بخش کوچکی از محصول خود را به عنوان اشتانتیون در اختیار شما قرار می دهند تا آن را استفاده کنید از این نوع خدمات استفاده می کنند. خدمات قبل از فروش تا حد زیادی می تواند نگرش و تصمیم مشتریان شما را تغییر دهد.

دو) خدمات حین فروش

هنگام فروش محصولات ، خدمات رفاهی که به مشتریان ارائه می دهید بسیار مهم است. به عنوان مثال ، در بسیاری از فروشگاه ها شما شاهد پارکینگ و سایر خدمات رفاهی به مشتریان هستید. این دسته از خدمات دقیقاً در حوزه خدمات حین فروش قرار می گیرند و انگیزه خوبی برای مشتریان هستند تا آنها برای خرید به فروشگاه شما مراجعه کنند. به کلیه خدماتی که در حین فروش محصول در اختیار مشتریان قرار می گیرد خدمات حین فروش گفته می شود. خدماتی همچون پارکینگ ، حمل محصولات و تحویل در درب منزل مشتریان و …. همگی از این دسته هستند.

سه) خدمات پس از فروش

مهمترین نکته ای که وجود دارد این است که بسیاری از فروشنده ها تصور می کنند امر فروش و ارتباط آنها با فروختن محصول تمام می شود در حالی که پس از فروش محصول ، خدمات شما باید همچنان ادامه داشته باشد. به عنوان مثال ، گارانتی ها و ضمانت نامه هایی که شما برای مشتریان در نظر می گیرید تا در صورت پیش آمدن خرابی یا مشکلی بتوانند از خدمات حمایتی و پشتیبانی شما استفاده کنند بسیار مفید و از این دسته از خدمات هستند. ضمانت نامه غالباً در ترغیب مشتریان برای خرید و ترغیب و حفظ آنها بسیار مهم هستند.

چهار) خدمات بدون فروش

به نظر مشاوره بازاریابی ، به خدماتی که به مشتریان خود می دهید تا در آینده همچنان به فروشگاه شما مراجعه کنند یا جزء مشتریان محصول شما شوند ، خدمات بدون فروش گفته می شود. این روش را برای مشتریانی که در آینده می توانند جزء مشتریان شما شوند ارائه می دهند.

در واقع جذب مشتریان جدید از این طریق اتفاق می افتد. برخی تصور می کنند این گونه خدمات فقط موجب صرف بودجه های شرکت می شود و جزء هزینه ها به حساب می آید. در حالی که این دسته از خدمات جزء سرمایه گذاریهای شما برای آینده به محسوب می شوند.


موضوع مرتبط :

با استفاده از تکنیکهای زیر ، باشگاه مشتریان خود را فعال نگه دارید

نظر شما

The post ۴ خدمت متنوع برای حفظ مشتریان appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.