بسیاری از والدین ، مربیان ، محققان و سایر افراد علاقه مند به سنجش هوش کودکان هستند.

آنها علاقه دارند توانایی های هوشی کودکان را در سنین بسیار پائین تشخیص دهند تا بتوانند برنامه ها و آموزشهایی که برای آنها مناسب است را سریع تر آغاز کنند. در این مقاله به این مسئله خواهیم پرداخت که بهترین سن سنجش هوش کودکان چه زمانی است ؟ هوش کودکان را می توان در چند مرحله مورد سنجش قرار داد که در ادامه این مقاله به آن می پردازیم.

یک) مرحله پس از تولد

از همان لحظه ای که یک کودک متولد می شود می توانیم پی به هوش کلی کودکان ببریم. در لحظه تولد ، پزشکان سعی می کنند ۵ نشانه را که به نشانه های آبگار معروف است ارزیابی کنند. این نشانه ها شامل رنگ پوست نوزاد ، تنفس ، ضربان قلب ، ضربان نبض و واکنش نوزاد است.

پزشکان با اندازه گیری این نشانه ها به یک نمره به نام نمره آپگار دست پیدا می کنند که آنها را متوجه سلامتی یا عدم سلامت کودک می کند. جالب است بدانید که بسیاری از کودکانی  که با مشکل هوشی به دنیا می آیند در این نمره ، از سایر کودکان نمرات کمتری کسب می کنند.

یعنی این نوزادان در ۵ نشانه گفته شده عملکرد بسیار ضعیف تری دارند. از همان ابتدا بسیاری از افراد متخصص به یکی از مواردی تردید می کنند توانایی ذهنی و هوشی نوزاد است.

لازم به ذکر است اندازه گیری دقیق توانایی هوشی کودکان از روی مقیاس آپگار به ویژه در کودکان با توانایی متوسط یا بالا به هیچ عنوان امکان پذیر نیست و لازم است کودکان به سنین بالاتری برسند تا بتوان با توانایی هایی که از خود نشان می دهند توانایی هوشی و استعداد آنها را اندازه گیری کرد.

دو) از تولد تا دو سالگی

یکی از سنین حساسی که کودکان در آن قرار دارند از لحظه تولد تا دو سالگی است. در این سن ، کودکان رشد بسیاری به لحاظ جسمی دارند ولی بیشتر توانایی های آنها به لحاظ جسمی و حرکتی است و هنوز قادر به ارتباط کلامی نیستند تا بتوان توانایی هوشی آنها را دقیق تر اندازه گیری کرد.

اما در این سن می توان با توجه به عملکرد حرکتی و حسی کودکان پی به توانایی های هوشی آنها برد. به عنوان مثال ، در این سن ، معمولاً کودکانی که از توانایی هوشی خوبی برخوردار هستند توانایی های حسی و حرکتی خوبی از خود نشان می دهند.

آنها سریعتر می توانند به توانایی هایی مانند پرتاب کردن ، گرفتن ، نشستن ، راه رفتن و دویدن مسلط شوند. هر چند این نشانه ها می تواند ما را متوجه توانایی هوشی کودکان کند ولی همچون نشانه آپگار این نشانه ها نیز از دقت کمی برخوردار هستند و غالباً به طور کلی و نه دقیق می توانیم به توانایی هوشی کودکان پی ببریم.

سه) سنین قبل از مدرسه

یکی از مهمترین دورانی که می توانیم توانایی هوشی کودکان را اندازه گیری کنیم سن پیش دبستانی است. در این سن کودکان هم به لحاظ جسمی به پختگی های حرکتی رسیده اند و هم اینکه قادر به توانایی کلامی می باشند ؛ یعنی می توانند از زبان به شکل کلامی استفاده کنند.

تسلط در این دو حوزه یا توانایی می تواند زمینه های اندازه گیری هوش را فراهم کند. همچنان که شاهد هستیم حتی آزمونهای معتبر هوشی برای این سنین طراحی شده است که به خوبی می توانند توانایی هوشی کودکان قبل از سنین مدرسه را اندازه گیری کنند.

بنابراین شما می توانید با استفاده از این روشها ، توانایی هوشی کودکان را اندازه گیری کنید. البته نکته مهمی که در این خصوص باید مد نظر قرار دهید این است که این تستها و آزمونها باید توسط افراد متخصص اجرا شود و تفسیر نتایج آن نیاز به تجربه و تخصص در این زمینه دارد ؛

زیرا نتایج این آزمونها نه تنها می توانند توانایی های هوشی کودک را نشان دهند بلکه حتی می توانند مشکلات رفتاری یا مغزی کودکان را نیز تا حدودی مشخص کنند. بنابراین سعی کنید برای اجرای این آزمونها حتماً از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

چهار) سن مدرسه

یکی دیگر از سنینی که می توانید توانایی های هوشی کودکان را اندازه گیری کنید سن مدرسه است. هر چند برخی از افراد ممکن است چنین بیان کنند که این سن برای تشخیص توانایی کودکان چندان زود نیست ؛

ولی واقعیت این است که در این سن بچه ها علاوه بر توانایی های جسمانی و کلامی ، توانایی های اجتماعی خوبی نیز کسب کرده اند و در صورتی که از توانایی هوشی پائین یا بالا برخوردار باشند با بررسی این سه حوزه به خوبی می توانیم به توانایی ها یا مشکلات آنها پی ببریم.


موضوع مرتبط :

تربیت جنسی کودک در سنین مختلف

سن تشخیص بیش فعالی ADHD چه سنی است؟

تست هوش ریون برای سنین مختلف

سنجش هوش کودکان پیش دبستانی

سن استعدادیابی در کودکان

سن عقلی چیست؟ تست محاسبه سن عقلی

راهکارهای پرورش و رشد هوش نوزادان

تست هوش کودک

رشد آگاهی هوش در کودکان از نوزادی تا خردسالی

 

نوشته بهترین زمان برای سنجش هوش کودکان چه زمانی است ؟ اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.