فضایی که افراد در آن زندگی یا کار می کنند از نظر روانی می تواند اثرات قابل توجهی بر افراد داشته باشد.

اگر محیط مناسبی به لحاظ فیزیکی و سایر شرایط در محیط کاری حاکم باشد قطعاً کارکنان شما بهره وری بهتری داشته باشند. اهمیت این مسئله به حدی است که بسیاری از مدیران مشاغل در دنیا سعی می کنند محیط کاری مناسبی برای کارکنان خود ایجاد کنند تا شور و شوق و احساس آرامش کافی در محیط کاری به وجود آورند.

به نظر مشاوره بازاریابی ، امروزه خوشبختانه بسیاری از مدیران حتی در ایران نیز به اهمیت محیط کاری پی برده اند و تلاش می کنند که هم برای افزایش بهره وری کارکنان و هم جذب مشتریان محیط کاری مناسبی طراحی کنند. برای اینکه بتوانید محیط کاری مناسبی طراحی کنید پیشنهاداتی را به شما ارائه می دهیم.

یک) سلامت محیط

محیط کاری را باید به گونه ای طراحی کنید که هم سلامت فیزیکی و هم سلامت روانی کارکنان شما را تأمین کند. به عنوان مثال ، نور کافی یکی از این موارد است. نور کافی در محیط کاری می تواند خستگی کارکنان را کمتر کند و نشاط بیشتری به محیط کاری شما ببخشد. می توانید این نور مناسب و کافی را از طریق نورگیرهای طبیعی مانند ساختمانهایی که پنجره های کافی برای دریافت نور طبیعی دارند یا در صورت نبود چنین فضایی ، با چراغ ها و لامپهای مختلف نور کافی را تأمین کنید. میزان نور کافی نه تنها به محیط شما زیبایی خاصی می دهد بلکه نشاط را بیشتر و خستگی را کمتر می کند.

یکی دیگر از مواردی که در سلامت محیط کاری باید به آن دقت کنید ، نویزها یا صداهای آزار دهنده ای است که از بیرون وارد محل کار شما می شود. می توانید با عایق کاری درست دیوارها و درها مانع از ورد نویزها یا سر و صداهای آزار دهنده بیرون به داخل محیط کاری خود شوید. استفاده از پنجره های دو جداره به ویژه برای محیط های کاری که در کنار خیابان های اصلی و پر تردد هستند بسیار لازم است.

مورد دیگر از سلامت محیط کاری مربوط به اشیاء و صندلی ها میزهای محیط کاری است. باید سعی کنید از میزها و صندلی های استاندارد استفاده کنید تا سلامت جسمی کارکنان شما به واسطه تحرک کم یا ساعتهای طولانی نشستن به خطر نیافتد.

دو) تعامل کارکنان

یکی دیگر از موارد مهم در محیط کاری ، ایجاد تعامل میان کارکنان است. چیدمان یا طراحی محیط کاری شما می تواند نقش زیادی در تأمین این مسئله داشته باشد. به عنوان مثال ، نحوه مجزا کردن محیط های کاری کارکنان یا طراحی محیط های کاری که کارمندان شما در آن بتوانند بیشترین تعامل را با یکدیگر داشته باشند از اهمیت زیادی برخوردار است.

همچنین می توانید سالن های جلسه یا نشست هایی را طراحی کنید که کارکنان شما در این محیط بتوانند گرد هم آیند و ارتباط بیشتری با هم داشته باشند. برخی دیگر از مدیران نیز از فضاهای مشترک استفاده می کنند.

به عنوان مثال ، به جای طراحی محیط های مجزای کاری مانند اتاق های جداگانه تمایل دارند یک فضای وسیعی را برای کارکنان آماده کنند که در کنار هم قرار بگیرند و بیشترین تعامل بین کارکنان ایجاد شود.

سه) انعطاف پذیری

یکی از مسائلی که امروزه بیشتر از گذشته به آن توجه می شود انعطاف پذیری در محیط کاری است. با گسترش ویروس کرونا در دنیا این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرده است. به عنوان مثال ، کارکنان شما بهتر است بخشی از فعالیتهای مربوط به کارشان را بتوانند در منزل انجام دهند.

به این معنی که آنها در دو محیط مختلف که شامل محیط کاری و منزل است بتوانند به انجام وظیفه بپردازند و با این روش از خستگی محیط کاری آنها کمتر شود. همچین در شرایطی که نتوانند در محیط کاری حاضر شوند بتوانند از منزل مشغول فعالیت باشند.


موضوع مرتبط :

راهکارهای حفظ انگیزه کارکنان در محیط کاری (بخش چهارم)

۷ تکنیک جادویی برای افزایش انگیزه بازاریابی کارشناسان فروش در محیط کار

راهکارهای حفظ انگیزه کارکنان در محیط کاری

نظر شما

The post اهمیت فضای کاری در بهره وری کارکنان appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.