اگر تا به حال برای پرورش فرزند باهوش و با استعداد خود کتاب هایی را مطالعه کرده اید یا تست های استعدادیابی داده ‌اید یا پیش مشاور رفته‌اید و …. می‌دانید که گفتن یکسری از کلمه ها یا جمله‌ها مثل (پسر بد) یا (دختر بد) کار اشتباه و نا پسندی است.

حال با هوش نیک همراه باشید تا ببینیم والدین خواسته یا ناخواسته چه تاثیراتی با کلمات بر فرزند خود خواهند گذاشت یا گذاشته اند.

امکان دارد در نظر خیلی از پدر و مادرها یا سایر افراد جامعه اینها کلمات و جملاتی معمولی و بی ارزش و شاید هم مسخره ای باشند ولی در روانشناسی این ها استارت تخریب پایه های شخصیتی کودک است.

– اگر فقط با بیان کلمه صفتی مثل (بد) شما استارت تخریب می زنید پس با بیان جملات و کلماتی همچون:

(بی لیقات) (تو در آینده هیچی نمیشی) (بی عرضه) (همش سرت تو کار این و اون) (برو از دختر یا پسر فلانی یاد بگیر) (همه بچه دارن منم بچه دارم) (حیف نون) (بدرد مردن میخوری) (اصلا دلم نمیخواد باهات حرف بزن) (حالت تهوع) (ای کاش بچه ای مثل تو نداشتم) (توام لنگه همون مامان یا همون باباتی) و ….

تست هوش کودک

* والدین به راحتی می توانند کودک خود را نابود کنند.

مادر و پدرها آگاه باشید که شما درست در زمانی که تمام نیروی خود را ظاهرا جذب کرده اید وتلاش می کنید تا کودکی موفق و شاد و باهوش و با استعداد پرورش دهید، باید بگم که تبریک میگم زیرا موفق شدید با بیان این جملات به تنهایی بدون دخالت هیچ فردی با کوبنده ترین و مؤثرین روش ممکن در دنیا دست بکار شوید که نه تنها او را از موفقیت و هوش و استعداد دور کنید بلکه برای از بین بردن امید، انگیزه، پشتکار، عزت نفس، لذت بردن، مثبت نگری، خلاقیت، اعتماد به نفس، روحیه سالم و …. هم تلاش سازنده ای انجام دادید.

این چنین جملات را اگر به مدت ۱ ماه هر روز به یک فرد بزرگسال مثلا به خود شما گفته شود مطمئن باشید که افسردگی خواهید گرفت و دچار سرخوردگی می شوید و واقعا فکر می کنید فردی ناکارآمد هستید و زندگی برایتان بی معنا می شود و کلی مشکل دیگر. پس حال تصور کنید چه تاثیراتی بر کودکمان خواهیم گذاشت.

* راه حل های نجات بخش

ما بزرگ ترها باید بر اعصاب و رفتار خود نسبت به فرزندانمان تمرکز داشته باشیم. هر زمان رفتار ها و کارهای فرزندتان باعث ناراحتی و عصبانیتتان شد سریع این چراق را توی ذهنتون روشن کنید که آنها از وجود شما بیرون آمده و خالی از هر نوع اطلاعات و علم و ادب و تربیت درک و فهم و … می باشند پس به جای خشمگین شدن و خالی کردن خشم خود با کتک زدن توسط زبانتان ( کلمات تخریب کننده ) چند نفس عمیق بکشید و آرامش خودتان را حفظ کنید و برایش وقت بگذارید به او آموزش دهید یا توضیح دهید حتی اگر بیش از صد بار تکرار شود.

این کوچک ترین وظیفه شما در مقابل فرزندانتان است پس دست پیش را نگیرید. مؤسسه هوش نیک به شما کمک می کند تا بتوانید برا رفتار های خوب و بد فرزندتان تمرکز کنید، به آن ها توجه نشان دهید و عملکرد شخصیتی و وجودی آنها را ارزشگذاری کنید بدون هیچ انتقادی بدون هیچ جبهه ای. در حقیقت هیچ کودکی از اول بد یا خوب نیست همه یکی هستند کودکان آینه های شما می باشند همانطور که شما آینه والدین خود هستید.

شاید در هر هزار کودک یک نفر در مقابل رفتار بد و ناپسند درست بیرون بیاید و خودش را با هر زور و تلاشی نجات دهد و همانطور برعکس آن مثل کودکی که در ناز و نوازش و احترام بزرگ شده ولی باعث شده که نامتان بر سر زبان ها به شرارت و مشکلات رفتاری بچرخد.

استعدادیابی

مؤسسه هوش نیک باز هم تصمیم دارد شما والدین مسئول را به چالش بکشد و تلاش کند برای لحظه ای کوتاه جلسه ای یکنفره با خودتان بزارید که:

این الفاض و جملات برای کدام یک از شما والدین آشنا هست؟ کدامتان در کودکی از والدین خود این جملات یا شاید بدتر را آنها شنیده اید؟ حستان چه بوده آن زمان؟ وقتی به کودک خود می گویید به چی می رسید؟ چه اتفاقی می افتد که باعث می شود شما اینچنین جملاتی را بگویید؟ آیا دلیلش خالی کردن عقده های خود بر کودکتان نیست؟

این مقاله درباره یکی از روزمره ترین مشکلات و تاثیرات آن بر کودک و زندگیتان بود. لطفا با ما همراه باشید تا شما والدین مسئول را نسبت به بازخورد کارهای خواسته یا ناخواسته تان چه مثبت چه منفی بیشتر آگاه کنیم.

تلفن مشاوره:  ۷۷۸۹۱۵۸۷-۰۲۱

 

نوشته والدین کودکان باهوش و موفق آدم های خاصی هستند؟ اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.