تقریبا از ۳۰ سال گذشته در دنیا ، اصطلاحی به نام بازاریابی دفاعی مطرح شده است.

عقیده اصلی برای معرفی این اصطلاح این بود که بهتر است قبل از اینکه دچار مشکلات و گرفتاریهایی در بازاریابی شویم ، کارهای پیشگیرانه انجام دهیم. بازاریابی دفاعی به این عقیده دارد که پیشگیری بهتر از درمان است.

در سطح تجارت و بازاریابی این اصطلاح به این معنی است که شما همواره در معرض محصولات جدیدی قرار می گیرید که رقبایتان در بازار عرضه می کنند. بنابراین بهتر است به جای اینکه خودتان را برای معرفی محصولات آنها آماده کنید ، همیشه قبل از اقدام آنها شما نیز یک حرکت مناسب بزنید تا تحت تأثیر معرفی محصول جدید آنها قرار نگیرید.

چرا که ورود یک محصول از طرف رقیب می تواند موقعیت محصول شما را بسیار تحت تأثیر قرار دهد. رقیبان سعی می کنند یک ویژگی منحصر به فرد به محصول جدید خود اضافه کنند که بتواند اکثر مشتریان بازار را جذب کند. به همین دلیل این اقدام می تواند برای موقعیت شما بسیار چالش برانگیز باشد.

سوال این است که چگونه می توانیم بازاریابی دفاعی را پیاده سازی کنیم ؟

برای اجرای این نوع بازاریابی لازم است ابتدا مزایا و جنبه های مثبت محصول و برند خود را مشخص کنید. تمرکز بر جنبه های مثبت به این معنی است که روی هویت خود تمرکز کرده و سعی کنید درک درستی از مشتریانتان داشته باشید.

برای این کار بهتر است تلفیقی از محصولات و پشتیبانی ها را به مشتریان ارائه دهید. با این کار می توانید سهم خود را در بازار حفظ کنید. در صورتی که چنین اقداماتی انجام ندهید هر رقیبی می تواند برای شما خطرناک باشد ؛ چرا که مشتریانتان با مشاهده محصول یا خدمات پس از فروش بهتر به سرعت به سمت آنها سوق پیدا می کنند و شما درصد زیادی از مشتریان خود را از دست می دهید.

از نظر  مشاوره بازاریابی ، بازاریابی دفاعی به همین راحتی ها اتفاق نمی افتد و برای اجرای دقیق و موفقیت آمیز آن لازم است استراتژیها و راهبردهای خود را داشته باشید.

یکی از راهبردهایی که باید در این خصوص رعایت شود این است که زمان دقیق استفاده از بازاریابی دفاعی را بدانید. اگر از این روش در زمان و وقت مناسب خود استفاده نکنید نمی توانید به موفقیت مورد نظر خود دست پیدا کنید.

بهترین زمان برای اجرای این نوع بازاریابی زمانی است که رقیبان شما سعی دارند جایگاه و موقعیت بالاتر یا بیشتری را در بازار به خود اختصاص دهند. در این زمان شما می توانید راهبردهای بازاریابی دفاعی خود را اجرا کنید.

با توجه به اینکه رقیب شما چگونه وارد بازار شده و از چه روشی برای عرضه محصول یا خدمات ویژه خود استفاده کرده است می توانید از راهبردهای مختلفی استفاده کنید. به عنوان مثال ، گاهی لازم است از نظر قیمت گذاری یا توزیع محصول یا بهبود کیفیت محصول یا تبلیغات آن وارد شوید.

اگر رقیب شما سعی کرده است با قیمت گذاریهای متفاوت و مقرون به صرفه وارد بازار شود تا بتواند مشتریان زیادی را جذب خود کند بهتر است از بازاریابی دفاعی قیمت گذاری استفاده کنید.

به عنوان مثال ، می توانید قیمت های محصولات یا خدمات خود را به گونه ای تعیین کنید که اقدام آنها را خنثی کنید ؛ یا اگر آنها کیفیت محصول خود را تغییر داده و ارتقاء بخشیده اند شما نیز بهتر است در کیفیت محصولتان تجدید نظر کنید.

همچنین می توانید از برنامه های تبلیغاتی متفاوت تر و بهتر نیز استفاده کنید تا مشتریان خود در بازار را حفظ کنید و مشتریان جدید را نیز به دست آورید.

از مهمترین مزایایی که می توانیم برای بازاریابی دفاعی نام ببریم این است که از این طریق شما مدام در حال افزایش ارزش و کیفیت محصولات و خدمات خود هستید.

نظر شما

The post بازاریابی دفاعی چیست و چگونه انجام می شود ؟ appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.