در این مقاله سعی داریم تا شمار را با شکوفایی استعداد کودکان آشنا نماییم.

مقدمه شکوفایی استعداد کودکان

والدین و معلمان نقش مهمی در شناسایی و شکوفایی استعدادهای کودکان دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به ادامه مطلب مراجعه کنید!

گاهی اوقات برای ما  دشوار است که بدانیم کودکمان در چه زمینه ایی برتر می باشد. بنابراین مهم است از سنین پایین نقاط قوت آن ها را تشخیص دهیم تا به بهترین و صحیح ترین روش استعدادشان را پرورش دهیم.

به عبارت دیگر، کشف و شکوفایی استعدادهای کودکان برای شاد بودن و یافتن معنا در زندگی بسیار مهم است. اما منظور ما از «استعدادیابی» چیست؟ در طول سالیان متمادی، بسیاری از مربیان و روانشناسان این مفهوم را پذیرفته و تعاریف متعددی از آن ارائه کرده اند.

چگونه استعداد فرزند خود را کشف کنیم

انواع مختلفی از استعدادها وجود دارد، از جمله، استعدادهای ورزشی، موسیقی، اجرا، هنر و عقل. اولین کاری که باید انجام دهید این است که تعیین کنید آیا فرزندتان استعداد واقعی دارد یا خیر.

قضاوت استعداد شخصی است و ممکن است همه موافق نباشند که یک کودک خاص با استعداد باشد. اما مواقعی وجود دارد که استعداد غیرقابل انکار می باشد. برای استعدادهای واقعی، فرآیند اکتشاف نیازمند تلاش است.

کودکان استعدادهای خاصی دارند و وظیفه ما به عنوان والدین کشف و شکوفایی این استعدادهاست. بهترین زمان برای رشد توانایی های فرزندمان در دوران کودکی است.

بیشتر بخوانید: بهترین سن استعدادیابی کودکان

به همین دلیل نکاتی را که برای تربیت کودکان با استعداد باید بدانید را می خواهیم با شما در میان بگذاریم. در پرورش کودکان با استعداد در سال های اول زندگی آنها بسیار مهم است که شخصیت آنها را تقویت کنید تا رویاهایشان را برآورده کنند.

بزرگترین اشتیاق کودک شما ممکن است بزرگترین استعدادهای او باشد، این در مورد مشاهده و تجزیه و تحلیل فرزند شما است. کودکی که توانایی های خود را رشد می دهد، حواس و مهارت های حرکتی خود را نیز توسعه می دهد.

شکوفایی استعداد کودک

شکوفایی استعداد کودک

چرا تربیت فرزندان با استعداد مهم است؟

زمانی که کودک مهارتی را در خود پرورش داد و به خوبی از آن استفاده کرد، به راحتی می توانید استعداد کودک را تشخیص دهید. مثلا نواختن آلات موسیقی ، بازی فوتبال ، نقاشی با جزئیات با توجه به سن و ….

بچه‌ها اغلب از مدرسه خواستار فعالیت‌هایی در زمینه‌هایی هستند که می‌دانند در اوقات فراغتشان خوب است. مهم این است که به آنها گوش دهیم و بگذاریم خودشان انتخاب کنند.

این بدان معناست که ما نباید فعالیتی را که می خواهیم یا فکر می کنیم بهترین است به کودک تحمیل کنیم. گاهی والدین سعی می کنند هزار کار را به فرزندان خود تحمیل کنند زیرا معتقدند در این راه موفق خواهند شد.

با این حال، آنها با نادیده گرفتن نیاز کودک به بازی، روابط با همسالان و اوقات فراغت خود دچار اشتباه می شوند. همه اینها به کودک کمک می کند تا فکر کند، مشاهده کند، تحقیق کند و هویت خود را شکل دهد.

با کمک به رشد استعدادهای کودکان از سنین پایین، ما همچنین علاقه آنها را به فعالیت های مختلف، مانند توانایی آنها برای کشف جهان، برانگیخته ایم. همانطور که می دانید، کودکان امروز، بزرگسالان فردا هستند، بنابراین ما آنها را به تصمیم گیری مستقل و داشتن اهداف تشویق می کنیم.

در واقع هر کسی استعداد، توانایی یا مهارتی دارد که می تواند از آن برای حمایت از خود و موفقیت در زندگی استفاده کند. از کنجکاوی فرزندان خود بهره ببرید. 

برای زنده نگه داشتن علاقه کودکان ، باید از کنجکاوی آنها استفاده کنیم که باعث تشویق یادگیری می شود.

