آخرین اخبار از طراحی

برندسازی برای محصولات کشاورزی و برندینگ کشاورزی موضوع مقاله کوتاه ماست. کشاورزی در ایران هنوز در بسیاری از مواقع به صورت سنتی است.

نه تنها کشاورزی های مکانیزه شده  و استفاده از علم و اصول کشاورزی در ایران هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است بلکه در بسیاری از مواقع نیز ، محصولات تولید شده را نمی توانیم آنچنان که باید و شاید هم در داخل کشور و هم خارج کشور معرفی کنیم و به فروش برسانیم. شاید کشاورزی در ایران را بتوان از جمله بخشهایی دانست که مورد غلفت و بی توجهی قرار گرفته است. ایران به عنوان کشوری ۴ فصل ، علاوه بر اینکه ظرفیت لازم برای تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد بلکه می تواند در این زمینه به یک رقیب جدی برای بازارهای خارجی تبدیل شود. اما این صنعت حتی در داخل ایران نیز نتوانسته است جایگاه خود را پیدا کند.

با جستجو و پیگیری عوامل دخیل در این کم کاری یا نقص می توان به حلقه مفقوده ای به نام برندسازی و معرفی درست محصولات کشاورزی رسید. برندسازی موجب می شود محصول شما نسبت به محصولات مشابه در بازار متمایز باشد و ارزش محصول و کالای شما را بیش از ویژگیهای آن نشان می دهد. در نتیجه ، محصول شما قدرت این را پیدا می کند که با محصولات بازار رقابت کند و جایگاه خود را در بازار حفظ کرده و ارتقاء بخشد. برند سازی هزینه دارد ولی در نهایت می تواند یک سرمایه خوب برای سود بیشتر شما باشد. متأسفانه در ایران ، از آنجایی که کشاورزی همچنان به شکل سنتی انجام می شود بنابراین در بازاریابی و برندسازی آن نیز به شکل سنتی عمل می شود و به اهمیت برندسازی در آن پی نبرده اند.

شرکتهایی که فعالیت آنها به نحوی مربوط به محصولات کشاورزی است باید سعی کنند ویژگیهای محصول خود را در قالب یک برند و لوگوی مناسب به بازار و مشتریان معرفی کنند. این تفاوت ظاهری و تصویری می تواند اولین گام برای تقویت صنعت کشاورزی و محصولات آن باشد و هم اینکه بازارهای مناسبی نیز برای برای آن ایجاد شده و جایگاه خود را در ایران و جهان پیدا کند. برندسازی در صنعت کشاورزی ، نه تنها می تواند این صنعت را به لحاظ بازار و فروش ، رونق بخشد ، بلکه می تواند آن را وارد عرصه های جدید در تولید محصولات غذایی کند. همچنین ، برند ها قادرند مشتریان را نسبت به خود وفادار سازند و این می تواند در درازمدت برای شرکتها بسیار سودآور باشد.

برای اینکه بتوانیم محصولات کشاورزی را در ایران برندسازی کنیم باید به نکاتی توجه کنیم.

یک) در نظر گرفتن مشتریان برای برندسازی کشاورزی

ممکن است برخی از مشتریان شما فقط به دنبال این باشند که یک محصول با طعم و مزه متفاوت و خوبی را خریداری کنند و در مقابل مشتریانی نیز باشند که سلامت مواد غذایی و کشاورزی تهیه شده برایشان مهم است. در برندسازی لازم است این گروه های مختلف مشتریان را در نظر بگیرید. به عنوان مثال در برندسازی ، اگر مشتریان شما بیشتر به ارگانیک و طبیعی بودن محصول اهمیت می دهند و سلامت آن برایشان مهم است می توانید با اعتمادی که در آنها ایجاد می کنید و محصولات سالم و طبیعی که در اختیار آنها قرار می دهید به برندسازی محصولات خود بپردازید.

دو) اهمیت طراحی لوگو برای برندسازی کشاورزی

سعی کنید در لوگوهایی که برای برندهای محصولات کشاورزی تهیه می کنید از نمادهایی مانند تصاویر روستا و تصاویر مشابه این استفاده کنید تا به مشتریان شما این فکر را القا کند که این محصول کاملاً طبیعی است.

