پدر و مادرها باید این حقیقت را قبول کنند که در راستای پرورش کودک باهوش هیچ فرمول خاص و جادویی که ۱۰۰% جواب مثبت دهد در دنیا کشف نشده است.

اگر فرزندی را به بهترین و ویژه ترین روش ممکنه تربیت کنید امکان موفقیت آن در بزرگسالی ۵۰-۵۰ می باشد.

عده ای از انسان ها حال چه زن چه مرد در دنیا می باشند که بسیار موفق هستند و وقتی سر گذشت شان را نگاه می کنیم به این می رسیم که در خانواده هایی بزرگ شدند که وضعیت بسیار نابسامان و بدی را داشتند. آنها با وجود تمام مشکلات روحی، روانی، جسمی و … توانستند با تلاش و پشتکار فراوان بهترین راه را انتخاب کنند و تمام سختی و فراز نشیب های موجود را با جون و دل تحمل کنند و به موفقیت و آرامش برسند و هوش و استعداد خود را در زمینه هایی که در آن رشد و پیشرفت دارند به کار گیرند.

معمولا همه ی پدر و مادر ها خواسته یا ناخواسته همه توان و تلاش خودشان را به کار می گیرند تا بتوانند آن عشق و محبتی که مورد نیاز کودک باهوششان می باشد را فراهم و ابراز کنند و می کوشند برای اینکه تمام کارها و مواردی را که باعث می شود فرزندشان در بزرگسالی فردی مفید و موفق باشد و از همه مهم تر مسئولیت پذیر باشد را آموزش بدهند. ولی با تمام این تلاش های شبانه روزی، فرزندشان راه متفاوتی را انتخاب می کند.

هنوز برای آنچه که در بزرگسالی قرار است به آن تبدیل شویم هیچ بیان ساده و راهکار ثابتی به دست نیامده است.

کودکان باهوش به غیر از آموزش هایی که والدینشان به آنها می دهند و همچنین نحوه و چگونگی رابطه شان با والدین خود، در طول زندگی در موقعیت های گوناگونی قرار می گیرند و با آدم های مختلفی برخورد می کنند که باعث می شود پیام هایی را دریافت کنند برای چیزی که در بزرگسالی قرار است به آن تبدیل شوند. در کنار اینها خلق و خو و توانایی های ذاتی یا همان وراثت و البته کمی شانس هم بی ارتباط نیست که باید در نظر گرفته شود.

اگر بخواهیم تربیت والدین را با ذات و خلق و خو و سیرت فرزند در یه رده و سکو قرار دهیم هیچ برابری با هم ندارند. والدینی که به مراکز استعداد یابی مراجعه کرده اند و توسط انجام سنجش هوش کودکان به نوع هوش، استعداد و مهارتی که فرزندشان به صورت ذاتی دارد دسترسی پیدا کرده اند به راحتی می توانند این را درک کنند که پدر و مادرها قادر به تغییر ژنتیک و آنچه که فرزند به عنوان خلق و خو و طبیعت ذاتی از نیاکانش به ارث می برد نیستند و نمی تواند جلوی اتفاقاتی که ممکن است در طول زندگی خودشان و فرزندشان پیش آید را بگیرند. آنها فقط می توانند بعضی از چیزها را انتخاب کنند، مانند: روش های تربیتی، نحوه برخوردشان با فرزند، میزان وقت و انرژی ای که باید بگذارند، موارد و نکات آموزشی.

پس تا اینجا به این نتیجه می رسیم که، شما والدین مسئول با توجه و تمرکز بر عواملی که باعث پرورش و رشد مناسب فرزندتان می باشد در زمینه هایی که در آن به صورت ذاتی مهارت و استعداد دارند آموزش دهید، مخصوصا مهارت سازگاری و نحوه برخوردش باتمام فراز و نشیب ها و خوب و بدهای زندگی که ممکن است با آن مواجه شود او را آماده کنید.

معمولاً انسان بسیار سازگار است و تا جایی که می تواند سعی می کند با شرایط و موقعیت کنونی زندگی خود، هماهنگ شود. این هم نباید فراموش کرد که وضعیتی که در بزرگسالی به آن می‌رسیم تنها در اتفاقات دوران کودکی مان خلاصه نمی شود.

هر چند بسیاری از کودکان هستند که با وجود اینکه در زمان کودکی دوران سختی را پشت سر گذاشتند باز ایستادگی کردند و با تلاش به موفقیت رسیدند. آنها از زمان کودکی کوله باری از عواطف و احساساتشان را همراه خود تا بزرگسالی آوردند و در تمامی عمر در تلاش خالی کردن این کوله بار بودند.

ای کاش شرایطی وجود داشت که همه کودکان سرزمین مان در وضعیت خوبی بزرگ شود و به جای اینکه در بزرگسالی تلاش کنند تا آن عواطف و احساساتی که در کودکی آسیب دیده را مرمت کنند، می توانستند آزادانه و با آرامش تمام به فردایی روشن تر و پیشرفته قدم بردارند.

والدین مسئولی که این مقاله را می خوانید اگر همچنان ترس آینده کودکتان را دارید هنوز دیر نشده، شما با مراجعه به مراکز استعدایابی و سنجش هوش کودکان می توانید مسیر تربیت کودک باهوشتان را با کشف استعداهای ذاتی او راحت تر و سالم تر طی کیند و شرایط پیشرفت را با توجه به هوش و استعداد او در بزرگسالی فراهم کنید.

با توجه به توضیحاتی در این مقاله به شما والدین داده شد آیا تا کنون سوالاتی که در زیر مطرح شده برایتان پیش آمده، و جوابی هم برایشان یافته اید؟

چرا بعضی از کودکان با وجود آنکه در زندگی سختی و تنش های زیادی داشته اند موفق می شوند؟ چرا برخی از کودکان نسبت به سایر کودکان هم سن خود سازگارتر هستند؟ چه چیزی باعث سازگاری فرزند می شود؟ تعریف شما از سازگاری چیست؟

* جواب هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

جهت مشاوره تماس حاصل فرمایید ۰۲۱۷۷۸۹۱۵۸۷

 

نوشته عدم تضمین در پرورش کودک اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.