آخرین اخبار از طراحی

Oil prices rose on Monday in volatile trade, reversing earlier losses, as tightening supplies outweighed concerns about slowing global economic growth and fuel demand. Brent crude futures rose 42 cents, or 0.4%, to $113.54 a barrel. Front-month prices tumbled 7.3% last week, their first weekly...

مارکتینگ بیمارستانی یا بازاریابی بیمارستان موضوع این مقاله جهت صاحبان بیمارستانها و مراکز درمانی می باشد.

در مقاله قبلی از بازاریابی در صنعت سلامت صحبت کردیم ؛ اما بازاریابی سلامت فراتر از آن چیزی است که بسیاری از افراد می شناسند و بخشها و حوزه های متعددی را شامل می شود.

مقدمه مارکتینگ بیمارستان

از آنجایی امروزه بخش خصوصی نیز بیش از گذشته در عرصه بهداشت و سلامت فعالیت می کند و تعداد بیمارستانها یا درمانگاه هایی که خصوصی یا نیمه خصوصی هستند روز به روز افزایش می کند ، بنابراین تعداد مراکز بهداشتی و بیمارستانی شهرها هر روز بیشتر می شود.

امروزه مردم آزادی انتخاب بیشتری نسبت به گذشته دارند و خودشان تصمیم می گیرند که از خدمات بهداشتی و درمانی کدام بیمارستان یا مرکزاستفاده کنند. زمانی که تعداد رقیبان در یک زمینه افرایش پیدا می کند مسئله مارکتینگ و راهبردهای بازاریابی به میان می آید و اهمیت آن افزایش پیدا می کند.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله به مارکتینگ بیمارستانی و اینکه این نوع بازاریابی به چه نوع بازاریابی اشاره دارد و چگونه انجام می شود بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا درباره این نوع بازاریابی اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

منظور از مارکتینگ بیمارستان

منظور از مارکتینگ بیمارستان شامل تمامی اقدامات و فعالیتهایی است که با هدف معرفی بیمارستان و خدماتی که در اختیار مراجعان خود قرار می دهد و همچنین جذب افراد بیشتر به این بیمارستان است.

علاوه بر این از طریق مارکتینگ بیمارستانی است که شما می توانید با مراجعان و بیماران خود ارتباط برقرار کرده و ارتباط خود با آنها را حفظ کنید. داشتن راهبرد منظم و کلی برای این نوع مارکتینگ بسیار مهم است.

متأسفانه کسب و کارها یا مراکز بسیاری در ایران تمایل به استفاده از تکنیکهای بازاریابی را دارند ولی راهبرد مناسبی برای آن ندارند. به همین دلیل است که بسیاری از آنها ممکن است در شروع یا ادامه راه با مشکل مواجه شوند.

در حوزه مارکتینگ بیمارستانی نیز شما باید تلاش کنید ویژگیهای برجسته خود را به مراجعان و بیماران نشان داده و معرفی کنید. آنها باید بدانند که در صورت مراجعه به بیمارستان شما از چه مزایایی برخوردار می شوند که در صورت مراجعه نکردن آن را دست می دهند.

اگر به بیمارستانهای مختلف سری زده باشید به خوبی متوجه می شوید که کیفیت ارائه خدمات و میزان امکانات آنها با یکدیگر می تواند بسیار متفاوت باشد. پس اگر به دنبال بازاریابی برای بیمارستان خود هستید باید بیماران و افرادی که به خدمات شما نیاز دارند بدانند که در ازای مراجعه به بیمارستان شما چه سودی خواهند کرد.

این موضوع برای بیمارستانهای خصوصی از اولویت بیشتری برخوردار است ، زیرا در بیمارستانهای دولتی به دلیل پائین بودن هزینه های درمانی افراد زیادی به آنها مراجعه می کنند. حتی ممکن است از نحوه یا کیفیت ارائه خدمات آنها رضایت نداشته باشند ولی باز هم به دلیل تفاوت قیمت و هزینه های درمانی ، بیمارستهای دولتی را در اولویت قرار می دهند.

