در این مقاله می خوانید که چه غذاهایی می توانند به رشد هوش کودک کمک می کنند و در واقع  می توانید به این پی ببرید که کدام مواد غذایی تاثیر ویژه ایی بر روی هوش کودک دارد.

مقدمه چه غذاهایی به رشد هوش کودک کمک می کنند؟

علاوه بر ژنتیک، عواملی نیز وجود دارد که بر رشد مغز نوزاد تأثیر می گذارد. شیر مادر بهترین غذا برای رشد هوشی نوزادان است. تاثیرات مثبت موسیقی کلاسیک بر هوش نوزاد و یا کیفیت بازی های انجام شده می تواند بهترین نمونه برای این وضعیت باشد.

با این حال، فواید غذاهایی که به نوزاد داده می شود را نباید فراموش کرد.غذاها بر رشد ذهنی و همچنین کمک به سلامت و رشد جسمانی تأثیر دارند و می توانند بر روی کشف استعدادیابی نیز کمک رسانی کنند.  

می توانید از این غذاهای لذیذی تهیه کنید تا به رشد هوشی کودک خود که شش ماهگی را به پایان رسانده و به دوره تغذیه تکمیلی سپری شده است، کمک کنید.

شیر مادر

امگا ۳ و DHA موجود در شیر مادر نقش مهمی در تقویت هوش دارند. تأثیر نسبت چربی اشباع شده در شیر مادر که هم از نظر تقویت ایمنی و هم از نظر رشد هوش مهم است، بسیار قوی می باشد.

نوزادان باید در ۶ ماه اول فقط با شیر مادر تغذیه شوند و در طول دوره تغذیه تکمیلی باید شیر مادر را به عنوان غذای اصلی دریافت کنند. رشد هوشی آن ها با تاثیر شیر مادر بسیار قوی است و مادر باید حداقل تا دو سالگی به کودک شیر خوار خود شیر دهد.

چه غذاهایی به رشد هوش کودک کمک می کنند؟

چه غذاهایی به رشد هوش کودک کمک می کنند؟

تخم مرغ

تخم مرغ نقش بسیار مهمی در رشد همه نوزادان دارند. در واقع که یکی از غنی ترین مواد غذایی می باشد که دارای مواد معدنی، پروتئین ها و ویتامین ها است، سیستم عصبی و رشد بدن را تحریک می کند. با محتوای DHA و لسیتین خود بر رشد مغز تأثیر می گذارد.

یکی از قوی ترین اثرات انتخاب تخم مرغ وجود کولین است که حافظه نوزادان را بهبود می بخشد. به نوزادانی که پس از شش ماهگی دوره تغذیه تکمیلی را پشت سر می گذارند، در صورتی که بیماری آلرژیک نداشته باشند، می توان از غذاهای تهیه شده با زرده تخم مرغ برای صبحانه استفاده کرد.

بهتر است از تاثیر میوه ها بر هوش کودکان مطلع شوید و بدانید که میوه ها هم علاوه بر غذاهایی که در این مقاله بیان می کنیم می توانند روی حافظه اثر بگذارند و سبب رشد هوش کودک نیز شوند.

تاثیر تخم مرغ بر رشد هوش کودک

تاثیر تخم مرغ بر رشد هوش کودک

غلات

غلات که حاوی مقادیر زیادی ویتامین B و C هستند، کمک به رشد سلولی و سیستم عصبی می کنند. غلاتی که رشد جسمی و ذهنی را تحریک می نمایند، مقدار زیادی آهن و روی را تامین می کنند.

علاوه بر این، غلات در تامین انرژی (گلوکز) لازم برای فعالیت های مغز و تقویت سطح گلوکز در بدن بسیار موفق هستند. جو یکی از انواع غلات است که برای کودکان به خصوص از نظر رشد مغز ضروری است.

جو دو سر که حاوی ویتامین های E و B است با ترکیباتی مانند پتاسیم و روی بر فعالیت های شناختی کودکان موثر می باشد. اگر کودک شما آلرژی دارد، توصیه می کنیم با پزشک خود مشورت کنید.

تاثیر غلات بر رشد هوش کودک

تاثیر غلات بر رشد هوش کودک

ماست

ماست به تنظیم سیستم گوارشی معروف و برای رشد بافت مغز نیز مهم است. ماست سیستم عصبی را تقویت می کند، به لطف پروتئین و ویتامین های B موجود در آن، توانایی های مغز را بهبود می بخشد. چربی که برای سلامت مغز مهم است در ماست یافت می شود.

ماست را در طول دوره تغذیه تکمیلی پس از ماه ششم به نوزاد داده می شود و ممکن است از خطر چاقی جلوگیری کند. سوپ ماست و ماست گرم گزینه های ایده آلی برای منوی ناهار و شام کودکان هستند.

بیشتر بخوانید : مواد غذایی موثر بر هوش کودک و بزرگسالان

سبزیجات سبز

اسفناج غذای تکمیلی بعد از ۶ ماه است که باعث تقویت حافظه می شود، کلم باعث رشد سلول های مغزی می شود. لوبیا و نخود تزیین شده با مواد معدنی، ویتامین و غذاهایی هستند که باید مصرف شوند.

شما می توانید با سوپ ها و پوره های تهیه شده با این غذاها به رشد هوش کودک کمک کنید. به غیر از سبزیجات سبز، سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی و کدو سبز از دیگر سبزیجاتی هستند که سلول های آسیب دیده مغز را ترمیم می کنند.

گوشت قرمز

گوشت قرمز حاوی آهن و روی است که باعث تقویت عملکرد مغز می شود. توانایی تمرکز و حافظه قوی را به همراه دارد. اما در این مرحله مهم است که گوشت بدون چربی باشد. می توانید گوشتی را که باید بدون ادویه و نمک به کودک بدهید، به صورت چرخ کرده یا با اضافه کردن آن به سوپ تهیه کنید.

ماهی

ماهی غذای مهمی برای رشد مغز کودک است. به ویژه ماهی قزل آلا از جمله غذاهایی است که هوش کودک را تقویت می کند. ماهی حاوی روغن های مفیدی مانند اسیدهای چرب امگا ۳، DHA و EPA برای بهبود مهارت های فکری کودک در دوره های بعدی بسیار مفید است.

نتیجه گیری چه غذاهایی به رشد هوش کودک کمک می کنند؟

با خواندن این مقاله به این دریافتید که می توانید با مواد غذایی نظیر : شیر مادر ،  تخم مرغ ، غلات ، ماست ، سبزیجات سبز ، گوشت قرمز و ماهی می توانید به افزایش هوش کودکتان بپردازید.


مقالات مرتبط

کودک باهوش | ویژگی های کودک باهوش | تربیت کودک باهوش

ارتباط هوش کودک با سایر عوامل

عوامل پرورش و تقویت هوش کودکان

۵/۵ - (۱۰ امتیاز)

نوشته چه غذاهایی به رشد هوش کودک کمک می کنند؟ اولین بار در مرکز هوش کودک نیک. پدیدار شد.