ممکن است سالها از شروع کسب و کارتان بگذرد ولی پیشرفت یا نتایجی که مورد نظرتان بوده است را به دست نیاورده باشید.

آیا تا کنون به علت یابی و کشف ریشه های این عدم موفقیت پرداخته اید؟ به چه نتایجی رسیده اید ؟ ممکن است برخی از مشکلات خود در راه رسیدن به موفقیت را کشف کرده و برخی را هنوز نیافته باشید و در حالت سردرگم به سر ببرید. در این مقاله سعی داریم به علت های عدم رشد یک کسب و کار بپردازیم.

یک) آیا برنامه بازاریابی دارید ؟

قصد نا امید کردن شما را نداریم ولی در صورتی که بدون برنامه مشخص بازاریابی شروع به فعالیت کرده اید نباید امید موفقیت داشته باشید. نداشتن برنامه بازاریابی منجر به ضعف شما و قدرت یافتن رقیبانتان خواهد شد. رشد پایدار زمانی اتفاق می افتد که برنامه های تجاری مدون و قابل اجرایی داشته باشید که در این مسیر به کمک شما بیاید. در غیر این صورت شما نمی توانید به خوبی وضعیت آینده بازار را پیش بینی کنید و همه آنها وابسته به شانس می شوند.

دو) آیا کارهای خود را به طور منظم انجام می دهید ؟

داشتن نظم در کارها موجب می شود زمان کمتری را صرف کارها کنید و تواناییتان برای کنترل و مدیریت بخشهای مختلف کسب و کارتان افزایش پیدا کند. به همین دلیل به شما پیشنهاد می دهیم کارهای زیر را به طور منظم انجام دهید :

-بررسی و ارزیابی تولیدات و درآمدهای هفتگی، ماهانه، سه ماهانه و سالانه

-به روز رسانی اهداف و برنامه های تولید و فروش

-بررسی و ارزیابی منظم بودجه های بخشهای مختلف

-هزینه های صرف شده برای یافتن و نگهداری مشتریان

– ارزیابی منظم رضایت مشتریان

سه) آیا می توانید رقیبان خود را تحلیل کنید ؟

تحلیل رقیب یکی از ضروریات هر کسب و کاری است. اگر شما نتوانید این تحلیل را انجام دهید نمی توانید مزیت رقابتی در بازار ایجاد کنید و یا به مشتریان نشان دهید که چه تفاوتی با رقیبان خود دارید. پس بهتر است تجزیه و تحلیل رقیبان را به عنوان یکی از مهمترین بخش فعالیتهای خود فرض کنید. بهتر است برای رسیدن به پاسخ این سوال ، از کارکنان خود نیز نظرسنجی کنید.

چهار) آیا برای تبلیغات و بازاریابی هزینه کرده اید ؟

اگر تمایل داشته باشید سود زیادی را در کسب و کارتان به دست آورید ، بهتر است در این زمینه سرمایه گذاری کنید. بسیاری از شرکتهای کوچک یا حتی متوسط هستند که سعی می کنند کمترین هزینه را در بخش تبلیغات یا بازاریابی داشته باشند. زمانی که از آنها سوال می شود که چرا بودجه کمی را به این قسمت اختصاص داده اند ، پاسخشان این است که این کار ضرورت چندانی ندارد و می توانند مشتریان خود را بیابند یا حفظ کنند.

در حالی که این تصور ، کاملاً اشتباه است. رشد کسب و کار شما به این بستگی دارد که شما در زمینه بازاریابی تا چه حد سرمایه گذاری می کنید.

پنج) نیروی کافی استخدام کرده اید ؟

برخی از شرکتها تصور می کنند اگر نیروی انسانی کمتری استخدام کنند می توانند در هزینه هایشان صرفه جویی کنند در حالی که عدم استخدام نیروی انسانی کافی می تواند ریسک شما در پیشرفت را افزایش دهد و در بسیاری از مواقع با موانع بزرگی مواجه کند. باید این واقعیت را بدانید که رشد کسب و کار شما بدون داشتن نیروی انسانی کافی امکان پذیر نیست.

شش) انعطاف کافی در برابر تغییرات را دارید ؟

از آنجایی که بر اساس نظرات مشاوره بازاریابی و همانطور که در این مقاله خواندید ، اگر در برابر تغییراتی که در زمینه کسب و کار شما به وجود می آید مقاومت نشان دهید ، دیر یا زود به پایان فعالیت خود می رسید. اگر به این نتیجه رسیدید که کسب و کارتان نیاز به تغییر و روز آمد شدن دارد مقاومتی از خود نشان دهید و سعی کنید در این زمینه انعطاف کافی داشته باشید. همین انعطاف موجب موفقیت شما در کسب و کارتان خواهد شد.

نظر شما

The post آیا دلیل عدم رشد کسب و کارتان را می دانید ؟ appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.