بنابراین مارکتینگ بیمارستانی در خصوص بیمارستهای خصوصی بیشتر اهمیت پیدا می کند. سعی کنید نقاط قوت خود و تفاوتهایی که با سایر بیمارستها دارید را بیابید و به بیماران و مراجعان خود اطلاع رسانی کنید.

در صورتی که آنها در جریان خدمات و کیفیت آن قرار گیرند ، قطعاً ترجیح می دهند با کمی هزینه بیشتر از خدمات بهتری برخوردار باشند. البته این نکته نیز قابل ذکر است که چون خدمات بهداشتی و بیمارستانی با سلامت افراد در ارتباط است ، در بسیاری از شرایط آنها ترجیح می دهند هزینه بیشتری صرف کنند ولی از خدمات مطمئن تر و با کیفیت تر استفاده کنند.

تنها مسئله این که ممکن است با تفاوت کیفیت خدمات شما آشنایی نداشته باشند. به همین دلیل است که معرفی خدمات و بیان تفاوت آن با سایر بیمارستها از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه به تکنیکها و نکاتی می پردازیم که در ماکتینگ بیمارستانی باید مد نظر قرار دهید.

یک) ارائه خدمات مناسب به مراجعان فعلی

یکی از بهترین شیوه های بازاریابی این است که سعی کنید بهترین خدمات را برای مراجعان فعلی خود ارائه دهید. علت این کار این است که این مراجعان پس از دریافت خدمات از بیمارستان شما ، در میان آشنایان ، دوستان و اقوام خود از کیفیت خدماتی که در بیمارستان شما دریافت کرده اند سخن می گویند.

اگر آنها خدمات مناسب و با کیفیتی دریافت کرده باشند به دیگران نیز توصیه می کنند به جای امتحان کردن بیمارستانهای مختلف و در خطر انداختن سلامت جسم و روان خود ، بهتر است از بیمارستانی که امتحان خود را پس داده است استفاده کنند.

به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم حتماً در خصوص نحوه ارائه خدمات خود تجدید نظر کنید و آن را در اولویت برنامه های بازاریابی خود قرار دهید.

دو) اصلاح شیوه برخورد کارکنان و پزشکان

یکی از موضوعاتی که برای بیماران و مراجعان به بیمارستانها از اهمیت زیادی برخودار است این است که از نحوه برخورد کارکنان و پزشکان و کادر درمان آنها راضی باشند. علت اهمیت این موضوع از این جهت است که افراد در هنگام مواجه با مشکلات جسمانی و دردها ، فشار روانی زیادی را تحمل می کنند و همین امر آنها را حساس و آسیب پذیر می کند.

در حالی که نحوه برخورد مناسب و همراه با مهربانی و پذیرش کادر بیمارستان می تواند احساس آرامش و راحتی در آنها ایجاد کند و اعتماد آنها به خدماتی که دریافت خواهند کرد و حفظ سلامتیشان افزایش پیدا می کند.

بنابراین توصیه می کنیم نحوه برخورد کادر اداری و درمانی خود با مراجعان را زیر نظر قرار دهید و سعی کنید اگر مشکلاتی وجود دارد در بدو امر آن را اصلاح کنید.

سه) همکاری با بهترین متخصصین

قطعاً یکی از عوامل بسیار مهم در میزان ارجاعات به بیمارستان شما ، افراد متخصصی است که از آنها در کادر درمانی خود استفاده می کنید. افراد قبل از اینکه به یک بیمارستان مراجعه کنند معمولاً سعی می کنند اطلاعات متخصصان آن را به دست آورند تا بدانند کدام متخصصان در آن بیمارستان مشغول به کار هستند.

بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که در کادر درمانی خود از متخصصان به نام و آنهایی که به خوشنامی شهرت دارند استفاده کنید. حضور این افراد سرشناس و خوشنام قطعاً تعداد مراجعان شما به بیمارستان را افزایش خواهد داد.

