بازارهای فروش محصولات آرایشی و بهداشتی از جمله بازارهای پر فروش و در عین حال پر رقیب هستند.
این بازار علی غم ظاهر ساده ای که دارد یکی از پیچیده ترین بازارها به حساب می آید.
علت این امر آن است که محصولاتی که در این دسته قرار می گیرند تنوع بسیار بالایی دارند و برای هر کدام از آنها می توان برند جداگانه ای طراحی کرد. کاملاً مشخص است که برندسازی برای هر محصول یا دسته محصولاتی تا چه حد دشوار است و راه جداگانه ای را باید پیمود.
علاوه بر این در این بازار شرایط دیگری نیز موجود است که برندسازی را با پیچیدگی مواجه کرده است. تسلط به این موضوعات پیچیده می تواند کمک زیادی در برندسازی شما داشته باشد. در این مقاله با نکاتی که می تواند شما را در بازار پر رقابت محصولات آرایشی و بهداشتی کمک کند تا برندسازی مناسبی داشته باشید آشنا می کنیم.
یک) تخصص خود را انتخاب کنید
برندهای بسیار زیادی وجود دارند که هم در زمینه محصولات آرایشی و هم بهداشتی در حال فعالیت هستند. شاید از یک منظر بتوان گفت این نوع فعالیت موجب تأمین نیازهای مختلف مشتریان می شود و اهمیت زیادی دارد اما از جهاتی دچار محدودیت است.
یکی از عمده ترین محدودیتهای این روش این است که مشتریانتان شما را به عنوان یک برند تخصصی نمی شناسند. آنها اگر نیاز به محصول مراقبتی یا بهداشتی داشته باشند شاید به برند شما اعتماد نکنند ؛
زیرا نظرشان این است که شما محصولات متنوعی دارید و کاملاً مشخص نیست که در زمینه کدام محصول فعالیت بهتر و خدمات مرغوب تری دارید. پیشنهاد ما به شما این است که در بازار پر رقابت محصولات آرایشی و بهداشتی سعی کنید تخصصی عمل کنید.
تخصصی عمل کردن می تواند توانایی ها و اطلاعات شما در آن حوزه را افزایش دهد و اعتماد مشتریان نسبت به شما را بالا ببرد. هر فردی یا برندی در هر زمینه ای که فعالیت تخصصی داشته باشد در آن زمینه بیشتر شناسایی می شود و از طرفی دانش و تجربه خود برند نیز در آن زمینه بسیار بیشتر از سایر برندها خواهد بود.
دو) ایجاد تفاوت و تمایز
نظر مشاوره بازاریابی می گوید یکی از مهم ترین کارهایی که در برندسازی باید اتفاق بیافتد ایجاد تمایز است. همانطور که در مورد اول گفته شد که بهتر است حوزه تخصصی خود را پیدا کنید و در هر زمینه ای فعالیت نکنید در این بخش می خواهیم واضح تر و مشخص تر این مسئله را بیان کنیم که بهتر است از طریق ایجاد حوزه تخصصی موجب خلق تمایز بین خود و سایر برندها شوید.
به عنوان مثال شما می توانید فقط در حوزه محصولات بهداشتی ویژه کودکان یا زنان یا مردان فعالیت کنید. تنوع این محصولات به قدری بالاست که به خوبی می توانید این تمایز را ایجاد کنید. افراد و گروه های زیادی وجود دارند که به این محصولات نیاز دارند.
بنابراین با این کار می توانید گروه هدف خود را به خوبی انتخاب کرده و مخاطبان شما نیز در جریان هستند که برای تهیه محصول مورد نیاز خود کدام برند تخصصی را تهیه کنند. به عنوان مثال ، خانواده ها می دانند محصولات تخصصی مورد نیاز کودکان خود را از کدام برند تهیه کنند بهتر است. این کار می تواند تمایز بسیار جذابی در بازار برای شما ایجاد کند که هم برای برند شما و هم برای مشتریان مفید خواهد بود.
سه) طبقه بندی محصولات
یکی دیگر از کارهای بسیار جذاب و مفیدی که برای برندسازی می توانید انجام دهید این است که محصولات خود را از نظر کیفیت و قیمت به دسته های مختلف تقسیم بندی کنید. هم می توانید خودتان را به عنوان یک برند در یکی از این گروه ها معرفی کنید.
