جمعه ای که گذشت به عنوان جمعه سیاه نام گذاری شده است. این جمعه به آخرین جمعه ماه نوامبر اشاره دارد که در سراسر دنیا به ویژه در اروپا و آمریکا به حراجی های بزرگ معروف است.

آخرین جمعه ماه نوامبر در بازاریابی به عنوان مهمترین پدیده شناخته می شود. چرا که حتی بزرگترین برندهای دنیا نیز حراجی های قابل توجه و چشم گیری راه اندازی می کنند و محصولات خود را با تخفیف های بسیار بالایی به فروش می رسانند. امسال در ایران نیز شاهد بودیم که برخی از فروشگاه ها و مراکز خدماتی به ارائه خدمات با تخفیف های بالا در آخرین جمعه نوامبر که برابر با ۹ آذر ماه بود پراختند. این رویداد نشان می دهد که تا چه اندازه بازارهای جهانی از یکدیگر تأثیر می پذیرند.

اما آیا می توان گفت جذب مشتریان به این روش سودمند خواهد بود یا نه ؟ آیا باز هم ما شاهد این رویدادها در کشور خود خواهیم بود ؟ این سوالات برای افرادی که با این پدیده ها و رویدادها مواجه می شوند مطرح می شود. پاسخ این است که یافتن مشتریهای جدید بسیار پرهزینه تر از نگه داشتن مشتریان فعلی است.

از آنجایی که کسب مشتریان جدید از سطوح اصلی و مهم برای توسعه هر کسب و کاری است. بنابراین هر فرصتی می تواند به عنوان یک فرصت خوب برای تبلیغات و یافتن مشتریان جدید تبدیل شود. از آنجایی که مشتریان همیشه به دنبال این هستند که از معاملاتی که انجام می دهند سود ببرند بنابراین تخفیف های چشم گیر از جمله روشهایی است که می توانید پیش بینی کنید که مشتریان زیادی به شما مراجعه خواهند کرد. همین مراجعه موجب می شود آشنایی آنها با کسب و کار شما آغاز شود.

بر اساس تجربیات مشاوره بازاریابی ، در واقع شما انگیزه و نیت خرید در افراد را افزایش می دهید و فرصت برای افزایش مشتریان خود را بالا می برید. بازارهایی با تخفیف های بالا تحت عنوان جمعه سیاه امسال برای اولین بار در ایران راه افتاد ؛ اما تجربه بسیاری از کشورهای بزرگ که سالهاست این رویداد بازاریابی در آنها اتفاق می افتد نشان داده است که این رویداد برای کسب و کارهای کوچک نیز بسیار سودمند است.

چرا که کسب و کارها در این سالها توانسته اند درآمدهای بسیار زیادی از این پدیده ها به دست آورند. بنابراین با وجود این تجربه آیا می توان این رویدادها را نادیده گرفت ؟ پس بهتر است برای استفاده هر چه بهتر از این پدیده ها به تکنیک هایی متوسل شویم. پیشنهاد می شود از تکنیکهای زیر برای این منظور استفاده کنید تا اثر آنها را در میزان فروش خود ببینید.

یک) از هزینه تبلیغاتی نترسید

همانطور که شما جمعه سیاه را راه انداخته اید رقبای شما نیز چنین کاری را انجام داده اند. بنابراین باید به دنبال راهی باشید که بتوانید وجه تمایز ایجاد کنید. برای ایجاد وجه تمایز و مزیت رقابتی هیچ راهی ندارید به جز اینکه از هزینه کردن نترسید. باید تبلیغات خود را گسترش دهید و بسیاری از افراد را با کسب و کار خود و تخفیف های بی نظیری که راه اندازی کرده اید آشنا کنید.

دو) شبکه های فروش اینترنتی را نادیده نگیرید

در سطح جهانی ، معمولاً سایتهایی مانند آمازون به عنوان بزرگترین رقیب محسوب می شوند. زیرا این سایت محصولات خود را با تخفیف های بسیار بالا در جمعه سیاه به فروش می گذارد. در ایران نیز سایتهایی همچون دیجی کالا که امروزه تعداد محصولات و خدمات خود را افزایش داده است می تواند به عنوان بزرگترین رقیب شما محسوب شود. پس سعی کنید این گونه رقیب های خود را نادیده نگیرید.

سه) بهترین گزینه برای کم کردن هزینه با ترافیک بالا

سعی کنید بهترین گزینه ای که برای شما مناسب است را پیدا کنید. بهترین گزینه باید بتواند در عین حال که هزینه های شما را کاهش می دهد بلکه حجم ترافیک بالایی از نظر میزان بازدید و مراجعه مشتریان و مخاطبان به همراه داشته باشد. استفاده از امکانات اینترنتی و طراحی سایت و اپلیکشین و ساختن صفحات در شبکه های اجتماعی دقیقاً همان چیزی است که شما را در رسیدن به این هدف کمک خواهد کرد.

چهار) جلوگیری از انصراف مشتریان

پیشگیری از انصراف مشتریان کار بسیار سختی است. در عین حال بسیار می تواند کسب و کار شما را تحت تأثیر قرار دهد. بهتر است از طریق ایمیلها و پیامهای ارتباطی که برای مشتریان خود ارسال می کنید تمامی تلاش خود را برای جلوگیری از انصراف آنها به خرج دهید. زمانی که مشتریان ایمیلهای تأیید شده شما را دریافت می کنند احتمال اینکه از سایت شما انصراف دهند یا مدت زمان چک کردن سایت شما را به تأخیر اندازند بسیار کاهش پیدا می کند. پس سعی کنید از این روش برای جلوگیری از انصراف آنها استفاده کنید. از طرفی ممکن است مراحل خرید یا عدم اطمینان به محصولی که خریداری می شود آنها را به سمت انصرف ببرد. سعی کنید تمامی تلاش خود را برای کاهش این عوامل به کار ببرید.

 

نظر شما

The post جمعه سیاه (Black Friday) در بازارهای ایران appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.