علاوه بر این ، وجود این افراد در میان کادر درمان شما ، اعتبار بیمارستانتان را بهبود می بخشد. همچنین توصیه می کنیم یک پروفایل برای هر کدام از متخصصان خود در وب سایت بیمارستان داشته باشید تا مراجعان و بیماران برای کسب اطلاعات دچار مشکل نشوند و اطلاعاتی که نیاز دارند در خصوص کادر درمان شما داشته باشند از طریق خودتان کسب کنند تا سایر منابع اطلاعاتی.

چهار) تبلیغ در آن سوی مرزها

همانطور که مستحضر هستید یکی از زمینه های جذب توریست ، افرادی هستند که با هدف درمان به آن کشورها مسافرت می کنند. به عنوان مثال در شمال غرب کشور ایران ، در شهر اردبیل ، توریست ها و گردشگران زیادی با هدف درمان به این شهر مراجعه می کنند.

بیمارستانهای این شهر تقریباً همواره پر از گردشگران کشورهای همجوار شمال غربی است که برای درمان و استفاده از امکانات درمانی این شهر به ایران وارد شده اند.

بنابراین شما باید اهدافتان را فراتر برده و کیفیت خدمات درمانی و سلامت خود را به قدری افزایش دهید که بتوانید به یک قطب توریستی سلامت تبدیل شوید. یکی از ملزومات رسیدن به این هدف آن است که شما از بازاریابی دیجیتالی بهره ببرید و وب سایتها و شبکه های اینترنتی خود را افزایش دهید. این موضوع به بازاریابی بیمارستان ها کمک می کند

پنج) تهیه محتوای مناسب

از آنجایی که لازم است برای مارکتینگ خود از تولید محتوا کمک بگیرید پس بهتر است بدانید که  دقیقاً چه چیزهایی را لازم است در وب سایت خود ارائه دهید. این موضوع به مارکتینگ بیمارستان ها کمک می کن

بهترین راهکار این است که اطلاعات متنی و محتواهایی که به صورت تصویر و یا فیلم در وب سایت یا سایر شبکه های خود منتشر می کنید از نظر کیفیت و ارائه مفهوم به مخاطبان به گونه ای باشند که مخاطب بتواند در  کسری از زمان متوجه خدمات و کیفیت ارائه آنها شود.

به عنوان مثال ، گاهی با وب سایتها یا محتواهایی مواجه می شویم که افراد و کاربران زمانی که به آن سایتها سر می زنند در میان حجمی از اطلاعات که زمان زیادی باید صرف مطالعه یا مشاهده آنها شود و همچنین اطلاعات پراکنده ای می شویم که موجب می شود کاربران به سرعت از این سایتها خارج شوند یا اطلاعاتی که نیاز داشتند را پیدا نکنند.

از آنجایی که مهمترین ابزار شما برای ارتباط با جمعیت کثیری از افراد که حتی فراتر از مرزها و موقعیت جغرافیایی شما هستند ، اطلاعاتی است که در سامانه خود بارگزاری کرده و به اشتراک می گذارید پس بهتر است مناسب ترین محتوا را تولید کنید.

از آنجایی که قرار است وب سایت شما مهمترین ابزار ارتباطی با مخاطبان باشد بهتر است در این حوزه کمی پول خرج کرده و افراد متخصصی را برای تولید محتوای وب سایت خود استخدام کنید.


موضوع مرتبط :

دانستنیهای لازم در حوزه بازاریابی صنعت درمان و سلامت

بازاریابی مراکز درمانی | استراتژیهای موفق جهت بازاریابی مراکز درمانی

نظر شما

The post درباره مارکتینگ بیمارستان چه می دانید؟ چه تفاوتی با سایر مارکتینگ ها دارد ؟ appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.

