در مقاله ای که در بخش اول از این موضوع ارائه شد در خصوص ویژگیهای برندسازی اشتراکی صحبت کردیم.

با اینکه برندسازی اشتراکی جذابیتهای بسیاری دارد و می تواند مفید باشد ولی باز هم طرفداران و منتقدانی دارد. در این مقاله سعی داریم به نظراتی که طرفداران و منتقدان این نوع برندسازی مطرح می کنند بپردازیم. شناختن نظرات این قبیل افراد می تواند در تصمیم گیری برای برندسازی اشتراکی کمک زیادی کند.

طرفداران برندسازی اشتراکی

افرادی که طرفدار برندسازی اشتراکی هستند معتقدند مزایایی که این نوع برندسازی دارد به قدری است که لازم است مورد استفاده قرار بگیرد و مزایای آن را بیشتر از معایب آن می دانند. از جمله مزایایی که برای این برندسازی سازی اشاره می کنند به شرح زیر است:

یک) قدرتمند کردن یک برند

طرفداران برندسازی اشتراکی معتقد هستند ائتلاف بین برندها می تواند قدرت یک برند را بیشتر کند و توانایی آن برای تقویت محصول و برند را افزایش دهد. همچنین می توانند خدمات بیشتری به مشتریان خود ارائه دهند.

دو) معرفی سریع تر یک برند

از نظر مشاور برندسازی ، در صورتی که چند برند کوچک یا ناشناخته با یک برند بزرگ ائتلاف کنند می توانند از طریق برند بزرگ و شناخته شده سریع تر به بازار و مشتریان معرفی شوند و مشتریان خود را به دست آورند. در حالی که ممکن است اگر این مسیر را به تنهایی طی کنند سالهای زیادی زمان صرف کنند.

سه) صرفه جویی در هزینه ها

گاهی به دلیل کم بودن بودجه یک برند یا گاهی به دلیل مشکلات اقتصادی که حاکم می شود ممکن است برندهای کوچک یا حتی در برخی مواقع ، برندهای بزرگ قادر به تأمین بودجه کافی برای فعالیتهای خود نباشند. در این مواقع ، ائتلاف برندها بهترین اقدام برای کسب بودجه لازم است.

منتقدان برندسازی اشتراکی

گروهی که جزء منتقدان برندسازی اشتراکی هستند معتقدند برخلاف آن چه طرفداران این نوع برندسازی مطرح می کنند این برندسازی معایبی دارد که هنگام استفاده از آن باید به آنها توجه شود. همچنین آنها معتقدند مزایایی که برای برندسازی اشتراکی گفته شده است بیشتر از واقعیت است. معایبی که این افراد برای برندسازی اشتراکی معتقدند به شرح زیر است:

یک) ریسک بالا

افرادی که جزء منقدان برندسازی اشتراکی هستند معتقدند این نوع برندسازی ریسک بالایی دارد. درست است که اگر برندسازی اشتراکی برای شرکتها سودآوری داشته باشد همه شرکتها از این سود بهره می برند اما در صورتی که متضرر شوند ، همه آنها متحمل ضرر خواهند شد و هر نوع اشتباهی موجب می شود تمامی شرکتها تاوان آن اشتباه را پس دهند.  بنابراین در ساختن ائتلاف ها باید دقت کافی صورت بگیرد. برای اینکه میزان اشتباهات کمتر شود لازم است بر اساس اصولی که از قبل تعیین می شوند  پیش بروید.

دو) کاهش کیفیت برندهای بزرگ

یکی دیگر از معایبی که منقدان بر برندسازی اشتراکی قائل هستند معتقدند این نوع برندسازی به ضرر برندهای بزرگ است و کیفیت محصولات یا خدمات آنها را کاهش می دهد. آنها معتقدند اگر برندهای بزرگ دست به این کار بزنند مشتریان خود را از دست می دهند و اشتباهات شرکتهای کوچک می تواند به خوشنامی آنها در بازار صدمات جبران ناپذیری وارد کند.

سه) عدم استقلال برندهای کوچک

برخی دیگر از دیدگاه برندهای کوچک به این برندسازی نگاه می کنند. آنها معتقد هستند برندهای کوچک هرگز نمی توانند مستقل عمل کنند و این هویت آنها را تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین ، به موفقیتی که انتظار دارند برسند هرگز دست پیدا نمی کنند.

هر چند اعتقادات طرفداران و منتقدان هر کدام در جای خود می تواند درست و سودمند باشد ولی باید این نکته مهم را مد نظر قرار دهیم که تلفیق و اشتراک برندها می تواند از نظر تأمین بودجه ، کسب مشتریان زیاد ، خوشنامی برای برندهای کوچک ، پیشرفتهای سریع برای برندهای ناشناخته را فراهم کند که همگی به سود این برندها می باشد.

برندسازی اشتراکی Co-Branding (بخش اول)

نظر شما