در هر کسب و کاری که باشید یا هر نوع فعالیتی را انجام دهید ، ایجاد اختلافات سازمانی از جمله مواردی است که همواره ممکن است به وجود آید.

هر چند وجود اختلافات سازمانی امری عادی است ولی همین اختلافات در صورتی که به درستی حل نشود می تواند به کاهش کیفیت عملکرد یک سازمان و در نهایت حتی منحل شدن آن منجر شود.

از نظر مشاوره بازاریابی  کاملاً مشخص است که هیچ فردی تمایل ندارد در سازمان یا شرکتی مشغول به کار باشد که در آن مدام مجبور باشد با افراد زیادی جر و بحث کند. به همین دلیل بسیار مهم است که چطور این اختلافات را حل می کنیم. در ادامه این مقاله به راه حل هایی که به شما کمک می کند تا بتوانید اختلافات سازمانی را حل کنید می پردازیم.

یک) نحوه مدیریت کردن اختلافات

به شما توصیه می کنیم به عنوان مدیر یک سازمان ، قبل از هر چیزی یک منش رفتاری برای خود تعیین کنید. زیرا تجربه نشان داده است منش و رفتار مدیران یک سازمان ارتباط مستقیمی با میزان اختلافات بین کارکنان یک سازمان دارد.

معمولاً مدیرانی که یک منش رفتاری خاصی برای خود ندارند به دلیل سردرگم شدن اعضای گروه ، اختلافات زیادی بین آنها به وجود می آید. به همین دلیل بهتر است یک منش رفتاری برای خود تعیین کنید و سپس متناسب با منش خودتان یک راهبرد برای مقابله با اختلافات سازمانی انتخاب کنید.

برای برخی از مدیران بسیار دشوار است که یک راهبرد سر و سامان دادن به اختلافات را انتخاب کنند. به همین دلیل به شما پیشنهاد می شود در این خصوص به افزایش دانش خود بپردازید. هر چقدر دانش شما افزایش پیدا کند می توانید راهبردهای بهتری انتخاب کنید و از طرفی در اجرا کردن آن نیز بهتر عمل خواهید کرد.

دو) شناسایی اختلافات متداول

در هر کسب و کاری معمولاً مجموعه ای از اختلافات متداول وجود دارد. به عنوان مثال ، وارد هر شرکت یا سازمانی که شوید با توجه به اینکه آن سازمان یا شرکت به چه شیوه ای مدیریت می شود ، اختلافات مخصوصی نیز در آن شرکتها بیشتر دیده می شود.

به همین دلیل می توانید با توجه به ویژگیهای کسب و کار خودتان از قبل پیش بینی کنید که مواردی ممکن است موجب اختلافات بین کارکنان یا حتی کارکنان با مدیران شود. در این صورت بهتر می توانید برنامه ها و راهبردهای مقابله ای با آن را بیابید.

سه) ایجاد دوستی و هماهنگی بین اعضای گروه

همیشه گفته شده است که پیشگیری بهتر از درمان است. هر چند نمی توان از اختلافات سازمانی اجتناب کرد ولی می توان با اجرای برخی از برنامه ها ، میزان این اختلافات را کاهش داد. به این معنی که از ایجاد بسیاری از اختلافات پیشگیری کرد.

یکی از روشهایی که می توانید برای کاهش اختلافات اجرا کنید این است که سعی کنید یک هماهنگی و دوستی بین کارکنان سازمان و کارکنان با مدیران ایجاد کنید. از فرصتهای مختلف برای تقدیر و تشکر از کارکنان خود استفاده کنید.

می توانید از افرادی که خدمات بهتری ارائه می دهند ، بیشتر قدر دانی کنید. همچنین فضاها و فرصتهایی را برای ایجاد ارتباط مناسب بین کارکنان ایجاد کنید. یکی از این روشها ، این است که فضایی را ایجاد کنید که به جای ایجاد رقابت میان کارکنان ، یک فضای همکاری و کار گروهی ایجاد کنید.

چهار) تعادل بین کار و زندگی

یکی از بهترین روشهایی که می توانید برای کاهش اختلافات اجرا کنید این است که فرصتی را فراهم کنید که بین کار و زندگی کارکنان شما یک تعادل برقرار شود ؛ زیرا تجربه نشان داده است بسیاری از افراد به دلیل اینکه زمانهای زیادی را در محل کار خود صرف می کنند غالباً فرصت رسیدگی به زندگی خود را ندارند و همین زمینه ساز اختلافات بین کارکنان و مدیران می شود.

پس بهتر است برای پیشگیری از این اختلافات ، سعی کنید زمانهای استراحت و رسیدگی به زندگی را در کارکنان افزایش دهید. می توانید با اجرای چند برنامه ساده به این هدف خود برسید و چندان دشوار نیست. در حالی که نتایج بسیار مطلوبی خواهید دید.

نظر شما

The post چند روش برای حل اختلافات سازمانی در بخش بازاریابی و فروش appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.