Oil prices edged lower on Friday as demand concerns emerged following interest rate hikes in the week, although new sanctions on Iran capped the downside. Brent crude futures fell 47 cents, or 0.4%, to $119.34 a barrel, while US West Texas Intermediate crude futures fell to $117.02 a barrel,...
OPEC expects the pace of oil demand growth to halve next year, as inflation and conflict grip the global economy. World oil consumption will expand by 1.8 million barrels a day, down from the 3.4 million a day anticipated this year, the group’s preliminary projections show, according to a...
Pakistani Foreign Minister Bilawal Bhutto Zardari and his Iranian counterpart Hossein Amir-Abdollahian met in Tehran on Tuesday to discuss bilateral relations and regional security.  “It’s important to bolster ties between Iran and Pakistan,” Bhutto Zardari was quoted as saying by ISNA in a...
Oil prices dropped more than $2 on Monday as a flare-up in Covid-19 cases in Beijing dashed hopes for a rapid pick-up in China's fuel demand, while worries about global inflation and sluggish economic growth further depressed the market. Brent crude futures fell $2.3, or 1.89%, to $119.71 a...
Hungarian Foreign Minister Peter Szijjarto has ruled out the prospect of a Russian gas ban in the European Union’s next package of sanctions, calling it “impossible”. Landlocked Hungary is overwhelmingly dependent on Russian hydrocarbons. Szijjarto’s comments come as Russian President Vladimir...
Crude oil production from OPEC and its Russia-led allies rebounded modestly in May from a steep drop in April, but remains well short of its collective quotas, highlighting the group's continuing struggles with sanctions and unplanned outages. OPEC's 13 members pumped 28.62 million bpd in May,...

بازاریابی در حوزه صنعت درمان و سلامت اشاره به فرآیندی دارد که مبتنی بر راهبردهایی است که یک کسب و کار مرتبط با درمان و سلامت برای شروع و ادامه فعالیت خود و مطالعه فرصتها و تهدیدها به آن نیاز دارد.

بازاریابی صنعت درمان و سلامت

شما می توانید با استفاده از داده های دقیق و درست بازاریابی ، مراجعین بخش سلامت را به سوی کسب و کار خود هدایت کنید و مشتریان قبلی خود را وفادارتر سازید. درست مانند سایر کسب و کارها شما نیز باید در این دو حوزه تلاش کنید که یکی یافنن مشتریان جدید  و دیگری وفادار سازی و حفظ مشتریان قبلی است.

از مهمترین عامل تحولات در صنعت درمان و سلامت می توان به شیوع ویروس کرونا اشاره کرد. خوشبختانه ویروس کرونا تا حدود زیادی مهار شده و اقدامات پیشگیرانه همچون تزریق واکسن نیز به حداکثر خود رسیده است.

با این وجود همچنان افراد ملزم به رعایت کردن پروتکل های پیشگیرانه هستند ولی مسئله ای که وجود دارد این است که همچنان این ویروس وجود دارد و آمار مبتلایان یا مرگ و میر آن به صفر نرسیده است. به همین دلیل صنعت درمان و سلامت دستخوش تغییرات زیادی به ویژه در دوران شیوع این بیماری شده است.

از جمله تغییرات و تحولات بسیار مهمی که رخ  داده این است که دیگر امروه افراد و متخصصان فقط به حضور فیزیکی در مراکز درمانی اکتفا نمی کنند و روشهای گوناگون زیادی برای ارائه خدمات درمانی و سلامت به وجود آمده که مورد استقبال آنها قرار گرفته است.

با همین مثال شیوع کرونا و تمایل افراد به استفاده از خدمات غیرحضوری ، کاملاً می توان متوجه شد که دانستن مسائل جدید و لازم در این حوزه تا چه اندازه مهم و ضروری است. اگر بتوانید برنامه های بازاریابی مناسب در این دوران یا پس از آن را طراحی و اجرا کنید به مخاطبان و مشتریان خود نشان می دهید که عملکرد شما با سایر همکاران و رقیبانتان متفاوت است و شما مستقل و قدرتمند تر از دیگران مشغول ارائه خدمات درمانی به آنها هستید.

در ادمه به دانستیهای ضروری و تغییراتی که باید در حوزه بازاریابی صنعت درمان و سلامت اتفاق بیافتد اشاره می کنیم.

