انجمن جراحی های پوستی آمریکا (ASDS) راهنمایی در مورد عوارض جانبی واکسن COVID-19 در بیماران ژل هیالورونیک اسید ، تحت عنوان “راهنمایی در مورد عوارض جانبی واکسن mRNA SARS-CoV-2 در بیماران پرکننده پوست” منتشر کرده است.

این راهنما داده هایی را از سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در مورد واکنش های واکسن mRNA ارائه می دهد و بینش پزشکان و بیماران را در رابطه با وقوع واکنش ها بر اساس آخرین اطلاعات موجود به اشتراک می گذارد.

ایمنی بیمار در عمل از همه موارد در پوست است و متخصصان پوست دارای مجوز ، عوارض جانبی را جدی می گیرند. اگرچه در مراحل واکسیناسیون هنوز خیلی زود است ، اما در هنگام تلاش برای بهبود بیماری ویروس کرونا ، این راهنما می تواند اطلاعاتی و مفید باشد.

در این راهنمایی ، گزارشات FDA نشان می دهد سه شرکت کننده از ۱۵۱۸۴ نفر که حداقل یک دوز واکسن مودرنا mRNA-1273 دریافت کرده اند ، برای تورم صورت در نواحی قرار دادن پرکننده پوست ، لب ایجاد کرده اند ، در حالی که هیچ شرکت کننده ای در گروه آزمایشی هیچ نوع مربوط به فیلر را تجربه نکرده است.

راهنمایی در مورد ژل فیلر و واکسن کرونا

اتفاقات التهابی ژل فیلر به ندرت با پرکننده های اسید هیالورونیک و اسید غیر هیالورونیک اتفاق می افتد.

شواهد نشان می دهد که این واکنش ها می توانند از طریق ایمنی توسط بیماری های ویروسی و باکتریایی ، واکسیناسیون (به عنوان مثال ، واکسن آنفلوانزا) و اقدامات دندانپزشکی ایجاد شوند.

این عوارض جانبی نادر موقتی است و به درمانهایی مانند کورتیکواستروئیدهای خوراکی و هیالورونیداز پاسخ می دهد و اغلب بدون درمان درمان می شود.

بیمارانی که قبلاً با پرکننده های پوستی تحت درمان قرار گرفته اند نباید از هر نوع واکسن دلسرد شده و منع شوند. بیمارانی که واکسن زده اند نباید از دریافت فیلرهای پوستی در آینده منع شوند.

در آزمایش mRNA-1273 کمپانی مودرنا ، سه واکنش از ۱۵۱۸۴ دریافت کننده واکسن احتمالاً مربوط به مواد پرکننده پوستی بود. مشخص نیست که چه تعداد از افراد در این آزمایش قبلی با مواد پرکننده پوستی درمان شده اند.

پرکننده های پوستی باید توسط پزشکان دارای مجوز نظام پزشکی که هم در تزریق پرکننده های پوستی و هم در مدیریت عوارض ناشی از آنها متخصص هستند ، تجویز شوند.

توضیح بیشتر در مورد واکسن کرونا و ژل صورت 

هنوز هم ، هیچ دلیلی برای وحشت وجود ندارد ، کارشناسان می گویند ، زیرا چنین واکنشی به معنای ایمن نبودن واکسن ها نیست. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده ، منع هر نوع آلرژی یا سایر دلایل پزشکی برای جلوگیری از واکسیناسیون ، افرادی که دارای مواد پرکننده هستند می توانند واکسینه شوند.

بسیاری از افرادی که تزریق ژل صورت دارند و احتمال بروز این نوع واکنش به واکسن بسیار نادر است. بنابراین ، این بدان معنا نیست که هر کسی از ژل هیالورونیک اسید صورت دریافت کند ، چنین واکنشی را نشان می دهد. هنوز هم بسیار غیر معمول است.

اگر شما از معدود افراد بدشانسی هستید که پس از واکسیناسیون ، ژل صورت متورم می شوند ، باید با یک متخصص پوست تماس بگیرید ، وی به احتمال زیاد آنتی هیستامین ها یا استروئیدها را برای کمک به رفع تورم کمی سریعتر توصیه می کند.

برای کسانی که آشنا نیستند ، از پرکننده های پوستی برای برجسته کردن ، شکل دادن ، کانتورینگ یا پر کردن بافت های صورت استفاده می شود با استفاده از یک ژل تزریقی ساخته شده از هیالورونیک اسید ، که به طور طبیعی در پوست قرار می گیرد.

ژلهای هیالورونیک اسید همان بوتاکس نیستند ، زیرا ماده پرکننده برای مدت طولانی در زیر پوست باقی می ماند در حالی که بوتاکس پس از شل شدن عضلات و صاف شدن چین و چروک به سرعت جذب می شود.

و موارد تورم تأخیری مربوط به پرکننده های پوستی همان واکنش های آلرژیک به واکسن نیستند که نادر هم هستند اما جدی ترند. پس از دریافت واکسن COVID-19 ، باید حداقل ۱۵ دقیقه دور بمانید ، زیرا واکنش های آلرژیک معمولاً در این بازه زمانی محدود اتفاق می افتد.

عوارض احتمالی واکسن کرونا

این موارد شامل مواردی مانند آنافیلاکسی و دشواری در تنفس است. واکنش های پرکننده این موارد نیستند. آنها واكنش كاملاً متفاوتي هستند كه معمولاً تا روز بعد يا دو روز بعد شروع نمي شوند. اين قابليت براي تبديل شدن به آنافيلاكسي كه همان واكنش شديد آلرژيك است ، وجود ندارد.

ترس از واکنش های واکسن مربوط به فیلر برای اولین بار در ماه دسامبر هنگامی رخ داد که مقامات بهداشتی داده های آزمایش های واکسن Moderna و Pfizer’s COVID-19 را استفاده کردند. داده ها نشان داد که سه نفر که تزریق مواد آرایشی و بهداشتی در صورت خود انجام داده اند ، تقریباً یک یا دو روز پس از تزریق واکسن Moderna ، ناحیه پر کننده خود را به طور موقت متورم کرده اند.

هیچ گزارش دیگری از تورم مربوط به ژل صورت در آزمایشات واکسن وجود ندارد ، غیر از این سه موردی که از بیش از ۱۵۰۰۰ نفر ثبت نام شده در آزمایش Moderna رخ داده است. واکسنهای Pfizer و Johnson & Johnson (سایر واکسنهایی که در حال حاضر در ایالات متحده مجاز هستند) هیچگونه واکنشی را در آزمایشات خود گزارش نکردند.

نتیجه گیری 

مردم فهمیده اند که واکسن COVID از دیدگاه بهداشت عمومی بسیار مهم است و برخی از ترسهای اولیه در مورد واکنشهای پرکننده با گزارش دهی خوب خنثی شده و در زمینه گسترده تری قرار گرفته اند. بنابراین از تورم موقتی اطراف نواحی تزریق ژل خود ، پس از تزریق واکسن کرونا نترسید.

این نوشته عوارض جانبی و راهنمایی واکسن کرونا COVID-19 برای افرادی که ژل هیالورونیک اسید تزریق کرده اند برای اولین بار ظاهر می شود در ژل هیالورونیک اسید و ۲۲۶۱۸۷۲۹ و فروش بوتاکس در شرکت نیک NIK CO.