در این مقاله سعی داریم تا شما را با تمرینات جهت افزایش هوش نوجوانان آشنا نماییم.

مقدمه تمرینات جهت افزایش هوش نوجوانان

توانایی های ذهنی مانند توانایی برنامه ریزی، مدیریت زمان و به خاطر سپردن جزئیات از عملکردهای مهم مغز هستند و به عنوان کارکردهای اجرایی شناخته می شوند. کارکردهای اجرایی شامل توانایی مدیریت احساسات ، حل مشکلات، انعطاف پذیری، سازماندهی و برقراری ارتباط خوب با افراد دیگر است.

عملکردهای اجرایی در مغز به فرزند شما اجازه می دهد که نه تنها در یک کار خاص، بلکه در مدرسه، زندگی و روابط بین فردی موفق تر باشد. خبر خوب این است که علم نشان می دهد که ما می توانیم ساختار مغز خود را تغییر دهیم و عملکردهای اجرایی خود را بهبود بخشیم.

نوجوانان می توانند با برخی تمرینات عملی مغز، بر مشکلاتی که در خانه یا مدرسه با آن ها مواجه می شوند، با افزایش مهارت های مغزی خود غلبه کنند.

کارکردهای اجرایی تقویت شده به فرزند شما این امکان را می دهد که از نظر تحصیلی موفق تر باشد، با مشکلات زندگی روزمره کنار بیاید و مهارت های ارتباط با دیگران را توسعه دهد و به او امکان می دهد زندگی رضایت بخش و سازنده تری داشته باشد.

شما می توانید با واداشتن او به انجام تمرینات مغزی یا حتی بهتر از آن از طریق بازی، به رشد این مهارت ها کمک کنید. وقتی هر رفتاری در مغز تکرار می شود، ساختار مغز را تقویت می کند و این فرصت را فراهم می کند که دفعه بعد با موفقیت بیشتری عمل کند.

کمک به فرزندتان در یادگیری یک عملکرد اجرایی با یادگیری دوچرخه سواری یا خواندن تفاوتی ندارد.

یا انجام این تمرینات فرزند شما می تواند ساختار مغز خود را تغییر دهد.

بیشتر بدانید: تعریف هوش

اولین روش تمرینات جهت افزایش هوش نوجوانان : تنفس آسانسور

این تنفس عمیق تدریجی (تنفس آسانسور یا تنفس در سراسر بدن) است که به بهبود حافظه و همچنین کنترل هیجانی کمک می کند. فرزند شما این کار را دوست خواهد داشت.

با نشستن روی پاهای ضربدری یا خوابیدن او به پشت، اجازه دهید به طور طبیعی نفس بکشد هنگامی که تنفس طبیعی را تمرین کردید، می توانید شروع به ارائه دستورالعمل کنید.

«به نفس خود طوری فکر کنید که انگار سوار آسانسور هستید. من از شما می خواهم که از بینی خود نفس عمیق بکشید تا آسانسور حرکت کند.

حالا بگذارید همه هوا خارج شود. حالا یک نفس عمیق بکشید و قفسه سینه خود را با نفس خود پر کنید. نفست را نگه دار. حالا همه هوا را پس بده. اکنون نفس بکشید، به آرامی تنفس خود را عمیق تر کنید و تنفس آسانسوری خود را به حداکثر برسانید.

دوباره نفست را حبس کن حالا نفس خود را بیرون بیاورید و با آن نفس احساس کنید که تمام ناراحتی‌ها و نگرانی‌هایتان از سینه، شکم، پاها و پاهایتان از در آسانسور بیرون می‌آیند.»

دومین روش تمرینات جهت افزایش هوش نوجوانان : تمرین هماهنگی مغز و بدن

مغز و بدن شما بخشی از یکدیگر هستند و هر دو قسمت به ورزش نیاز دارند. ورزش به کار مغز کمک می کند تا در انجام کارکردهای مختلف مشارکت بیشتری داشته باشد و بدن و مغز هماهنگ باشند.

تمرینات زیر باعث ایجاد یکپارچگی بین عملکردهای اصلی مغز می شود و عملکرد بهتری در مغز ایجاد می کند.

  • حرکت دادن انگشتان پا:

این حرکت به شدت به هماهنگی کمک می کند. فرزند شما در هر سنی به راحتی می تواند این کار را انجام دهند.