یک) تغییر نگرش نسبت به فعالیت درمانی

اولین اقدامی که می توانید در این زمینه داشته باشید این است که نگرش خود نسبت به این صنعت را تغییر دهید. اگر در زمانهای گذشته چنین تصور می کردید که مشتریان و مراجعین شما چاره ای ندارند و باید برای دریافت ارائه خدمات به شما مراجعه کنند امروزه باید نگرش را به این سمت ببرید که مشتریان شما را انتخاب می کنند و در صورتی که از ارائه خدمات یا نحوه فعالیت شما راضی نباشند به راحتی به سراغ فرد دیگری می روند.

امروزه مشتریان شما گزینه های بسیار مختلفی دارند و می توانند از میان گزینه های بسیار متنوع ، شما را انتخاب کنند. بنابراین چه ویژگیهایی باید در شما وجود داشته باشد که بتوانید آنها را قانع کنید که به جای دیگران به شما مراجعه کنند. مهمترین پاسخی که برای این سوال وجود  دارد این است که نگاهی به راهبردهای بازاریابی خود بیاندازید و ببینید آیا برای رسیدن به این هدف برنامه ریزیهای لازم را انجام داده اید یا نه ؟

دو) هماهنگی تبلیغاتی

از دیگر اقدامات لازمی که باید در حوزه بازاریابی صنعت درمان و سلامت انجام شود این است که یک برنامه منسجم و در عین حال جامع را برای تبلیغات در بخشهای مختلف خدمات پزشکی طراحی کنید.

به عنوان مثال ، خدمات درمانی و سلامت در حوزه های بسیار متنوع و مختلفی مانند دندانپزشکی ، رواندرمانی ، متخصصان چشم پزشکی ، متخصصان پوست و مو ، متخصصان داخلی ، متخصصان قلب ، متخصصان مغز و اعصاب و… همچنین خدماتی که در حوزه پیراپزشکی دسته بندی می شوند مانند خدمات پرستاری و غیره دسته بندی می شود.

این موضوع بسیار مهم را همواره باید مد نظر داشته باشید که نمی توانید فقط یک نوع تبلیغ یا برنامه تبلیغاتی برای این همه تنوع و تخصص داشته باشید بلکه لازم است برای هر کدام از این حوزه ها یک برنامه تبلیغاتی جداگانه داشته باشید.

سه) ارزیابی های مداوم

از دیگر اقدامات لازم و ضروری این است که پس از اجرا کردن برنامه های بازاریابی خود به صورت مداوم نتایج این برنامه ها را مورد بررسی قرار دهید و نسبت به نتایج مثبت و رضایت بخش آنها اطمینان کسب کنید.

همچنین در صورتی که لازم است نقاط ضعف آنها را اصلاح کنید. وجود چنین برنامه های ارزیابی بسیار اهمیت دارد ، زیرا یک دید روشن از نحوه اجرا و نتایج برنامه ها به شما می دهد.

چهار) پشتیبانی مشتریان

از دیگر نکات و تغییرات مهمی که در حوزه درمان و سلامت اتفاق افتاده این است که برخلاف گذشته که شما به عنوان ارائه دهنده خدمات درمانی ، پس از بهبود نسبی بیمار ، کارتان با آن تمام می شد.

امروزه مانند سایر کسب و کارها لازم است تعامل خود با مشتریانتان را حفظ کنید. برای این کار باید حمایتهای پشتیبانی از مشتریان و مراجعان داشته باشید. به عنوان مثال ، می توانید از طریق شماره تماس و سایر مشخصاتی که از آنها دریافت می کنید مدام در مناسبتهای مختلف ، جویای حال آنها باشید یا روند بیماری آنها را پیگیری کنید.

همچنین اگر در حوزه هایی از بهداشت و سلامت و درمان فعالیت دارید که با خدمات زیبایی در ارتباط هستند می توانید پیگیر روند درمان یا ترمیم آنها باشید. همچنین  ممکن است موقعیتهایی داشته باشید که در آن به ارائه خدمات ویژه برای مراجعین خود بپردازید. بهتر است این موقعیتها و زمانها را برای مراجعان خود اطلاع رسانی کنید.

این اطلاع رسانی ها هم می تواند در خصوص مشتریان قبلی شما باشد که به شدت موجب وفاداری آنها نسبت به شما می شود و هم اینکه می تواند در خصوص یافتن مشریان و مراجعان جدید اهمیت داشته باشد.

