رشته روانشناسی کودک و زمینه های رشته روانشناسی کودک را در این مقاله خواهید آموخت.

رشته روانشناسی کودک چیست؟

روانشناسی کودک همچون یکی از زیر شاخه های علم روان شناسی با قصد و نیت دید علمی و ژرف به کوکان و احتیاجات آنان و پیدا کردن روش های درست آموزشی و تربیتی کودک از نخستین سال های بنیان گذاری علم روان شناسی قابل توجه و مورد مطالعه قرار گرفته است. به طور کلی می توان گفت حوزه ی پژوهش ها و بررسی های روانشناسی کودک دربرگیرنده ی توانایی های حرکتی ، رشد شناختی ، توانایی های گفتاری و کلامی ، رشد اجتماعی و تغییرات عاطفی و … است.

در عصر حاضر این واقعیت که بچه ها در دوران طفولیت تنها به محافظت و مواظبت جسمانی احتیاج ندارد ، ولو این مراقبت ها می بایست تمام جنبه ها و فرامون زندگی آنان نظیر تکامل اجتماعی ، احساسی ، شخصیتی و هوشی را شامل شود ، به اثبات رسیده است. چرا که این فرامون و ابعاد مولفه های مشخص کننده بنیادی وجودی یک انسان می باشند  که در سنین کودکی ایجاد و صورت می پذیرد.

زمینه های گوناگون رشته روانشناسی کودک

شماری از با اهمیت ترین و کلیدی ترین فاکتورهایی که در مبحث مطالعه و تجزیه و تحلیل رشته روانشناسی کودک (روانشناسی رشد یا بهترین روانشناسی کودک در تهران) قابل توجه می باشد عبارتند از:

  • محیط اجتماعی: محیط خانواده ، مدرسه ، جمع های دوستانه و … بر روی تحصیل و فراگیری ، تفکرات و ذهنیات ، رشد و تکامل کودک اثرگذاری چشمگیری دارند.
  • محیط فرهنگی: محیط فرهنگی که بچه ها در آن اوقات زندگی خود را می گذرانند ، متضمن عقاید ، آداب و رسوم ، ارزش ها و شیوه های زندگی بخصوصی است که در همه ی دوران زندگی بر روی رشد و تکامل کودکان اثرگذار خواهند بود.
  • محیط اقتصادی ـ اجتماعی: میزان سواد والدین ، شغل و کیفیت زندگی خانواده و افراد جامعه ، میزان درآمد خانواده همه در رشد و تکامل کودک نقش دارند. این سه عامل در رشته روانشناسی کودک نقش فراوانی را ایفا می کنند.

موضوعات و فاکتورهای مربوط به رشته روانشناسی کودک

رشته روانشناسی کودک در برگیرنده ی مقولات و عوامل بسیار مختلف و متفاوتی می باشد که عبارتند از:

  • وراثت
  • رشد پدر و مادر
  • تاثیرات محیطی
  • تکامل شخصیتی
  • تکامل اجتماعی
  • رشد کلامی
  • تکامل شناختی
  • تکامل جنسی
  • اثر جنسیتی

رشته روان شناسی کودک به طور تخصصی به مقولات رشد و تکامل کودکان توجه دارد ولی امکان دارد شما به روان شناسی عمومی هم احتیاج بیابید. در هر دو وضعیت روانشناسی کودک  و کارشناسان می بایست به روش ها و تکنیک های گوناگون و متفاوتی بر روی پیشرفت و تکامل شخصیتی و روانی کودکان تاثیر نهند و به آنان مدد برسانند.

دو نکته کلیدی در رشته روان شناسی کودک

مشاهده کردن ، راهنما و راه حل اساسی است

یکی از آسان ترین و به همان سان اثربخش ترین شیوه ها جهت ادراک و استباط روان شناسی کودک ، مشاهده و نظارت کودک می باشد. به چیزهایی که کودکتان درباره ی آن ها صحبت می کند و کارها و فعالیت هایی که انجام می دهند دقت داشته باشید. فعالیت ها ، واکنش ها ، صحبت ها ، سلایق و علایق آن ها ، بازی ها و حتی خواب و عادت های غذایی آنان را به طور دقیق بنگرید.

اوقات و زمان سودمند و کافی را به کودکان اختصاص دهید

در صورتی که قصد دارید کودکانتان را به بهترین نحو ممکن درک کرده و بشناسید می بایست زمان و اوقات زیادی را برای آنان صرف کنید. والدین می بایست حتی با وجود مشغله های فراوان اوقات زیادی را به منظور گفت و گو ، بازی و در واقعیت جهت فهم و استباط روانی و ذهنی کودکان خود اختصاص دهند.

نقش والدین در رشته روانشناسی کودک

والدین غالباً قادرند استعدادها و توانمندی های کودکان خود را توصیف و تشریح نمایند. عدم شناخت و اطلاعات لازم از شرایط و چگونگی رشد و تکامل روانی و ذهنی بچه ها قادر می باشد که سبب شناسایی و درک نادرست استعدادها و مهارت و هوش کودکان و در نتیجه تصمیم گیری غلط و غیرقابل جبرانی در زندگی آینده ها شود. از این رو در روان شناسی کودک والدین می بایست درباره ی تکامل و رشته روان شناسی کودک اطلاعات و شناخت لازم را کسب نمایند تا قادر باشند تکامل و پیشرفت های فکری و روانی فرزندان خود را توصیف و در مسیر درست خود جهت دهی نمایند.


موضوعات مرتبط :

مرکز مشاوره و روانشناسی کودک معتبر و تخصصی هوش نیک

کودک باهوش | ویژگی های کودک باهوش | تربیت کودک باهوش

تغذیه کودک در سنین مختلف و الگوی غذایی صحیح کودک و آلرژی تغذیه کودکان

بهترین روانشناس کودک در تهران | معرفی شده مرکز هوش نیک

موسسه خلاقیت و استعدادیابی تخصصی

تقویت هوش کودک

تست هوش کودک

استعدادیابی کودک