  • تمرین:

می توانید تمرینات ساده ای مانند لمس زانوی چپ با آرنج چپ در حالت نشسته انجام دهید. این کار را پنج بار تکرار کنید و سپس با آرنج چپ زانوی راست خود را لمس کنید. همچنین می توانید تمرینات مختلفی را امتحان کنید که شما را به حرکت وا می دارد.

تکرار کنید:

کارهایی را که برای یادگیری انجام می دهید به طور مداوم تکرار کنید. تکرار مغز را توسعه می دهد و به اطلاعات اجازه می دهد تا خودکار شوند. می توانید با فرزند خود نواختن ساز را یاد بگیرید. این می تواند گیتار، پیانو، ویولن یا درام باشد. نواختن یک آلت موسیقی به مغز این امکان را می دهد که به این طریق کار کند.

تمرینات جهت افزایش هوش نوجوانان

تمرینات جهت افزایش هوش نوجوانان

سومین روش تمرینات جهت افزایش هوش نوجوانان : تمرین بازی خانوادگی

بازی شطرنج، حل مسئله، برنامه ریزی و همکاری را آموزش می دهد. بازی های تخته ای نیز برای این کار عالی هستند و باعث افزایش توجه، تمرکز، هماهنگی می شود.

مزیت دیگر این است؛ بازی هایی که با هم انجام می شوند، برای همه سرگرم کننده هستند و به تقویت پیوندهای خانوادگی کمک می کنند. هفته ای یک بار یک بازی خانوادگی را امتحان کنید و خودتان ببینید که چگونه روابط خانوادگی شما با فرزندتان بهبود می یابد.

تمرینات جهت افزایش هوش نوجوانان

تمرینات جهت افزایش هوش نوجوانان

چهارمین روش تمرینات جهت افزایش هوش نوجوانان : تمرین انجام بازی های آنلاین

بازی های بسیار خوبی وجود دارند که به صورت رایگانی قابل ارائه می باشد که هم سرگرم کننده هستند و هم طیف گسترده ای از مهارت های آکادمیک را توسعه می دهند. می‌توانید بازی‌هایی را پیدا کنید که مطابق با سلیقه فرزندتان هستند و برای مدت معینی با آن‌ها بازی کنید.

تمرینات جهت افزایش هوش نوجوانان

تمرینات جهت افزایش هوش نوجوانان

بیشتر بخوانید :  انواع تست هوش و هرآنچه که باید بدانید!

پنجمین روش تمرینات جهت افزایش هوش نوجوانان : تمرین  زمان مکالمه روزانه

در دنیای فناوری امروز، صحبت کردن به ابزاری برای افزایش ارتباطات تبدیل شده است و هر روز تعداد کمتری افراد از آن استفاده می کنند. به اشتراک گذاشتن موفقیت ها و مشکلات به آنها کمک می کند تا مهارت های حل مسئله را به دست آورند.

شام های خانوادگی می تواند زمان خوبی برای انجام این کار و شروع یک سنت عالی باشد. علاوه بر اینها، خواندن کتاب با کودک و پرسیدن سوالاتی در مورد آنچه در کتاب می گذرد نیز قدرت تفکر کودک شما را بهبود می بخشد.

شما می توانید از طریق احساس شخصیت ها در مورد آنچه فرزندتان فکر و احساس می کند صحبت کنید. به یاد داشته باشید، اگر افکار و احساسات خود را به اشتراک بگذارید، آنها نیز چیزی برای گفتن به شما خواهند داشت.

نتیجه گیری تمرینات جهت افزایش هوش نوجوانان

در این مقاله دانستید که چگونه می توان با استفاده از روش هایی مانند : تنفس آسانسور ، تمرین هماهنگی مغز و بدن ، بازی خانوادگی ، انجام بازی های آنلاین ، زمان مکالمه روزانه به تمرین جهت افزایش هوش نوجوانان پرداخت. 


مقالات مرتبط

تست هوش کودک

مرکز استعدادیابی کودکان

تاثیر شبکه های اجتماعی برای کودکان و نوجوانان

۵/۵ - (۱۷ امتیاز)

نوشته تمرینات جهت افزایش هوش نوجوانان اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.