با دیدن چه نشانه هایی باید به پایین بودن هوش کودک خود شک کرد.

مقدمه کودکان با هوش پایین

پدران و مادران از این که کودکی باهوش داشته باشند بسیار خوشحال می شوند، ولی اگر این موضوع برعکس باشد والدین را بسیار نگران خواهد کرد. باید بگویم کودکانی که  رشدشان به تاخیر می افتد روند آموزشی آن ها نیز کند پیش می رود.

برخی از این نشانه ها در رشد کودک شامل طولانی شدن مدت زمان خواب، بسیار حرف گوش کن بوده و تابع حرف طرف مقابل هستند، همچنین شخصیتی آرام دارند. فرزند شما صحبت نمی کند با اطرافیانش مانند کودکان دیگر برقراری ارتباط نمی کند. معمولا با تاخیر نسبت به صدا ها واکنش نشان می دهد یا دیر تر لبخند می زند.

در ادامه این مقاله در ارتباط با کودکان کم هوش توضیحات بیشتری داده شده است با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

علائم کودکانی که هوش پایین دارند

عملکرد پایین ذهن کودکان

مشکل در رفتار کودکان

مشکل در حرکت کودکان

توجه کردن کودک به دست هایش

بازخورد گرفتن

نحوه آشنایی با دهان

پرت کردن

مشکل در گفتار کودکان

اختلالات حسی در کودکان

عملکرد پایین ذهن کودکان

هوش را این گونه می توان تعریف کرد که به توانایی ذهنی کودکان در یادگرفتن، تحلیل کردن، قابلیت تصمیم گیری، حل مشکلات، منظم بودن در برنامه، تفکر ذهنی، فهمیدن مسائل پیچیده، متوجه شدن مسائل زندگی. در واقع این چنین می توان گفت که هرچه فرد از هوش پایین تری برخوردار باشد موارد گفته شده نیز پایین خواهد بود.

هوش را با تست های  مختلفی می توان ارزیابی کرد. حدوسط نمره هوشی کودکان ۱۰۰ است و اکثر آن ها دارای هوش بین اعداد ۸۵ الی ۱۱۵ می باشد. کودکانی که هوش آن ها بیشتر از این مقدار است افراد باهوش بالاتر و افرادی که هوش آن ها پایین تر از این مقدار باشد به آن ها دیر آموز (۷۰ الی ۹۰)  و کودکانی که عملکرد ذهنی آن ها کم تر از ۷۰ الی ۷۵ باشد کودکانی با توانایی پایین ذهنی هستند.

کودکان با هوش پایین ؛ مشکل در رفتار کودکان

رفتار سازشی، به رفتاری که کودکان برای یادگیری مهارت و برقراری ارتباط انجام می دهند گفته می شود. فرزند شما جهت زندگی روزمره از آن استفاده می کند مانند: رفتن به مدرسه، تمیز کردن اتاقش، اتو کردن لباسش و یا هر کاری که آموزش می بیند و انجام می دهد. این رفتار ها از زمان کودکی تا بزرگسالی کامل می شود البته باید بگویم انتظار شما بسته به سن فرزندتان باید باشد نه بیشتر!

کودک شما عملکرد پایینی در انجام رفتارهایی که در بالا ذکر شده دارد و شایستگی لازم را در ارتباط با رفتارها نشان نمی دهد. برخی از این کودکان رفتارهای نابجایی مثل پرخاشگری و خودآزاری دارند و یا اینکه کنترلشان روی بعضی رفتارها بسیار کم است و موجب اذیت دیگران می شوند. چنانچه که کودک در موارد مختلف از بخش های رفتاری انطباقی محدود باشد.

مانند: ارتباط برقرار کردن با دیگران، مهارت های بین فردی و اجتماعی، زندگی در خانه، مهارت های آموزشی، تفریح، هدایت خود، کار، مواظبت از امنیت و سلامت خود و از داشته های مفید جامعه بهره بگیرد.

کودکان با هوش پایین ؛ مشکل در حرکت کودکان

هوش به صورت مستقیم تاثیر گذاری زیادی بر روی مهارت های جنبشی و حرکتی دارد. کودک باهوش توانایی بیشتری در مهارت جنبشی و حرکتی به خصوص حرکاتی که با دست انجام می شود؛ نسبت به کودکانی که دارای ذهنی کند هستند، دارد.

