عنوان: استاندارد سازی در حوزه هوش مصنوعی ISO/IEC JTC 1/SC 42

گفتمان هوش مصنوعی امروز طیفی از نظرات را در بر می گیرد. ، دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی درگیر بحث‌هایی هستند که بسیار فراتر از قابلیت‌های مدل‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT است. در عوض، آنها با این سوال مهم دست و پنجه نرم می کنند که چگونه می توان از مزایای هوش مصنوعی و در عین حال کاهش خطرات احتمالی آن استفاده کرد. بسیاری این وضعیت را به زمینه تاریخی انرژی هسته ای تشبیه می کنند و هشدارهای جدی در مورد پتانسیل هوش مصنوعی برای ایجاد پیامدهای فاجعه بار می دهند. به طور همزمان، مشاوران و استارت‌آپ‌ها هوش مصنوعی را به عنوان نوشدارویی برای همه چالش‌های اجتماعی و تجاری می­دانند. در میان این دیدگاه‌های متنوع، ضروری است که  اطمینان حاصل شود که هوش مصنوعی به جای به خطر انداختن بشریت به عنوان ابزاری برای توانمندسازی عمل می‌کند.

خطرات هوش مصنوعی را نمی توان با استفاده از چارچوب های مرسوم ارزیابی کرد. در عوض، یک جعبه ابزار حاکمیتی جامع مورد نیاز است. این جعبه ابزار شامل قوانین بین المللی و ملی است که مالکیت معنوی، رفتار شرکتی، حقوق بشر، تبعیض، قراردادها و حریم خصوصی را پوشش می دهد. چهره‌های برجسته‌ای مانند پروفسور ادوارد سانتو بر اهمیت افزایش مهارت حقوقی شاغلین و توانمند ساختن آنها جهت هدایت موثر قوانین موجود تاکید می‌کنند.

علاوه بر قوانین، نقش چارچوب‌های نظارتی، مانند قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا، دستورالعمل‌های مؤسسه ملی استانداردها و فناوری، و سیاست‌های هوش مصنوعی چین از اهمیت بالایی برخوردار است. با این حال، این چارچوب‌ها نیاز به به‌روزرسانی‌ و بازبینی‌های دوره‌ای دارند تا به شکاف‌های موجود در حکمرانی هوش مصنوعی رسیدگی شود. در صورت وجود خلأهای نظارتی، باید مقررات جدیدی برای حفظ نظارت و پاسخگویی ارائه شود.

اندرو مینارد، کارشناس مشهور ریسک تاکید می­کند که خطرات هوش مصنوعی نیاز به تفکر غیر متعارف دارد. رویکردهای سنتی در پرداختن به پیچیدگی چالش‌های مرتبط با هوش مصنوعی پاسخ گو نیستند.  برای پر کردن موثر این شکاف ها در مقررات ، استانداردهای بین المللی ، مانند استانداردهایی که توسط ISO/IEC JTC 1/SC 42 در مدیریت هوش مصنوعی ایجاد شده است، پشتیبانی های ضروری را ارائه می دهند. این استانداردها به تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران قدرت می دهند تا داده ها و فرآیندهای منسجمی را ایجاد کنند که قابلیت حسابرسی دارند و ارزش بلندمدتی را برای کسب و کارها ارائه می کنند. چنین استانداردهایی برای گزارش‌دهی زیست‌محیطی، عملکرد و ایجاد اعتبار نزد ذینفعان حیاتی هستند.

جمع بندی

مهمتر از همه، استانداردهای بین المللی زبان مشترکی را برای افراد فراهم می کند تا دربحث ها شرکت کنند. ایجاد زیرساخت‌های نظارتی لازم ممکن است زمان بر باشد، اما استانداردهای بین‌المللی و صدور گواهینامه ایزو می‌توانند به ایجاد تعادل ظریف بین ریسک و پاداش کمک کنند و در نهایت اطمینان حاصل کنند که هوش مصنوعی به طور کلی به نفع جامعه عمل می کند

در دوران تحول هوش مصنوعی استانداردهای بین‌المللی و صدور گواهینامه ایزو  به عنوان شواهد ملموسی از انطباق و تعهد به شیوه‌های اخلاقی عمل می‌کنند و ما را به سوی آینده‌ای هدایت می‌کنند که در آن هوش مصنوعی به جای اینکه دنیای ما را تهدید کند، قدرت می‌بخشد.

https://www.iso.org/committee/6794475.html

Rate this post