سه) صرفه اقتصادی برای برندسازی کشاورزی

حتماً در برندسازی محصولات خود قیمت محصولات را در نظر بگیرید. صرفه اقتصادی موضوعی است که همیشه و همواره برای مشتریان مهم است. پس قیمتهای پائین و در عین حال محصول سالم و طبیعی ، با طعمی مناسب و خوب می تواند بهترین عامل موفقیت شما در برندسازی شود.

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که ممکن است در برندسازی محصولات کشاورزی اتفاق بیافتد این است که شرکتها فقط به طراحی یک برچسب و لوگو می پردازند و فرآیند برندسازی را فراموش می کنند. در حالی که این فرآیند برندسازی است که در نهایت اهمیت پیدا می کند.

نظر شما

محیط زیست یکی از مهمترین منابع تأمین کننده نیازهای انسانها است. با این وجود روز به روز شاهد تخریب محیط زیست از سوی انسانها هستیم.

استفاده های بی رویه از منابع زیست محیطی ، برنامه ریزیهای اشتباه و غیر اصولی موجب شده است تا آب ، خاک و هوا در محیط انسانها تخریب شده و از سلامت آنها کاسته شود. به ویژه این نابودی و تخریب در شهرهای بزرگ ، پر جمعیت و صنعتی همچون تهران ، بیشتر دیده می شود. شاید عوامل بسیار زیادی را بتوان برای نابودی محیط زیست انسان نام برد اما هیچ کدام به اندازه ساختار فرهنگی مردم جامعه مهم نیستند. نقش انسانها و فرهنگشان بر محیط زیست اثر غیر قابل انکاری دارد و فرهنگ و محیط زیست دو مسئله در هم تنیده هستند و نمی توان آنها را از هم جدا کرد. فرهنگ عامل مهمی در توسعه یا نابودی منابع طبیعی و زیستی دارد. به طور کلی می توانیم عوامل فرهنگی مؤثر در محیط زیست را در مسائل زیر بدانیم.

یک) دیدگاه انسان به طبیعت

انسانها خود را صاحبان طبیعیت می دانند و این عقیده را دارند که محیط زیست یا طبیعیت باید در خدمت انسان باشد.

دو) رشد روز افزون تکنولوژی

رشد تکنولوژی از جمله دستاوردهای بزرگ انسانهاست که روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است . هر چند این دستاوردها توانسته اند زندگی انسان را راحت تر کنند ولی تا حدود زیادی موجب نابودی محیط زیست شده اند.

سه) عدم فرهنگ سازی درست

ضعف در فرهنگسازی مراقبت از محیط زیست یکی از اولین و مهم ترین مسائل اجتماعی دخیل در نابودی منابع طبیعی است. مردم جوامع باید فرهنگ استفاده از منابع طبیعی را در کودکی از طریق خانواده ها ، نهادهای آموزشی همچون مدرسه و صدا و سیما یاد بگیرند. از طرفی بسیاری از آلودگی های بزرگ و مهم مربوط به صنایع است که همگی آنها با فرهنگ سازی درست و تدوین چارچوبهای سخت گیرانه قابل اجرا و موثر است.

چهار) نقص در سیستم آموزشی

نحوه همزیستی صحیح با محیط باید به انسانها آموزش داده شود. در حالی که تقریباً می توان گفت هیچ آموزش منسجمی در این زمینه وجود ندارد.

پنج) احساس مسئولیت در برابر محیط

انسانها باید بدانند که تک تک آنها نسبت به محیطی که در آن زندگی می کنند مسئول هستند. تخریب محیط زیست یعنی نابودی تدریجی موجودات و گیاهان و این مسئله ای است که باید انسانها نسبت به آن احساس مسئولیت کنند.

