امروزه اصطلاحات زیادی در بازاریابی و کسب و کار رواج پیدا کرده است.

در صورتی که با اصطلاحات رایج در بازار آشنایی نداشته باشیم فرسنگها از مسیر رقابت دور می افتیم. بنابراین بهتر است مدام در حال افزایش اطلاعات و دانش خود در زمینه بازاریابی و کسب و کار باشیم تا مسیر موفقیت خود را هموارتر و سریع تر سازیم.

یکی از اصطلاحاتی که امروزه رواج زیادی پیدا کرده است و کسب و کارهای مختلف از آن استفاده می کنند اصطلاح تخفیف حجمی است. تخفیف حجمی را در بسیاری از کسب و کارها می شنویم و شاهد اجرای آن هستیم. منظور از این تخفیف این است که کسب و کارها از یک انگیزه مالی برای ترغیب مشتریان جهت خرید محصولشان استفاده می کنند.

از این نوع تخفیف هم می توان در سطح بزرگ و تجارت بین صنایع و شرکتها و هم در خرید و فروش با مصرف کنندگان نهایی استفاده کرد. در کسب و کارهایی که با صنایع ارتباط دارند ، سعی می کنند تخفیف های حجمی را به گونه ای در اختیار تولید کنندگان یا عمده فروشها قرار دهند که آنها بتوانند حجم زیادی از مواد یا مقادیر را خریداری کنند.

به طور کلی می توان گفت این نوع تخفیف شامل کاهش قیمت به صورت محسوس و به گونه ای است که تولید کنندگان ، عمده فروشان و خرده فروشان بتوانند مقادیر زیادی از آن را خریداری کنند. این نوع اقدام از آن جهت بسیار مهم است که این افراد یا برندها و شرکتها می توانند با صرف هزینه کم ، مقدار زیادی از آن محصول را تهیه کنند.

در واقع خریدهای حجمی برای فروشنده ها و خریداران اهمیت زیادی دارند ؛ زیرا سود اصلی آنها از این طریق به دست می آید.  این نوع فروش و تخفیف ها را می توان یک بازی برد-برد برای هر دو طرف معامله در نظر گرفت. حال که اهمیت این تخفیف را به خوبی درک کردیم در ادامه به ارائه و معرفی روشهای مختلف این نوع تخفیف می پردازیم تا بتوانید به شکل مناسب از این روش استفاده کنید و از مزایای آن بهره مند شوید.

یک) روش پلکانی

در این روش ، تخفیف ها به گونه ای دسته بندی می شوند که در آن برای هر بخش از بازار یا هر کسب و کاری یک مقدار معین از تخفیف در نظر گرفته شود. به عنوان مثال ، شما به طور کلی یک میزان مشخص از تخفیف را برای محصول خود در نظر می گیرید و همین مقدار را در بین مشتریان و کسب و کارهای مختلف بازار تقسیم بندی می کنید.

علاوه بر این از نظر  مشاوره بازاریابی ، می توانید در این روش با توجه به اندازه هر کسب و کاری یک میزان کم یا زیادی از تخفیف را در نظر بگیرید. منظور این است که حتماً نباید یک مقدار مشخص برای کسب و کارهای مختلف باشد بلکه با توجه به اندازه کسب و کارشان می توانید مقادیر متفاوتی در نظر بگیرید.

دو) روش مرزی یا آستانه

در این روش ، شما یک آستانه یا میزان خرید مرزی را مشخص می کنید. به عنوان مثال ، به شرکتها یا افرادی که تا سقف ۱ میلیون تومان از محصولات شما خریداری کنند تخفیف های حجمی در نظر گرفته می شود.

در این روش ، هر چه قدر افراد مقدار بیشتری از محصول را خریداری کنند شانس تخفیف آنها افزایش پیدا می کند. نقطه ضعفی که بتوان برای این روش از تخفیف نام برد این است که خریداران یا مشتریان برای خرید مقدار خاصی از این محصول تحت فشار قرار می گیرند.

سه) روش بسته ای

در این نوع از تخفیف با توجه به اینکه مشتریان شما چند بسته از بسته های تعریف شده را خریداری کرده اند می توانند تعداد مشخصی از این تخفیف را دریافت کنند. در این روش باید به طور دقیق تعداد بسته ها و تعداد تخفیف ها مشخص گردد. به عنوان مثال ، اگر مشتری ۲۰ بسته از محصول را خریداری کند می تواند ۵ واحد تخفیف دریافت کند.


موضوع مرتبط :

۴ پیشنهاد کاربردی برای ارائه تخفیف به مشتریان !

مزایا و معایب استفاده از ترفند تخفیف در بازاریابی برای جلب مشتریان

نظر شما

The post تخفیف حجمی و کاربردهای آن را بیشتر بشناسیم appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.