پنج) تمرکز بر نیاز مشتریان

بازاریابی درمان و سلامت باید بر نیاز مشتریان تمرکز کند. مشتریان شما با توجه به اینکه به کدام دسته خدمات ارائه می دهید می تواند متعدد باشد ، به عنوان مثال : بیماران ، پزشکان ، خانواده بیماران و هر فردی که به خدمات شما نیاز دارد در این دسته قرار می گیرد.

باید تلاش کنید خدماتی که ارائه می دهید با توجه به نیاز و جنس مراجعان و مشتریان شما باشد. همانطور که گفته شد ممکن است مشتریان شما پزشکان باشند ، فرض کنید شما تولید یا عرضه کنند کالاهای پزشکی هستید ، نه تنها بیماران که پزشکان نیز جزء گروه هدف و مشتریان شما هستند ، پس لازم است برنامه های بازاریابی خود را متناسب با جنس و نیاز مشتریان و مراجعان طراحی کنید.

شش) لزوم تولید محتوای صحیح و دقیق

همواره در بازاریابی از بازاریابی محتوا و تولید محتوا صحبت می شود. تولید محتوا می تواند با توجه به نیازی که گروه هدف شما دارد ، تعامل و ارتباط مناسبی با آنها برقرار کند و درعین حال دانش گروه هدف شما را در زمینه فعالیتتان افزایش دهد.

تولید محتوا در صنعت درمان و سلامت نسبت به سایر زمینه ها می تواند اهمیت بسیار بیشتری داشته باشد. علت آن هم این است که مخاطبان شما باید اطلاعات درست و دقیق پزشکی دریافت کنند ، زیرا ارتباط مستقیم با سلامت آنها دارد. تنها در این شرایط است که می توانید اعتماد مشتریان را جلب کنید.

 مشاوره بازاریابی معتقد است علاوه بر این تولید محتوای دقیق و درست نشان دهنده تعهد و پای بندی شما به مسئله مهم مخاطبان و مشتریانتان یعنی مقوله سلامت آنهاست.

هفت) برجسته کردن خدمات پزشکی

از مسائل مهم دیگر در حوزه بازاریابی درمان و سلامت این است که امتیازها و برتری هایی که مرکز درمانی یا مطب شما نسبت به سایر مراکز دارد را نشان دهید. رقابت در حوزه ارائه خدمات درمانی و سلامت روز به روز بیشتر می شود ، وجود اینترنت و استفاده همگان از آن موجب شده است که تمامی افراد از نقاط مختلف دنیا بتوانند با مراکز مختلف درمانی ارتباط داشته باشند و مرزها تقریباً در حال از بین رفتن است.

از طرفی مراکز  درمانی نیز سعی می کنند با تجهیزات به روز و ارائه خدمات متفاوت تر ، میزان مشتریان خود را افزایش دهند. پس در این میان ، چه دلیل برای انتخاب شما از طرف رقیبان وجود دارد ؟

این سوال مهمی است که ابتدا باید خودتان به آن پاسخ دهید تا با پاسخ این سوال دقیقاً متوجه شوید که برتری شما نسبت به دیگران چیست و دلیل انتخاب شما از طرف مشتریان باید چه چیزی باشد. در معرفی خود می توانید همین توانمندیهای خود را پر رنگ کرده و آنها را به مشتریان خود معرفی کنید.


موضوع مرتبط :

مشاوره بازاریابی کلینیک زیبایی

بازاریابی مراکز درمانی

بازاریابی و فروش تجهیزات پزشکی

نظر شما

The post دانستنیهای لازم در حوزه بازاریابی صنعت درمان و سلامت appeared first on بازاریابی , مشاور بازاریابی , آموزش بازاریابی | پارک بازاریابی ایران.

Oil prices drifted higher on Wednesday, anticipating a report of low US oil stocks, while expectations of solid demand in the upcoming driving season also lent support. Brent crude futures for August had risen 21 cents, or 0.2%, to $120.79 a barrel after closing on Tuesday at the highest since...