شش) عدم علاقه

شاید بتوان گفت در ایران ، یکی از مهمترین موانع بر سر راه حفاظت از محیط زیست ، نداشتن علاقه مردم به حفظ آن است. شاید مردم ایران به لحاظ فرهنگی ، به طبیعیت علاقه داشته باشند ولی غالباً علاقه ای به آموزش دیدن در زمینه چگونگی حفظ و نگهداری از آن ندارند. در این زمینه لازم است نهادهای مسئول همچون شهرداری ، سازمان محیط زیست ، مدارس و دانشگاه ها ، برنامه های منسجم و پیگیرانه ای جهت آموزش مسائل مربوط به حفظ محیط زیست داشته باشند و قبل از آن سعی کنند در افراد ، انگیزه کافی برای حفظ محیط زیست را ایجاد کنند. بهترین راه این است که ابتدا سعی کنند توجه عموم را به مسئله محیط زیست جلب کنند.

هفت) دادن اطلاعات دقیق و شفاف در خصوص منابع طبیعی

اطلاع دقیق مردم از شرایط زیست محیطی موجب می شود اهمیت رسیدگی به محیط زیست کاملاً شفاف باشد و هر کسی نسبت به وظیفه خود در قبال محیط زیست آگاه شود. این آگاهی را می توان اولین گام در فرهنگ سازی جامعه نسبت به حفظ محیط زیست دانست.

هشت) میزان سواد مردم

شاید بتوان یکی از موضوعات تأثیر گذار در محیط زیست را ، میزان سواد مردم هر جامعه ای دانست. با افزایش سواد مردم در یک جامعه ، حساسیت نسبت به حفظ محیط زیست در آنها افزایش پیدا می کند.

مسئله فرهنگ به قدری در تعیین نابودی یا حفظ محیط زیست مهم است که حول و حوش ۳۰ سال پیش ، رشته جامعه شناسی زیست محیطی در دانشگاه آلمان ایجاد شده است. البته برای اینکه بتوان محیط زیست را جزء مسائل مهم جامعه شناسی دانست باید آن را یک موضوع اصلی و واقعی در این رشته در نظر گرفت.


چگونه به منابع طبیعی سرزمین مان کمک کنیم؟

روش های محافظت از محیط زیست در شهرها

انجمن حمایت از محیط زیست ایران

OPEC crude cargoes leaving for the United States in December dropped to the lowest level in at least five years, data from Refinitiv Eikon and market intelligence firm Kpler show. Oil cargoes departing from OPEC nations to the United States fell to 1.63 million barrels per day last month, down...
Turkey's crude oil import profile is set for major changes this year following the re-imposition of US sanctions against its main crude supplier, Iran, coupled with the commissioning of Socar's new 214,000 bpd STAR refinery. Expected to reach nameplate capacity this year, STAR will boost Turkey'...
Two third-generation nuclear power reactors will begin operation this year in Finland and France, after years of delays and budget overruns, S&P Platts’ reported. The Finnish project is the Olkiluoto-3 reactor, which will bring the country’s total nuclear reactor capacity to five, and will...
Iraq vowed on Friday to adhere to the production cuts agreed to by OPEC and its allies that went into effect at the start of the year. OPEC’s number-two oil producer will hold its production at 4.513 million barrels per day for the next six months, according to the Iraqi Oil Ministry, S&P...
Oil rose towards $57 a barrel on Friday after China said it would hold talks with the United States to look for solutions to a trade dispute, while signs of lower crude supply also supported prices.  OPEC cut crude output in December, a Reuters survey showed, and the American Petroleum Institute...
The share of renewable energy in Mongolia's total electricity production has reached a record high in 2018, local media reported Monday. The share of renewable electricity generation rose to 16 percent on average for 2018, the ministry of energy was quoted as saying, Xinhua reported. A solar...
Iraq’s oil exports averaged 3.726 million barrels per day in December, a significant increase from the previous month, the oil ministry said on Wednesday.  Exports from Iraq’s southern Basra ports rose to a record high of 3.63 million bpd, up from 3.363 million bpd in November, the ministry said...
If OPEC does not follow through with its commitment to reduce oil production throughout this year, Brent crude prices could struggle to rise, according to J.P. Morgan’s head of Asia Pacific oil and gas. In an early December meeting, OPEC and non-OPEC countries agreed to take about 1.2 million...