بازاریابی گوریلا یا چریکی از این جهت نام گذاری شده است که روشهای تبلیغاتی در این روش کاملاً نامنظم است.

درست مانند جنگهای چریکی که شامل گروهی محدود با استراتژیهای مبارزه متغیر و نامنظم است. از این جهت بهترین نام برای این نوع بازاریابی همان بازاریابی گوریلا یا چریکی است. شاید برای بسیاری از افراد به ویژه کسانی که به تازگی وارد عرصه بازاریابی شده اند جالب باشد که چطور استراتژیهای پراکنده و نامنظم می توانند به موفقیت در بازاریابی منجر شوند. خبر شگفت انگیزتر برای این افراد این است که این نوع بازاریابی با وجود اینکه سرمایه گذاری کمتری نیاز دارد و غالباً از اعتبار سایرین برای بازاریابی خود استفاده می کند در عین حال بسیار موثر است.

از نظر مشاوره بازاریابی ، اثر گذاری این روش در حدی است که در ابتدای مطرح شدن این روش بازاریابی انتظار می رفت این روش بیشتر در کسب و کارهای کوچک و نوپا به دلیل نداشتن سرمایه و  منابع مالی کافی برای تبلیغات مورد استفاده قرار بگیرد. اما در کمال تعجب طولی نکشید که اثر گذاری این روش عملاً ثابت کرد که روشهای تبلیغاتی نامنظم در بازاریابی چریکی قادرند نقش مهمی در جلب مشتریان داشته باشند. همین دلیلی شد تا بسیاری از برندهای بزرگ و شناخته شده نیز از این استراتژی استقبال کنند و در تبلیغات خود از آن بهره مند شوند. برای اینکه این همه موفقیت و جذابیت در روش بازاریابی چریکی را درک کنیم لازم است استراتژیهای آن را بشناسیم تا بدانیم دلیل این همه موفقیت چیست ؟ حال به استراتژیهای بازاریابی چریکی اشاره خواهیم کرد که عامل مهم موفقیت این روش تبلیغاتی شده است.

یک) اولویت با مشتریان کنونی

در اغلب روشها و استراتژیهای بازاریابی به این مسئله مهم توجه دارند که از روشهایی را مورد استفاده قرار دهند که مشتریان جدید و بیشتری را جذب کنند. اما استراتژی اصلی بازاریابی چریکی تمرکز بر مشتریان کنونی است. آنها تلاش چندانی برای جذب مشتریان جدید نمی کنند ؛ بلکه سعی می کنند با مشتریانی که در حال حاضر دارند به گونه ای رفتار کنند که آنها را وفادار به برند خود سازند. در این استراتژی مشتریها از اولویت بالایی برخوردار هستند و تمامی تلاش برندها بر این است که رضایت حداکثری مشتریان را بتوانند جلب کنند.

دو) انتخاب مشتریان خاص

در استراتژی های تبلیغاتی چریکی توده ها ارزش زیادی ندارند. در این استراتژی توده های مختلف مردم مورد هدف قرار نمی گیرند. بلکه گروه خاصی که جزء مشتریان اصلی این برند هستند مورد هدف هستند و سعی می شود تمامی تبلیغ ها برای همین گروه اندک و کوچک طراحی شود. در این استراتژی به خوبی درک کرده اند که صرف انرژی و سرمایه برای توده های مختلف مردم ممکن است در مواقعی نتایج مطلوب نداشته باشد. به این معنی که طراحی تبلیغاتی که بتواند همه گروه ها را پشتیبانی کند تقریباً غیر ممکن است. پس چرا به جای صرف انرژی و سرمایه برای تبلیغاتی که نتیجه دلخواه را ندارد به گروه خاصی که مطمئن هستیم نسبت به تبلیغات ما حساس تر هستند و نتیجه مطلوب را خواهیم گرفت تمرکز نکنیم ؟

سه)  توجه به سودآور بودن یک روش

در بازاریابی چریکی معیاری متفاوت برای سنجیدن موفقیت دارند. بر عکس بسیاری از روشهای بازاریابی به ویژه روشهای سنتی که میزان موفقیت خود را با میزان فروششان می سنجند ، در روش تبلیغاتی چریکی بر این اساس که تا چه اندازه با پیاده سازی این روش سود کرده اند پی به میزان موفقیت خود می برند.

چهار) کسب رضایت مشتریان به عنوان اولین هدف

استراتژی بازاریابی چریکی بر این مبنا استوار است که رضایت مشتریان هدف اصلی آنها باشد. همه روشهایی که در این بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرد با هدف جلب رضایت مشتریان شکل می گیرد.

۴ استراتژی گفته شده در بالا را می توانیم جزء مهم ترین استراتژیهای بازاریابی نام ببریم که موجب موفقیت این روش بازاریابی چریکی شده است.


بازاریابی چریکی چه تفاوتی با بازاریابی سنتی دارد؟

نظر شما

The post استراتژیهای تبلیغاتی نامنظم در بازاریابی گوریلا یا چریکی appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.