از سال گذشته ، دنیا با ویروس جدیدی دست و پنجه نرم می کند که بر تمامی جنبه های زندگی مردم جهان تأثیر گذاشته است.

همه گیری ویروس کرونا موجب شده سبک زندگی و کار کردن مردم تغییرات عمده ای نسبت به گذشته داشته باشد. این تغییرات در تمامی بخشهای زندگی مردم دنیا ایجاد شده است ؛ به عنوان مثال ، یکی از تحقیقات مهم در دنیا نشان داده است ، همه گیری ویروس کرونا تغییرات زیادی در رفتار مصرف کننده ها و مشتریان به وجود آورده است. نتایج همین تحقیق نشان داد که مشتریان در طول این سال ، دست کم یک مرتبه برندی را که از آن استفاده می کردند عوض کرده اند.

ما در کشورمان کسب و کارهای مختلف از کسب و کارهای کوچک تا بزرگ داریم که همگی از این تغییرات متأثر بوده اند. بنابراین به نظر می رسد آشنایی و به کار بستن راهکارهایی که بتواند آنها را با این تغییرات سازگار کرده و آسیبهای وارد شده بر کسب و کارشان را کاهش دهد تا مشتریان خود را از دست ندهند بسیار ضروری است.

در ادامه به ارائه راهکارهایی که به مشاغل مختلف کمک می کند تا در سال جدید برنامه ریزی بهتری داشته باشند و مشتریان خود را بیشتر بتوانند حفظ کنند می پردازیم.

یک) خدمات الکترونیکی

در حالی که همه گیری کرونا تقریباً تمامی مشاغل را تعطیل کرده بود ولی مردم به سرعت شروع به خرید محصولات مورد نیاز می کردند. در این میان مشاغلی که خدمات الکترونیک به مردم ارائه می دادند و مردم می توانستند خریدهای خود را از طریق اینترنت انجام دهند و آن را درب منزل خود دریافت کنند طرفداران و مشتریان زیادی را پیدا کردند. بنابراین ، سایر مشاغل نیز به این فکر افتادند که در این زمینه کسب و کار خود را تقویت کنند.

در سال ۱۴۰۰ اگر بخواهید مشتریان خود را حفظ کنید باید به تقویت این بخش از کسب و کار خود بپردازید. بنابراین بهتر است از هم اکنون به فکر تقویت کسب و کار خود در این بخش باشید.

دو) ارتقاء کیفیت و فناوری محصولات

مردم در دورانی که دنیا با رکود اقتصادی ناشی از کرونا دست و پنجه نرم می کنند بیشتر از گذشته به فکر خرج کردن درست پول خود هستند. آنها سعی می کنند پول خود را برای محصولی که واقعاً می تواند نیاز آنها را برآورده کند و ارزشی را برای آنها بیافریند صرف کنند. اگر آنها احساس کنند محصولی نمی تواند نیاز آنها را برآورده کند یا قیمت آن بیشتر از ارزش و کیفیت آن است از خرید آن مصرف خواهند شد. بنابراین لازم است کیفیت محصولات خود را ارتقاء دهید و از فناوریهای روز دنیا برای بهبود آن استفاده کنید.

سه) افزایش بهداشت و ایمنی محصولات

همه گیری ویروس کرونا موجب شده است مردم بیش از گذشته به جنبه های سالم بودن و رعایت بهداشت و ایمنی در محصولات توجه کنند. اگر کسب و کار کوچکی دارید که مشتریان شناخت زیادی از آن ندارند بهتر است با تقویت این ویژگیها ، توجه و اعتماد آنها را به خودتان جلب کنید.

احتمالاً انتقال این پیام که ما به ایمنی شما اهمیت می دهیم دشوار باشد. به همین دلیل ، بهتر است این شعار یا هدف خود را با اقداماتی که انجام می دهید به آنها نشان ثابت کنید. به عنوان مثال ، شرکتهایی که در دوران شیوع کرونا ، به ساخت و تولید ماسک کمک کردند یا بخشی از خط تولید خود را به آن اختصاص دادند بیش از سایر شرکتها و برندها توانستند توجه مردم را جلب کنند.

با این مثال می توان به خوبی متوجه شد که مشتریان به عملکرد شما توجه می کنند نه صرفاً به شعارهایی که می دهید. شما نیز سعی کنید یک اقدام مناسب که به مشتریان نشان دهد که رعایت بهداشت و توجه به امنیت مشتریان و مصرف کنندگان از دغدغه های اصلی شماست انجام دهید.

چهار) مشارکت در فعالیتهای اجتماعی

امروزه مشتریان به حساسیتهای اجتماعی که وجود دارد واکنش نشان می دهند. به نظر مشاوره بازاریابی ، مشتریان دوست دارند بدانند شما به عنوان یک صاحب برند یا کسب و کار تا چه اندازه به مسائل اجتماعی اهمیت می دهید. بنابراین ، اگر پیگیر فعالیتهای شما باشند و متوجه شوند که شما نسبت به مسائل اجتماعی دغدغه دارید و در پی آن هستید تا بخشی از آن را برطرف کنید نسبت به برند و فعالیت شما احساس بهتری پیدا می کنند.

نظر شما

The post راهکارهای حفظ مشتریان در سال ۱۴۰۰ appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.