از احساسات برای آشکار کردن استعدادهای خود استفاده کنید

اگر به کاری که انجام می دهید اشتیاق نداشته باشید، یادگیری اتفاق نمی افتد. به خاطر داشته باشید که هیجان چیزی است که فرزندان شما برای رسیدن به آن و رسیدن به آنچه می خواهند انجام دهند نیاز دارند.

همیشه به فرزندتان انگیزه دهید

باید کاری کنید که فرزندتان احساس کند برای هر فعالیتی که انجام می دهد به او اعتماد دارید و می دانید که می تواند به اهدافش برسد. شما باید در هر فعالیتی آنها را همراهی کنید و کلمات تشویق کننده بگویید.

فرزندتان را تحت فشار قرار ندهید و بیش از آن چیزی که او می تواند درخواست نکنید. زیرا باعث دلسردی آنها خواهد شد.

شکوفایی استعداد کودک

شکوفایی استعداد کودک

استعدادهای کودکان را شناسایی و پرورش دهید

مایلیم توجه داشته باشیم که استعداد از ترکیب چهار عامل ناشی می شود:

استعداد ژنتیکی

تجربیاتی که در خانواده، مدرسه و محیط های اجتماعی دارند

علایق و انگیزه ها

سبک یادگیری

والدین و معلمان باید کارهای کودک را با دقت مشاهده کنند و مراقب مهارت ها یا توانایی های فکری آن ها باشند زیرا کودک تمایل دارد مهارت هایش را بیشتر به نمایش بگذارد و یا از آنها استفاده کند تا نتایج خوبی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: نقش والدین در کشف استعداد کودکان

زمانی که استعدادهای کودک شناسایی شد، باید با سخت کوشی، تحریک و تقویت آن ها را شکوفا کرد. در عین حال، تشویق به میل و شادی برای این استعدادها را نباید فراموش کرد.

به این ترتیب کودکان می توانند همزمان با ارتقای مهارت ها، دانش، علایق و همچنین انگیزه های خود، استعدادهایشان را نیز شکوفا کنند.

همچنین این مهم است که کودکان کم کم به توانایی های خود آگاه شوند تا بتوانند نقاط قوت خود را بشناسند و درک کنند. این برای آن است که آنها به تنهایی استعدادهای خود را شکوفا کنند و بتوانند سخت و طولانی مدت کار کنند.

به فرزندان خود فشار نیاورید

همه ما دوست داریم فرزندانمان در کاری که انجام می دهند موفق باشند. اما نباید فراموش کنیم که همه ما برای یادگیری باید اشتباه کنیم. با وادار کردن فرزندان خود به کامل بودن، آنها را مجبور به ناامنی و درون گرا می کنید.

علاوه بر این، فرزندانتان ممکن است از شما روی برگردانند، زیرا فکر می کنند شما عیب های آنها را نمی پذیرید.

چگونه فرزند خود را به خلاقیت تشویق کنیم

به یاد داشته باشید که والدین اولین الگوهای کودکان و بهترین الگوهای آنها هستند. بنابراین اگر می‌خواهیم فرزندانمان استعدادهای هنری خود را شکوفا کنند، مثلاً نقاشی را شروع کنند، ما به عنوان والدین باید اولین کسی باشیم که مداد (یا قلم مو) را برمی‌داریم.

استعدادها و ظرفیت های آنها را فعال کنید

هوش و استعداد با یکدیگر فرق دارند در واقع استعداد ذاتی است، اما برای تشویق فرزندان خود به شکوفایی استعدادها، باید آنها را تشویق کنید. وقتی مشاهده می کنید که آنها چیزهای خاصی را دوست دارند، باید سعی کنید آنها را به سمت فعالیت های مورد علاقه هدایت کنید تا یادگیری آنها را تشویق کنید.

نتیجه گیری شکوفایی استعداد کودکان

در این مقاله خواندید که چگونه می توان استعداد کودکان را شکوفا کرد و باید به یاد داشته باشید که قبل از ثبت نام در یک فعالیت فوق برنامه با کودکتان مشورت کنید. بنابراین آنها این کار را با انگیزه انجام می دهند نه به عنوان یک تعهد. 


مقالات مرتبط

شن بازی کودکان | یک بازی افزایش توانمندیهای ذهنی و استعداد

روش های کشف استعداد در کودکان و بزرگسالان

۵/۵ - (۲۶ امتیاز)

نوشته شکوفایی استعداد کودکان اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.