کودکانی که در رشد حرکات خود عملکرد پایین تری دارند یعنی دیرتر از کودکان عادی می نشینند و یا بی دقت هستند می توان این چنین تفسیر کرد که مغز آن ها درک درستی نسبت به وضعیت بدن در شرایط مختلف ندارد، و به دلیل ضعف در زمینه درک، برای یادگیری مهارت و آموزش با مشکل مواجه می شوند. اگر فرزندتان به هیچکدوم از مراحل زیر نرسیده باشد دچار اختلال در رشد و یادگیری شده است.

بیشتر کودکانی که دچار عملکرد پایین ذهنی یا خامی حرکتی هستند یعنی دیرتر از کودکان عادی راه می روند، صحبت می کنند. یکی از علت های عملکرد پایین ذهنی، این کودکان می تواند این باشد که مغز توانایی چگونگی قرار گیری بدن را درک نمی کند. یعنی کودک ضعف در درک دارد و در تقلید مهارت ناتوان است.

توجه کردن کودک به دست هایش

کودک شما در هفته هشتم متوجه دست هایش می شود و بعد با پاهایش شروع می کند به بازی کردن. او در نوزادی تقریبا دوازده تا شانزده هفتگی یاد می گیرد دست هایش را کنترل کند ، انگشتانش را تکان دهد و بعد به آن ها خیره می شود. باید بگویم کودکانی که در رشد خود عملکرد پایینی دارندتا بیست هفته این آگاهی به عقب می افتد.

کودکان با هوش پایین ؛ بازخورد گرفتن

زمانی که شما انگشت خود را کف دست نوزاد قرار می دهید او انگشتانش را می بندد این باز خورد از زمان تولد شروع می شود و معمولا تا هفته ششم ادامه دارد اما در نوزادی که که عملکرد پایینی در رشد خود دارد این کار زمان بر خواهد بود.

نحوه آشنایی با دهان

کودک شما در ماه های ششم هرچیزی را که بتواند و دم دستش باشد را در دهانش می گذارد. این روال تا یک سالگی ادامه دارد اما در کودکی که عملکردش پایین است بیشتر طول خواهد کشید.

پرت کردن

توی ماه شانزدهم کودک شما امکان دارد اشیاء دم دستش را  به هر سمتی در منزل پرت کند. کودکی که عملکرد پایینی در رشد خود دارد معمولا انجام این کار زمان بر خواهد بود.

مشکل در گفتار کودکان

زمانی که کودک شما در حال گریه است و صدا هایی که از طریق دهانش تولید می شود، این معنی را می دهد که او دارد مقدمه ای جهت صحبت کردن فراهم می کند، این عمل رابطه ایی بین هوش و درک کودک دارد.

همان گونه که در ارتباط با کودکانی که از نظر ذهنی کم توان هستند گفته شد، هر مقدار از هوش کودک کم تر باشد توانایی فهمیدن صحبت های اطرافیانش و همینطور خواستهایش پایین می آید در واقع می توان گفت کودکانی که حرف زدن را زودتر شروع می کنند دارای محدوده لغات بیشتری دارند، همچنین توانایی درست صحبت کردن را نیز دارند. لازم به ذکر است که محیط آموزشی هم در این مورد تاثیر گذار هستند.

کودکان با هوش پایین ؛ اختلالات حسی در کودکان

بدن کودک شما  دارای پنج حس اصلی است که شامل: حس شنوایی، لامسه، بویایی، بینایی و چشایی که باعث برقراری ارتباط در محیط بیرون می شود. گیرنده های مخصوص را از طریق تحریکات خارجی دریافت می کند هرکدام از این نوع حس ها در زبان، پوست، چشم و بینی است.

اطلاعات ذکر شده را به مغز جهت تفسیر می رساند می تواند پاسخ دهد. هنگامی که بخش هایی در مغز به درستی نتواند فعالیت کند، حتی اگر زبان، پوست، چشم و بینی کودک سالم باشد در نتیجه نمیتواند جواب درستی به بو، صدا، نور و لامسه بدهد. در واقع این مشکل در کودکانی که دچار هوش پایینی هستند بسیار رایج است.

اگر می خواهید درباره این مطلب بیشتر بدانید می توانید در سایت هوش نیک آن را مطالعه کنید.

و همچنین اگر از خواندن این مقاله لذت بردید می توانید لینک زیر به دوستان خود ارسال کنید.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته علائم کودکان با هوش پایین دارند ! اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.