کودکان باهوش چگونه باهوش می شوند و چگونه می توان یک کودک باهوش پرورش داد؟

* اول بدانیم چگونه به ارزش های خود و کودک باهوش و با استعدادمان بیفزاییم؟

کودکان باهوش نیاز دارند که صفات و ویژگی های درونی شان ارزشمند دیده شود و والدین به آن ها توجه کنند، همچنین نیاز دارند که به تجربه های خارج از چهارچوب والدین و محیط منزل راه پیدا کنند و چیزهای جدید به دست بیاورند. اگر به کودکان باهوش با توجه به رنج سنی آنها آزادی عمل و آزادی فکری بدهیم این کار باعث می شود که آنها خود را ارزشمند تر و مفیدتر بدانند و همچنین تلاش بیشتری می کنند برای مفیدتر بودن هم در محیط خانواده هم در اجتماع.

در این مقاله ما تصمیم داریم به شما والدین مسئول کمک کنیم تا کودکان باهوش و با استعدادی را بپرورانید که این کار نه تنها باعث می شود که کودکتان در زمان حال و آینده خود را ارزشمند بدانند بلکه به این نتیجه می رسد که با مهربانی و برقراری ارتباط و همدلی به ارزش زندگی خود و دیگران می‌افزایند و همچنین شما والدین مسئول با پرورش یک کودک باهوش، با استعداد و مستقل باعث می‌شوید که حس انگیزه و حس رضایت بالایی در طول زندگی و عمر خود داشته باشید زیرا شما خواسته و ناخواسته قدم بزرگی برای تربیت یه خانواده موفق در نسل آینده برداشته اید و باعث شدید که نسلی سالم در جامعه الآن به وجود بیاید و رشد کند.

همه پدر و مادرها می خواهند کودکی باهوش و با استعداد و موفق داشته باشند.

* به راستی معنای موفقیت از نظر شما چیست؟

در لغت‌نامه موفقیت را (به دست آوردن ثروت و مقام و خوشبختی معنا کرده) ولی طی تحقیق و پژوهش های مؤسسه هوش نیک و سایر کارشناسان و متخصصان در نقاط مختلف دنیا با توجه به جمع آوری نظرات و تجربیات بسیاری از پدر و مادرها به این نتیجه رسیدیم که موفقیت به غیر از ثروت و مقام اجتماعی تعاریف دیگری هم دارد. شاید برای خیلی از والدین و حتی کسانی که هنوز لذت طعم پدر مادر شدن را نچشیده اند هم جای تعجب باشد ولی اگر با دقت فکر کنید به این نتیجه خواهید رسید که کودک باهوش تان برای به دست آوردن همان ثروت و جایگاه اجتماعی هم در درجه اول باید یکسری ویژگی های خاص داشت باشد. که به صورت کلیدی و قسمت به قسمت برای شما در اینجا گفته شده.

* پس موفقیت یک کودک باهوش در چیست؟

ما در هوش نیک می گوییم موفقیت در زندگی فقط نباید با میزان پول و درآمدی که به دست می آوریم یا حتی جایگاه و مقامی که در اجتماع به آن می رسیم. سنجیده شود. موفقیت بر تعداد میزان کسانی که با کمک شما توانسته اند زندگی بهتر و راحت تری را داشته باشند و شما باعث شدید با حال بهتری در طول عمر خود هر چند اگر برای لحظه ای کوتاه باشد زندگی کنند بستگی دارد.

آنگاه است که می توان گفت شما توانسته اید قدمی به سمت فردی موفق، باهوش و با استعداد بودن بردارید زیرا توانستید به غیر از خود به زندگی فرد یا افراد دیگری هم ارزش و معنای فراتر از آنچه که فکر می کنید دهید.

* حالا شما برای پرورش کودکی باهوش باید چه کنید؟

در ابتدای کار برای پرورش کودک باهوش چند ویژگی اصلی وجود دارد که شما والدین مسئول باید آنها را در تمامی مراحل آموزشی غیر مستقیم خود نسبت به فرزندتان لحاظ کنید.

در این راه مهم نیست شما آموزشتان برای کودک باشد یا بزرگسال حتی شما والدین هم می توانید آنها را با دقت یاد بگیرید و درونتان پرورش دهید، زیرا داشتن این ویژگی ها در هر انسانی باعث می شود که در تمامی مراحل زندگی خود موفق باشد و هوش و استعدادش هم همیشه در حال رشد باشد و در هر جایگاه و مقامی و هر سن و موقعیتی مورد تمجید تحسین قرار گیرد.

  1. با هم نوع های خود ارتباط معنادار و چهارچوب دار داشته باشد.
  2. حس همدلی و دلسوزی داشته باشد ولی نه به اندازه ای که خودش زیر سؤال برود۰.
  3. مهربان باشد و ادب را رعایت کند.
  4. باهوش باشد.
  5. سالم باشد هم از لحاظ روحی هم جسمی.
  6. در تصمیم گیری ها عاقلانه رفتار کنند و اصول اخلاقی را در نظر بگیرد و رفتاری خردمندانه داشته باشد.
  7. داشتن اعتماد به نفس
  8. جنسیت خود را بشناسد و نسبت به هویت خود آگاه باشد، گرایش سالمی داشته باشد.
  9. برقراری ارتباط صحیح و راحت
  10. دید شاد و مثبت به زندگی و اتفاقاتش.

والدین عزیز به این ۱۰ نکته ی ابتدایی خوب بی اندیشید و ببینید آیا شما هم این ۱۰ آیتم را دارید؟ چقدر آنها را رعایت می کنید؟ حس رضایتتان نسبت به خودتان چقدر می باشد؟ آیا شما هم توانسته اید فرق موفقی باشید بدون در نظر گرفتن پول و شهرت و مقام؟

* در هوش نیک همراه ما باشید تا شما را با دنیای دیگری از هوش و استعداد و موفقیت آشنا کنیم و به چالش خود شناسی دعوت بکشانیم.

تلفن مشاوره:  ۷۷۸۹۱۵۸۷-۰۲۱

 

نوشته کودکان باهوش چگونه باهوش می شوند؟ اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.