اعتقاد بر آن است که برای بازاریابی لازم است از تحقیقات مختلف استفاده کنیم تا بتوانیم برنامه های خود را مطابق با بازار طراحی کرده و در حوزه فعالیت خود موفق باشیم.

برخی از بازاریابان و صاحبان مشاغل نیز چنین تصور می کنند که تحقیق بازار اهمیت زیادی ندارد و ممکن است زمان و پولشان را صرف کاری کنند که برایشان سودمندی نخواهد داشت. بسیاری از شرکتها و برندهای بزرگ دنیا بخشهایی را دارند که به تحقیق در بازار می پردازند و همین نشان می دهد که تحقیق در بازار تا چه حد حائز اهمیت است.

نظر مشاوره بازاریابی این هست دلایلی که به شما نشان می دهد تحقیق بازار تا چه حد می تواند سودمند باشد اشاره کنیم.

یک) سنجش بازار ، قبل از ورود محصول

بهتر است قبل از اینکه دست به تولید انبوه محصولات بزنید ، موقعیت بازار را برای محصول جدید خود بسنجید. تحقیق کنید که آیا بازار به محصول جدید شما نیاز دارد یا نه ؟ کدام دسته از مخاطبان می توانند جزء مشتریان اصلی شما باشند ؟

موقعیت و عملکرد محصولات مشابه شما در بازار چگونه است و چه کمبودهایی دارند که محصول شما می تواند آنها را جبران کند ؟ بنابراین ، سنجش بازار یا تحقیق بازار ، یک دید منطقی ، باز و هدفمند به شما می دهد که خیالتان را از این بابت که محصولتان به فروش خواهد رفت یا خواهد توانست نیاز مشتریان را برآورده کند راحت می سازد.

دو) اطلاع از اینکه مشتریان به چه اطلاعاتی نیاز دارند

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که مشتری های شما زمانی که به محصولات شما فکر می کنند چه چیزی به ذهنشان خطور می کند ؟ به عنوان مثال اگر یک محصول پا کننده دارید ، محصولات تا چه حد به ویژگی پاک کنندگی یا سایر ویژگیهای آن می اندیشند ؟ تحقیقات بازار به شما کمک می کند تا بدانید مشتریان شما به چه اطلاعاتی نیاز دارند.

سه) با خبر شدن از روند محصول

یکی از مهمترین کاربردهایی که تحقیقات بازار دارد این است که از روند محصول خود در بازار مطلع خواهید شد. تحقیق بازار به شما کمک می کند پس از اینکه محصولی را وارد بازار کردید از روند آن مطلع باشید و بدانید که آیا محصول شما همچنان مانند ابتدای ورود به بازار ، می تواند مشتریان را جذب کند یا در حال از دست دادن مشتریهای خود هستید.

چهار) آگاهی از وضعیت رقیبان

یکی از نکات بسیار مهم این است که شما تنها شرکت یا برندی نیستید که محصولی را تولید می کند بلکه بازار پر از رقیبانی است که محصول مشابه شما را تولید می کنند که از نظر کیفیت و قیمت می تواند از محصول شما بسیار بهتر باشد.

شما تا زمانی که تحقیقات بازار انجام ندهید نمی دانید که رقیبان شما در چه شرایطی هستند و شما در چه شرایطی قرار دارید. پس حتماً یکی از مواردی که همواره باید مورد توجه قرار دهید ، تحقیقات بازار است.

پنج) آگاهی از نقاط قوت و ضعف

هر کسب و کاری قطعاً نقاط قوت و ضعفی دارد. این گونه نیست که کسب و کاری وجود داشته باشد که هیچ نقطه ضعفی نداشته باشد یا تماماً نقاط قوت باشد. اگر شما نیز انتظار دارید به کسب و کار یا میزان فروش یا سهمی از بازار برسید که هیچ نقطه ضعفی نداشته باشد قطعاً به بیراهه خواهید رفت و دچار سرخوردگی و از دست دادن انگیزه خواهید شد.

بهترین راه این است که نقاط قوت خود را بشناسید و آنها را تقویت کنید و از نقاط ضعف خود نیز آگاه باشید و سعی کنید آنها را اصلاح نمایید. بنابراین یکی از مزایای بسیار مهمی که تحقیق بازار برای شما دارد این است که از نقاط قوت یا ضعف خود آگاه باشید.


موضوع مرتبط :

تحقیقات بازاریابی ” لازمه ورود محصول به بازار”

چرا باید تحقیقات بازار را انجام داد؟ ضرورت انجام تحقیقات بازاریابی چیست؟

۳ مرحله ی مهم در تحقیقات بازار

تحقیقات بازاریابی

نظر شما

The post تحقیق در بازار را تا چه حد جدی می گیرید ؟ appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.