شاید هیچ چیزی برای یک فروشنده بدتر از این نباشد که محصولات او را مشتریان نخرند. موضوع این مطلب آموزشی ، بررسی دلایل عدم خرید مشتریان است.

اما باید به این مسئله توجه داشته باشیم که عدم خرید مشتریان نیز دلایلی دارد که باید به کشف آن دلایل بپردازیم و راه حلی برای آن پیدا کنیم. یکی از دلایل اصلی عدم خرید مشتریان را می توانیم به امکان خرید آنها نسبت دهیم. یعنی مشتریان شما امکان خرید محصول شما را بنا به دلایل مختلف ندارند. اما در این مقاله ، هدف ما آن دسته از مشتریانی نیستند که توانایی یا امکان خرید را ندارند. بلکه هدف ما بررسی آن دسته از مشتریانی هستند که توان و امکان خرید دارند ولی قصد خرید محصول ما را ندارند. به طور کلی می توانیم دلایل عدم خرید مشتریان را در موارد زیر خلاصه کنیم:

اولین دلیل عدم خرید مشتریان ) ترس از اشتباه مجدد

احتمال عدم خرید مشتریان می تواند به دلیل این باشد که مشتری شما قبلاً این محصول را خریداری کرده و دچار مشکل شده است و هم اکنون از ترس اشتباه مجدد ، رغبتی برای خرید مجدد این محصول ندارد.

دومین دلیل عدم خرید مشتریان ) عدم علاقه مشتری

از دیگر دلایل عدم خرید مشتریان می توانیم به عدم علاقه مشتریان به محصول شما اشاره کنیم. او تصمیم خود را گرفته است و قصد خرید ندارد ولی ممکن است به  دلایل مختلف ، فعلاً تصمیم خود را به عقب بیاندازد.

سومین دلیل عدم خرید مشتریان ) پیشنهادهای رقیبان

ممکن است مشتری شما ، پیشنهادهای بهتری از رقیبان شما دریافت کرده باشند و به همین دلیل به خرید از شما علاقه ای ندارند یا تصمیم خود را به تعویق می اندازند.

مسئله مهم این است که کشف کنید کدام یک از موارد بالا موجب شده است که مشتریان شما محصولات شما را نخرند. اگر تصمیم بگیرید که دلایل عدم خرید را به صورت مستقیم از مشتریان بپرسید ، به احتمال خیلی زیاد به نتیجه ای نخواهید رسید چرا که مشتریان سعی می کنند دلایل خود را پنهان کنند. با این حال بهترین راه نیز این است که دلایل عدم خرید یا رغبت آنها برای خرید را بپرسید ، پس لازم است با کلمات و جملاتی مناسب و یا به صورت غیر مستقیم ، دلایل عدم خرید را از آنها بپرسید.

اگر حدس شما این است که مشتریتان قصد دارد از رقیبتان خرید کند و این معامله چندان هم برای شما سودی ندارد بهتر است انرژی و زمان خود را صرف آن نکنید و از این معامله منصرف شوید. زیرا انرژی بیهوده صرف کردن برای آن دسته از مشتریهایی که تمایل و قصد خرید از شما را از دست داده اند و می خواهند از رقیبتان خرید کنند و در عین حال معامله با آنها برای شما چندان سودی ندارد بهتر است از آن منصرف شوید و انرژی خود را برای مشتریان دیگر خود صرف کنید.

در صورتی که حدس می زنید مشتریتان به این دلیل قصد خرید از شما را ندارد که به محصول شما علاقه مند نیست ولی جرأت نمی کند به شما بگوید که قصد خریدن ندارد. در این شرایط ، بهتر است به گونه ای با او برخورد کنید که او احساس نکند با عدم خرید کردن ، مزایای شما را از دست داده است و این ارتباط قطع خواهد شد. بلکه او حق انتخاب دارد و می تواند هر محصولی را از هر جایی که تمایل دارد خرید کند. پس بهتر است این حس و فکر را به او القا نکنید تا او بتواند به راحتی تصمیم بگیرد.

اما براساس تجربه مشاوره بازاریابی ، اگر متوجه شدید که مشتریان شما به دنبال تضمین هستند و از اینکه محصول شما را خریداری کنند و مانند موارد قبلی که دچار اشتباه شده اند باز هم مرتکب اشتباه شوند بهتر است به آنها تضمین بدهید که آنها مجددا مرتکب چنین اشتباهی نخواهند شد و معامله با شما آنها را به سودی که مد نظرشان است می رساند. به آنها تضمین بدهید که اگر انتخاب آنها اشتباه هم باشد باز هم می توانند از خدمات پس از فروش شما استفاده کنند و ضرری متوجه آنها نخواهد شد.


مطلب مرتبط :

رفتار مصرف کننده های ایرانی در زمان تصمیم به خرید

استفاده برخی تولید کنندگان از مکانیزم دلیل تراشی در رفتار مصرف کنندگان

برای موفقیت در فروشندگی ، افکار و رفتار خود را کمی تغییر دهید !

راهنمای فروشنده ها برای رفتار درست در هر مرحله از تصمیم مشتریان

مطالعه رفتار مصرف کننده در بازارهای جهانی

۱۰ حالت هیجانی خانم ها و آقایان ایرانی در زمان خرید ( رفتارشناسی مشتریان )

نظر شما

The post دلایل عدم خرید مشتریان را بشناسیم ! appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.