هر زمان سخن از آلودگی های صوتی است ما به یاد شهرهای بزرگ و پر جمعیتی می افتیم که پر از ماشین ها و خیابانهای شلوغ است.

می توان گفت این مفهوم با این تصویر در ذهن ما ایجاد شده است. متأسفانه باید گفت دستکاری و دخالت انسانها در طبیعت فراتر از فضاهای شهری و خیابانهای شلوغ و پر سر و صداست. انسانها با دخالتهای بیش از اندازه در طبیعت ، انواع آلودگی ها از جمله آلودگی صوتی را در قسمتهای مختلف طبیعت ایجاد کرده اند.

شاید شنیدن آلودگی صوتی در دریا از عجیب ترین مواردی باشد که به گوش شما رسیده است. شاید برخی نیز با شنیدن این حرف ، گیج شوید که چگونه ممکن است در دریاها که معمولاً از دسترس انسانها تا حدودی دور هستند ، آلودگی صوتی اتفاق بیافتد.

در حالی که باید به شما گفت ، آلودگی صوتی توسط انسانها حتی در عمیق ترین قسمتهای دریا ایجاد می شود. گاهی این آلودگی تا حدودی است که زندگی آبزیان را به شدت به مخاطره انداخته و آسیبهای زیادی به سلامتی آنها وارد می کند.

صداهایی که توسط کشتی ها و قایق های پر سر و صدا ایجاد می شود می تواند بسیاری از ماهیان و سایر آبزیان را ناشنوا کند. این آلودگی نه تنها روی شنوایی آبزیان بلکه می تواند روی باروری آنها نیز اثرات سوء داشته باشد. به عنوان مثال ، مشاهده شده است ماهیانی که در کنار سواحل زندگی می کنند یا در محل هایی که کشتی های بزرگ لنگر می اندازند حضور دارند میزان تخم ریزی آنها به شدت کاهش پیدا می کند.

همچنین زندگی این موجودات نیز به شدت کوتاه می شود. بر خلاف باور عموم مردم که تصور می کنند ماهیان ناشنوا یا گنگ هستند و توانایی برقراری ارتباط با یکدیگر را ندارند باید به شما یادآور شویم که تا کنون بیش از صد نوع ماهی کشف شده است که می توانند با یکدیگر تعامل کرده و ارتباط برقرار کنند.

آنها حتی می توانند در این تعاملات خود اطلاعاتی که از شکارچیان دارند با یکدیگر به اشتراک بگذارند یا یکدیگر را از وجود خطر آگاه سازند. علاوه بر همه اینها ، کوچ هایی که به صورت دسته جمعی انجام می شود غالباً توسط پیامهایی که به یکدیگر ارسال می کنند می توانند مسیریابی کنند.

بسیاری از افراد با تصورات نادرستی که دارند آسیبهای زیادی به دریا و آبزیان وارد می کنند. به عنوان مثال ، تصور می کنند که دریا یک فضای ساکت است یا صداهایی که در دنیای بیرون از آب است نمی تواند وارد دریا شود در حالی که واقعیت این است که در آب ، صداها می توانند تا پنج برابر بیشتر از هوای بیرون از آب انتشار یابند و در فاصله های بسیار دور شنیده شوند.

متأسفانه در طول پژوهشهای انجام شده کشف شده است که سر و صداها و آلودگی های صوتی که توسط انسانها تولید می شود بسیار بیشتر از صدهای طبیعی که در دریاها وجود دارد در فضای دریا می پیچید و صدا ایجاد می کند.

همین مسئله موجب ایجاد خطرات بسیار زیادی در زندگی آبزیان می شود. به گونه ای که در اکثر اوقات قادر به شنیدن صداهای طبیعی که در دریا وجود دارد نیستند. آنها دچار آسیبهای شنوایی ، عدم توانایی در برقراری ارتباط با سایر گونه ها و غیره می شوند.

باور غلطی که در انسانها وجود دارد این است که حیوانات هیجانات را تجربه نمی کنند در حالی که یافته ها نشان می دهد آبزیان ، به ویژه ماهی ها در برابر سر و صداهای انسانی که در دریا ایجاد می شود دچار استرس و ترس می شوند و همین سیستم بدنی و سلامت جسم آنها را به شدت به خطر می اندازد.

به طور کلی می توانیم کشتی  ، قایق ها و سایر فعالیتهای عمرانی که گاهی در سطح دریاها انجام می شود را به عنوان بزرگترین ایجاد کننده های آلودگی صوتی در دریاها نام ببریم.

The post آلودگی های صوتی در دریا first appeared on انجمن شرکتهای حامی محیط زیست ایران.