به عنوان مثال ، برندی که محصولات با کیفیت بالا و به طبع قیمت بالا را به فروش می رساند ، یا اینکه هم قیمت محصولات برای شما مهم است که اکثر افراد بتوانند آن را تهیه کنند و هم کیفیت آن نیز تا حد زیادی مهم است ، به عنوان مثال می توانید محصولات متوسط از این لحاظ را انتخاب کرده و فعالیت کنید.
یک) قیمت محصولات
در پژوهشهای زیادی که در بازارهای لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران انجام شده نتایج نشان داده است بسیاری از مشتریان و مصرف کنندگان این لوازم توجه زیادی به نام برندها یا تفاوت آنها ندارند. این ویژگی در اکثر مصرف کنندگان مشترک بود در حالی که در سایر کشورها معمولاً افرادی که در طبقات پائین هستند یا توان مالی ندارند به این موضوع توجه نمی کنند. متأسفانه در ایران این موضوع بسیار فراگیر بود.
بنابراین اگر شما در این بازار به دنبال برندسازی هستید باید توجه داشته باشید که موضوع قیمت از جمله مواردی است که قطعاً بازار و میزان مشتریان و فروش شما را تعیین خواهد کرد. بنابراین در چنین بازاری باید بیش از سایر بازارها به جنبه مقرون به صرفه و ارزان بودن محصولات فکر کنید.
برای اینکه اهمیت این موضوع را به شما نشان دهیم لازم است این مسئله را بیان کنیم که در تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده اند که اغلب مشتریان نام برندی که از آن استفاده می کردند را نمی دانستند و فقط به کاربردی که برایشان داشت به عنوان مثال ، برای نرمی پوست دست و صورت مناسب بود یا کاربردهای تخصصی دیگری برایشان داشت اهمیت می دادند. هر برندی که این کار را با کمترین قیمت برایشان انجام می داد در اولویت بود و به سمت خرید آن محصول می رفتند.
دو) حفظ کیفیت با قیمت متوسط
یکی از بهترین روشهایی که می توانید برای برندسازی در ایران از آن استفاده کنید ، این است که کیفیت محصولات خود را حفظ نمایید و در عین حال قیمت آن را نیز در حد متوسط نگه دارید.
تحقیقات نشان داده است بسیاری از افراد ، حتی آنهایی که متعلق به طبقه متوسط یا بالاتر جامعه هستند ، زمانی که از کیفیت یک محصول تا حدودی راضی باشند و قیمت مناسب تری نسبت به سایر برندها و محصولات مشابه در بازار داشته باشد آن را به دیگر برندها ترجیح می دهند.
نظر مشاوره بازاریابی می گوید بنابراین ، به شما توصیه می کنیم تا جایی که می توانید کیفیت محصول خود را حفظ کنید و با قیمت مناسب تری به بازار عرضه کنید.
سه) نام برند
قطعاً یکی از عواملی که در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی از اهمیت زیادی برخوردار است ، نام برند می باشد. مخاطبان و مشتریان اصلی این محصولات خانم ها هستند و نام ها از نظر خانم ها مهمتر از آقایان است.
به همین دلیل مشاهده می شود که حتی برندی را تنها به علت نام آن انتخاب می کنند. بنابراین ، به شما توصیه می کنیم در انتخاب نام برند دقت زیادی داشته باشید. سعی کنید از نام هایی که برای خانم ها جذابت بیشتری دارند استفاده کنید.
چهار) رنگ برند
رنگها نیز همچون نام ها از جذابیت و اهمیت زیادی برخوردار هستند. در انتخاب برندتان یک رنگ خاصی را برای آن در نظر بگیرید. رنگهایی که نماد تمیزی و زیبایی باشد برای این دسته از برندها از بهترین رنگها به حساب می آید ، در این زمینه ، رنگ صورتی و رنگهایی که در این طیف قرار دارند از زیبایی خاصی برخوردار هستند و مشتریان را بیش از بقیه به سمت خود جذب می کنند به شما توصیه می کنیم این رنگ را حتماً در مجموعه رنگهای مورد نظر خودتان قرار دهید.
گاهی نیز ممکن است محصولات شما از کیفیت خوبی برخوردار باشد و ترجیح دهید که افراد خاصی که قدرت مالی خوبی نیز دارند جزء مشتریان محصولات شما باشند. در این گونه شرایط به شما توصیه می کنیم رنگ طلایی را حتماً مد نظر قرار دهید.
The post برندسازی در بازار پر رقابت محصولات آرایشی و بهداشتی appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.